Anmeldelse

Sid Meier's SimGolf

Det er femten år siden Maxis lanserte SimCity - et spill som skulle vise seg nærmest å definere en ny sjanger dataspill. SimCitys suksess resulterte i en rekke andre Sim-spill, blant annet SimEarth, SimAnt, SimLife, SimFarm, SimHealth, SimTown, SimTune, SimTower og SimIsle. Nå også SimGolf.

Side 1
Side 2
Side 3

Langt fra lett
Du synes kanskje dette høres lett ut, men det er langt fra bare å slenge opp noen hull her og der. Hullene må være gjennomtenkte, og man må også huske på at ikke alle golfspillere er like flinke. På hvert utslagssted kan du sjekke hvor forskjellige typer spillere sannsynligvis kommer til å slå ballen og legge opp hindre og fairway deretter. Du får også noen krav fra golfforbundet du må innfri for å kunne arrangere turneringer, for eksempel å lage et venstre dogleg-hull (et hull som er designet slik at man må "mellomlande" til høyre for linja mellom utslagsstedet og hullet).

Klubben din har også sin egen golfpro som du spiller med, enten i turneringer eller om penger mot rike motstandere som besøker banen din. Dog kan ikke denne spillingen måle seg mot de mer seriøse golfsimoulatorene som Links LS og Tiger Woods PGA Tour, selv om den i all sin enkelhet (pek og klikk) er rimelig morsom. Etter hvert får du også skillpoeng som kan plassere på ulike egenskaper som putting, lange slag, slag med jernkøller, flaks osv.

Hele tiden må du lytte til feedback fra spillerne på banen. De kan syte og klage over at et hull er for vanskelig eller gi deg ros for at banen er noe av det beste de har spilt på. Ut fra dette må du gjøre forandringer for å tilfredsstille dem - bra hull havner på populære lister i golfblader og gjør at greenfeen settes opp, som igjen fører til mer penger i kassa. Du må også følge med på om golferne er slitne, tørste eller sultne, noe du løser ved å bygge sittebenker og ansette brus- og snacksselgere.

For ingen golfbane går rundt uten ansatte, og i SimGolf må du ansette en rekke folk for å få spillerne til å trives. Tenderer det til å bli stor kø ved en tee må du ansette en marshall som maser på spillerne om å slå litt fortere, og hvis det vokser mye ugress rundt en green bør du sørge for at du har en med sprøyteutstyr som kan fjerne det så fort som mulig. Spesielt er det viktig å holde herr "I.M. Picky" i godt humør - når han har spilt på banen din, lar han deg utvide ved å kjøpe mer land hvis han er fornøyd.

Heldigvis har du i SimGolf en rekke statistiske funksjoner som gjør det lettere å holde banen din ved like. Du kan se hvor fornøyde spillerne er rundt om kring på banen, hvilke hull som har mest kø, hvilke hull som er mest inntjenende, hvor det er ugress osv. Du har også muligheten til å se hvilke fraser spillerne har sagt mest og hvor de har sagt det - hvis for eksempel 26% syter over at de er sultne ved hull fire, er det kanskje greit å bygge en liten snackbar på vei bort til utslagsstedet.

Side 1
Side 2
Side 3

Siste fra forsiden