Sniktitt

Sid Meier's Civilization III

Mannen blant de store er tilbake, jeg snakker om Sid Meier og hans nye firma Firaxis. Spillet som vi har ventet på i en årrekke ser endelig ut til å bli en realitet. Da Civilization kom ut i 1990 var det som en sjokkbølge rystet hele verden, ingen hadde tidligere sett maken til gameplay. Hva har så Sid Meier tenkt å gjøre med Civilization 3?

I Civilization 1 og 2 spilte ikke diplomati den store rollen. I denne utgivelsen derimot er dette en av de viktigste veiene til suksess. Nå må en nemlig ha ressurser for å bygge ting. En legion trenger jern, en atomrakett trenger uran osv. Disse ressursene er ikke alltid like lett å få tak i, og da har man to valg: Enten å ta dem med makt, eller å få dem ved hjelp av diplomati. Valg av førstnevnte kan føre til at du mister støtten fra dine allierte og at alle dine handelsruter blir blokkert.

Nettopp derfor er det veldig viktig å få i gang avtaler med de andre nasjonene. Slike avtaler kan innebære at man betaler for ressursen, eller at man bytter mot en annen ressurs. Her vil det være muligheter for å gå i en såkalt "advanced" modus for de som vil gå dypere inn i forhandlingene. Dersom man fører mye diplomati og lite eller ingen krig, vil man kunne vinne spillet ved å bli utnevnt til generalsekretær i FN.

Krigføring
Da Sid Meier bestemte seg for å lage en ny oppfølger til Civilization, var det spesielt to ting han ville forbedre: diplomati og krigføring. Dersom man går til angrep med en hær bestående av forskjellige enheter, vil de enhetene som er best i angrep gå først. Dersom det kommer et motangrep, vil de med best forsvar ta imot støyten. Det vil derfor bli svært viktig å bygge en hær bestående av gode angripere og forsvarere.

Alle sivilisasjoner vil ha sin egen enhet som ingen andre har. For eksempel vil amerikanerne ha tilgang til F15 kampfly, mens tyskerne vil få tilgang til panzer tanks. Her vil valg av sivilisasjon få stor betydning.

Så en glad nyhet til alle krigsglade atomtilhengere, det vil bli mulig å bygge såkalte ICBM (inter continental ballistic missile) atomraketter, noe som vil bety at man kan treffe mål hvor som helst på kartet. I tillegg vil man også kunne bygge taktiske atomvåpen som kan plasseres i båter.

Kultur er et nytt innspill i Civ. serien. Det hele går ut på at man bygger noe som har en kulturell verdi, for eksempel et bibliotek, som deretter får større verdi jo eldre det blir. Denne verdien vil man kunne anvende til forskjellige formål. For eksempel vil det bli lettere å forhandle med de andre nasjonene om man har en stor kulturverdi, og det vil også bli lettere å holde på byer man har erobret. I tillegg vil grensene etter hvert utvide seg fordi folk i utkanstrøk vil være en del av riket ditt.

Forhåpninger?
Hva kan man så forvente av en oppfølger til et spill som har solgt millioner av eksemplarer? Den største lettelsen må jo være at sjefen selv, Sid Meier, står for produksjonen. Vi vet jo alle hvordan det gikk uten Sid med spill som Call to Power. Uansett er jeg 99 prosent sikker på at dette spillet vil bli en bestselger. Bare tanken på å kunne sende en atomrakett over halve kloden i hodet på mine erkefiender gir meg gåsehud.

Skal man tro utviklerene kan man forvente en utgivelse i begynnelsen av neste år. Til da er det bare å fortsette krigføringen i Civilization 2.

Siste fra forsiden