Shox

Er du den typen som liker å finjustere motorer, sånn at du kan presse ut den maksimale ytelsen en bil kan gi? Hvis du kjenner deg igjen i dette utsagnet, må jeg skuffe deg, for det er ingen muligheter til å leke mekaniker i Shox. Istedenfor å lage et realistisk spill der du må bruke timer med å skifte dekk, stempler og andre bildeler, har EA Sports BIG laget et rallyspill der arkadestilen er brukt som ingrediens.

Krasj så mye du vil
Musikken i spillet burde blitt prioritert mer, for den elektronisk musikken som blir spilt er absolutt ikke noe å skryte av. På en annen side er lydeffektene ganske bra. Du hører hjulene som lager merker i asfalten og biler som suser inn i fjellveggen etter å ha feilberegnet en sving, men det kunne allikevel vært bedre. Grafikken er meget bra. Du ser blant annet at bilen blir mer møkkete når du kjører. Når du kolliderer blir bilen ødelagt, du ser også at støtfangeren løsner og henger så vidt fast på bilen, før den til slutt faller i bakken. Bilen får ikke nedsatt kjøreegenskaper på grunn av kollisjoner og lignende, den er alltid like god som da den var ny. Det er mye som skjer rundt deg mens du kjører, alt fra paraglidere og helikoptere som svever over banen, til fyrverkeri i grøftekanten. Selv om det er mye som skjer på skjermen samtidig, blir aldri bildet hemmet av dette og kjører stabilt på rundt 60 bilder per sekund. Banene er fint oppbygd og har variasjon. De tre forskjellige landskapene ørken, jungel og is er miljøer som banene er flettet inn i.

Det jeg ikke likte med Shox, er at det ikke er noe kart over banen som du kjører. Det eneste kartet som er der, er en rund sirkel nederst i venstre hjørne av skjermen. Ytterst på denne sirkelen vises det hvor langt foran eller hvor langt bak motstanderen er i-forhold til din bil. Det blir heller ikke vist på skjermen hvor lang tid du har brukt på å kjøre en bane, på grunn av dette, blir det ikke vist noen rundetider. Det eneste du får vite er den beste rundetiden du har kjørt. En ting som fort kan ta fra deg førsteplassen, er saktefilm effekter som noen ganger trer i kraft. Dette er noe som skjer hver gang du krasjer eller har stor fart på en hopp. Det som skjer er at kameraet skifter vinkel samtidig som alt går i saktefilm. Det ser kult ut de første gangene, men etter et par ganger blir det bare irriterende, fordi det blir vanskelig å vite hvor du skal styre etter at saktefilmsekvensen er over. Heldigvis går det an å fjerne denne effekten i options-menyen.

Har EA Sports BIG klart å lage et spill som kan utfordre de allerede store rallytitlene som er i butikkhyllene? Ja, det har dem, men dette er ikke et spill som passer for alle, mest fordi det ikke er store utfordringer for en som er erfaren med rallyspill. Det er ikke mye ekstra ting å velge mellom i singelspiller-modusen, dette gjør at du ikke kommer til å sitte i dagevis med å spille. Det er muligheter for at opptil fire personer kan spille samtidig i split-screen-modus, og dette forlenger levetiden, men allikevel er det begrenset hvor lenge en gidder å spille. Hvis du er en tilhenger av arkade-rallyspill, er dette spillet for deg. Alle andre burde teste Shox før dere kjøper det.