Anmeldelse

Sid Meier's Civilization IV

Er Civilization IV tiårets beste strategispill? Kanskje. Det er i alle fall ikke langt unna.

Side 1
Side 2

En ny verden
3D-grafikken er uansett det du legger merke til først, og i begynnelsen føles det kanskje som om Civilization var best i to dimensjoner. Det tar imidlertid ikke lang tid før du begynner å sette pris på den nye grafikkmotoren. Ikke bare gir den like mye informasjon som 2D-grafikken, men den ser mye penere ut og tillater blant annet tidenes heftigste zoom-funksjon. Om du var redd for at steget over til 3D ville ødelegge Civilzation IV trenger du med andre ord ikke være redd. Etter hvert legger du ikke merke til det en gang, og begynner i stedet å fokusere på de andre nyhetene.

En av de viktigste av disse er religion. Ved å være den første som forsker deg frem til ett eller annet (som polyteisme, for eksempel), vil du grunnlegge en religion i en av byene dine. Denne vil så spre seg - enten naturlig eller ved hjelp av misjonærer - til andre byer, både innenfor og utenfor grensene dine. Samtidig vil den konkurrere med andre religioner om folkets gunst, og har du et stort rike vil du sannsynligvis oppleve at ulike deler av riket ditt følger ulike religioner. Om du velger en statsreligion, vil alle byer som følger denne religionen få en ekstra humørbonus, samtidig som andre riker vil behandle landet ditt ulikt avhengig av om de ser på dere som en trosfeller eller en gjeng med ugudelige hedninger.

En relatert nyhet er at regjeringstypene fra tidligere spill er borte, til fordel for noe som heter "civics". Dette er fem forskjellige kategorier - som regjering, rettssystem og økonomi, hvor du kan velge mellom fem ulike styreformer. Regjering har blant annet despotisme, frie valg (representasjon) og politistat. Nye styreformer blir tilgjengelige etter hvert, og du kan kombinere dem omtrent som du vil. Du må velge en styreform per kategori, og kan med andre ord ikke ha en politistat med frie valg. Du kan imidlertid ha en politistat med ytringsfrihet. Dette systemet gir langt bedre muligheter for å skreddersy styret i landet ditt enn forgjengernes rigide system, og er en velkommen nyhet.

Kulturforskjeller
Kultur fungerer mye bedre enn før (og er heldigvis mye vanskeligere å bruke som offensivt våpen enn det var i treeren). I tillegg til å generere kultur (som ekspanderer grensene dine) gir verdensundere og andre "kulturelle" bygninger deg større mulighet til å få store personligheter i riket ditt. Disse er spesialenheter som kan brukes på ulike måter (en "great artist" kan for eksempel skape et kunstverk i en by, som umiddelbart gir den en haug kulturpoeng) eller kombineres for å sette i gang gull-aldre for riket ditt. Alternativt kan du bosette dem i byene dine, noe som gir dem ekstra inntekt (avhengig av hva slags type person vi har med å gjøre - en vitenskapsmann gir mer forskning, mens en handelsmann gir mer penger).

I forhold til kamp er det også gjort noen endringer. Enhetene dine har ikke lenger to forskjellige verdier (en angrepsverdi og en forsvarsverdi). I stedet har de bare en totalverdi, men til gjengjeld får de erfaring i kamp, noe som gir deg mulighet til å gi dem nye eller forbedrede egenskaper. Disse kan være generelle (som 10% ekstra styrke) eller spesifikke (som 25% ekstra styrke når de forsvarer en by), og kan oppgraderes etter hvert. Dermed blir det viktig å holde enhetene dine i live så lenge som mulig, og bruke de spesialiserte enhetene dine fornuftig. Dette systemet fungerer svært godt, og gir en ekstra dybde til kampene.

Noe annet som fungerer godt er det nye diplomatiske systemet, hvor du får mulighet til å hindre folk fra land du er litt usikker på i å komme innenfor landegrensene dine. Dermed slipper du å engste deg for at en potensiell fiende bygger opp en hær tett opp til byene dine. Civilization IV lar deg ikke bygge diplomater eller karavaner (handel foregår mer eller mindre automatisk, og diplomati skjer via det generelle brukergrensesnittet), og du får dermed ikke mulighet til å overvinne fienden ved å "kjøpe" alle byene hans.

Til gjengjeld får arbeiderne dine en haug nye muligheter til å forbedre terrenget rundt byene dine. Den viktigste av disse er små hus, som etter hvert utvikler seg til å bli mindre byer og tettsteder som genererer massevis av penger. Andre inkluderer vindmøller, fabrikker og tømmerhoggere (i tillegg til gruver, veier og gårder, som vi kjenner fra før). En annen etterlengtet nyhet er at byene ikke plutselig stopper å fungere når det er uro i dem. I stedet slutter sure folk å jobbe, noe som gjør dem ubrukelige (men ikke direkte ødeleggende, som de var før).

Civilization IV kommer også med avanserte flerspillermoduser, og selv om de datastyrte motstanderne er smarte, er det ofte morsommere med ekte mennesker. Spillet støtter flerspiller over LAN og nettet, og i tillegg kan du spille mot andre på samme datamaskin. Sistnevnte er svært morsomt, men tar for lang tid med mer enn to spillere. Når du spiller over nettverk kan spillerne ta turene sine samtidig, noe som begrenser ventetiden vi er vant med fra turbaserte spill.

Er alt bare fryd og gammen? Nesten, men det er noen problemer. I "hotseat"-modus klarte jeg for eksempel ikke å handle teknologi og ressurser med medspilleren min, noe som var veldig irriterende. Måten enhetene dine velger å reise fra ett sted til et annet (om du ikke leder dem skritt for skritt) er også temmelig ineffektiv. Dessuten synes jeg ikke den siste delen av spillet fungerer like godt som den første - plutselig skjer tingene veldig mye raskere, og du får den ene nye teknologien etter den andre før du får tid til å bruke dem til noe. Enkelte ganger oppleves også irriterende "crash to desktop". Totalt sett er det ingenting her som burde hindre deg i å kjøpe spillet, men det hindrer Civilization IV i å få den tieren det egentlig fortjener.

Konklusjon
Det er verken tid eller plass nok til å nevne alt det andre som gjør Civilization IV så flott. Den fabelaktige musikken, de kule små grafiske detaljene og alle de små og store finessene som gjør det til en drøm å spille får vente til vi begynner å levere omtaler i bokform. Dessuten begynner abstinensene for alvor å presse seg på, og jeg vil tilbake til spillet så raskt som overhodet mulig. Det får holde å si at Civilization IV kommer med en haug nye elementer, samtidig som det fortsatt føles som Civilization. Selv om noen sikkert vil savne enkelte elementer fra tidligere spill, er det vanskelig å tenke seg at de hadde gjort Civilization IV spesielt mye bedre enn det er nå. Med andre ord; kjøp dette spillet så fort som overhodet mulig. Det finnes ikke en sjanse i havet for at du vil angre på det.

Side 1
Side 2

Siste fra forsiden