Shenmue II

Shuenmue II er egentlig et Dreamcast-spill og er ikke overraskende oppfølgeren til Shenmue. De to Shenmue-spillene er to av verdens dyreste spillproduksjoner noen sinne og var blant de spillene som skulle selge maskiner i bøtter og spann. Når Shenmue kom var det banebrytende på mange måter, og etter manges mening et av verdens beste spill.

Spillet hadde en lengde, grafikk og frihet som vi ikke hadde sett maken til tidligere. Oppfølgeren fortsatte der hvor Shenmue slapp (bokstavlig talt). Spillet ble sluppet i Europa og Japan med japansk tale, men ble aldri sluppet i USA. Heldigvis for mange Shenmue-fans i USA er spillet til Xbox, både over dammen og her hjemme. Hvordan gjør så Shenmue II det på Microsoft sin håpefulle boks?

Historien til Shenmue II er, som sagt, en direkte oppfølger til Shenmue. Du er Ryo Hazuki, en ung japaner med gode ferdigheter i Kung-Fu. I Shenmue som er satt til Japan på 1980-tallet ble faren til Ryo drept av en mann ved navn Lan Di. Ryo sverger hevn og prøver å oppsøke mannen som drepte sin far. I sin søken på svar og hevn ender han til slutt i Kina, nærmere bestemt Hong Kong (ja, jeg vet det var under England på den tiden). Det er her Shenmue II starter. Xbox-versjonen av Shenmue II innfører relativt få nye ting i forhold til Dreamcast-versjonen. Grafikken har gjennomgått en liten ansiktsløftning, men de kunne ha gjort mye mer. Knappoppsettet er veldig likt det på Dreamcast rett og slett fordi joypad-en på Xbox ligner veldig på den som fantes på Dreamcast. De små sorte og hvite knappene på Xbox-kontrolleren - knapper som Dreamcast-kontrolleren ikke hadde, brukes også. Med den sorte kan du ta bilder av ting og tang i hele spillet som du kan lagre på harddisken til Xbox-en. Med den hvite kan du sette på filtre på grafikken slik at alt blir grønt eller lignende. Kanskje morsomt i fem minutter, men heller ikke så mye mer.

Skuffende DVD
På Dreamcast-versjonen av spillet beholdt du pengene, de små figurene du kan kjøpe i automater, samt andre ting du hadde rasket med deg fra det første kapittelet i serien. Dette ble et lite problem med Xbox-versjonen, fordi du begynner rett på det andre spillet. For å løse dette blir du utstyrt med noen tilfeldig utvalgte figurer, penger, pluss noen andre ting når du starter spillet. Sega har også lagt ved en ekstra DVD; ”Shenmue the Movie”, for at de som ikke har spilt det første kapitlet i serien også kan vite bakgrunnen for at Ryo løper rundt i Hong Kong, og hva som skjedde med faren. Dessverre har Sega gjort veldig lite ut av DVD-en. Innholdet er skuffende og består kun av de viktigste filmklippene fra Shenmue, pluss noen slåss-scener, alt i in-game-grafikk. Det er ikke noen form for forbedring, eller noe nytt. En helt ny film som fortalte historien, lagd med moderne teknologi kunne vært utrolig morsomt. Her begynner du fort å kjede deg etter 10-15 minutter. Når filmen varer i en og en halv time så kan du jo selv trekke linjene. Selv om filmen ikke er verdens mest underholdene, er den helt klart et must for de som ikke har spilt Shenmue. Hvis du ikke ser filmen er det en del du ikke vil skjønne, og spillet vil heller ikke bli like fengende. Sega skal likevel ha kudos for at de har valgt å legge med DVD-en til de som ikke fikk spilt Shenmue, selv om de kunne ha gjort mye mer ut av den.

For å komme deg framover i spillet må du snakke med folk i gatene for å få hint som kan bringe deg framover. Når du snakker med noen kommer en liten meny øverst hvor du kan velge hva du vil spørre om. Når du får høre noe som kan hjelpe deg hører du et pling og Ryo noterer det i notisblokken din/sin. Ofte får du høre om steder eller butikker som du ikke vet hvor er, da må du spørre menneskene i gaten om veien. Snille som de fleste kinesere er det mange som tilbyr deg å vise deg veien og du kan bare følge etter dem. Det høres jo vel og bra ut, problemet er bare at de du følger etter er så inderlig trege! Skal du gå et stykke tar det rett og slett lang tid. Jeg har titt og ofte skiftet kanal og tittet litt på MTV mens jeg har ventet på at jeg skal komme fram (Ryo følger automatisk etter personen). I Shenmue kan du hele tiden gjøre det du har mest lyst til. Når du får et tips trenger du ikke å oppsøke det med en gang, men kan godt gå ned til havnen og tjene litt penger før du følger opp ledetråden.

Det holder ikke bare å prøve å drive detektivarbeid i Shenmue II, du må også overleve. Du må ha et sted å sove, og det koster jo penger. Penger kan du skaffe deg på flere måter. Enkleste og tryggeste måten er å jobbe. Du har valget mellom å hjelpe til ved en av de mange ”lucky-hit”-bodene mens eieren tar seg litt fri eller du kan løfte kasser nede på havnen. Etter min mening er havnen både det morsomste og tryggeste. Når du jobber ved en ”lucky-stand”-bod er du ikke sikret å tjene noe ettersom du må vinne over kundene for å få penger, og i tillegg er det ikke særlig underholdene. Hvis du ikke er typen som liker å jobbe kan du prøve lykken i gambling. Det finnes flere steder du kan gamle. Den første du kommer over, og en av de morsomste er å bryte håndbak nede ved havnen. Du kan også spille på en av de mange ”lucky-hit”-bodene, spille dart med mer. Du kan til og med pansette ting du ikke trenger lenger på en av de mange pantebutikkene du finner i byen.