Anmeldelse

Sid Meier's SimGolf

Det er femten år siden Maxis lanserte SimCity - et spill som skulle vise seg nærmest å definere en ny sjanger dataspill. SimCitys suksess resulterte i en rekke andre Sim-spill, blant annet SimEarth, SimAnt, SimLife, SimFarm, SimHealth, SimTown, SimTune, SimTower og SimIsle. Nå også SimGolf.

Side 1
Side 2
Side 3

Men i motsetning til de andre Sim-spillene har SimGolf et ess i ermet: Sid Meier. Du vet, han som lagde Civilization? Sid Meier har tidligere vist oss å ha et godt øye for detaljer, og strategispillene han har stått for har uten unntak vært av ypperste klasse. Så med det grønne kortet ferskt i lomma var det derfor med høye forventninger jeg puttet dette spillet i spilleren - har Sid Meier klart å gjøre det gøy å lage golfbaner også?

Den første tiden
Spillet starter ved at du kjøper et svært begrenset område, og med de få dollarene du har til overs skal du med tiden gjøre denne parken til verdens beste golfbane. Etter å ha laget et par hull og åpnet banen for spill, må du få medlemmer som betaler medlemsavgift, slik at du får penger til å bygge videre. De legger også igjen en liten slant pr. hull ut fra hvor bra de synes hullet var, så det er viktig å designe gode hull - de bør se bra ut, være av varierende vanskelighetsgrad og gjerne kreve at spillerne må være kreative og tenke strategisk når de slår.

Etter hvert som banen din blir populær, får du også besøk av kjendiser som donerer såkalte "landmarks" dersom de liker seg der - for eksempel en kanon fra krigen. Kanonen gjør at de som oppholder seg i nærheten blir gladere - greit å plassere ved et hull der det som regel er en del frustrasjon blant spillerne (hørte jeg vannhinder?). Du kan også tjene penger på å la kjendiser flytte inn rundt om kring på baneområdet - blant annet har banen min hatt både Cameron Daisy og Jerry Signfield boende på området, noe som gjør at folk trives på golfbanen.

Bygging av hull er lett som en plett. Plassér en tee og et hull der du vil ha dem, tegn på litt fairway, rough, sandbunkere, vannhinder, trær osv. og erklær hullet åpnet når du er fornøyd. Grensesnittet er veldig greit og er ganske likt det som brukes i The Sims, så har du spilt sistnevnte bør det gå ganske raskt å lære seg kontrollene. Som på en vanlig golfbane bør du også etter hvert oppgradere banen med blant annet en driving range der spillerne kan øve på lange slag, en putting green der de kan trene på å putte, en pro shop der de kan kjøpe bedre utstyr, tennisbaner, utleie av golfbiler og mer til. Etter hvert som banen blir mer prestisjefylt, kan du bygge dyre hoteller og til og med flyplass!

Side 1
Side 2
Side 3

Siste fra forsiden