Shmup-eksperter sliter økonomisk

Japanske Cave har sett seg nødt til fokusere på sosiale spill.

Shoot 'em up (shmup)-sjangeren, hvor du gjerne ser og styrer et romskip eller fly ovenfra mens du skyter og unngår andre flyvende fiender, har nok allerede hatt sin storhetstid i Europa. Nå og da sniker det seg likevel en perle forbi de kulturelle blokkadene våre, og de står som regel japanske Cave for.

Deathsmiles til Xbox 360.
Deathsmiles til Xbox 360.

I de senere årene har de utgitt kritikervinnere som Deathsmiles og Dodonpachi Ressurection. Snart kan det være slutt på de nye shmup-ene for en stund. Spillstudioet sliter med inntjeningen og har sett seg nødt til å lage sosiale spill for å holde seg flytende, ifølge Andriasang (via Eurogamer).

Setter spill på vent

Det betyr samtidig at de har satt en del prosjekter på vent, noe som kan inkludere den kommende europeiske lanseringen av Akai Katana Shin.

Andriasang skriver at Caves spill rett og slett ikke har solgt godt nok. De skal ha justert budsjettet for årets første halvhår fra en estimert inntekt rundt én million norske kroner til et underskudd på nærmere to og en halv million kroner.

Deres forventninger for inntjening gjennom hele året er også skrudd ned med hele 600 prosent, selv om de regner med å gå i pluss med cirka 50 millioner yen (tre millioner norske kroner). Vi vet foreløpig ikke hvilke prosjekter Cave slutter å jobbe med, eller eksakt hva det er de ønsker å holde på med på småspillfronten.

Kommentarer (6)

Forsiden akkurat nå

Til toppen