Sierra-klassikeren Gold Rush relanseres

Bli gullgraver i California.

Sierra er mest kjent for sine mange eventyrspillserier med ordet Quest i tittelen, men i løpet av sin lange historie laget de en rekke andre og mindre kjente spill. 

Et av disse er Gold Rush!, hvor du spiller en bygutt i New York, som bestemmer seg for å dra helt til California for å bli gullgraver. Spillet finner sted i 1848, og starter like før virkelighetens gullrush til California.

Gammel versjon.
Gammel versjon, som snart relanseres.

Tre ruter til Sacramento

Det er imidlertid langt fra enkelt. Først må du skaffe penger og alt utstyret du trenger, og så må du velge en av tre separate ruter til vestkysten.

Den billigste, men kanskje også farligste, metoden er å bruke elvebåt inn i landet og følge nybyggerveiene (inkludert deler av det gamle «Oregon trail») vestover. Men du kan også reise med skip den lange turen rundt Kapp Horn, eller ned til Panama hvor du kan krysse jungelen – det fantes ingen kanal på den tiden – for så å bruke skip resten av veien.

Nå blir Gold Rush! snart relansert, i form av Gold Rush! – Classic, som blant annet dukker opp på Steam den 19. juli. Spillet skal også lanseres for iOS, i løpet av neste år.

Ny versjon.
Ny versjon, som kommer senere.

Nyutgave med oppgradert presentasjon

Relanseringen kommer via tyske Sunlight Games, som også har en nyversjon av spillet på vei. I denne versjonen får vi grafikk gjenskapt i moderne oppløsning, stemmeskuespill og muligheten til å velge mellom tre forskjellige kontrollsystemer. Disse er to ulike pek-og-klikk-moduser, samt originalens system som kombinerte tekstkommandoer og grafikk.

Nyutgaven kommer senere i år for PC, og skal visstnok lanseres for Android og MacOS neste år.

Husk å sjekke lysthuset!
Husk å sjekke lysthuset!

Originale Gold Rush! er et stort spill med mye variasjon, og er også overraskende autentisk. Det er også åpenbart et spill Sierra investerte mye penger i, ettersom presentasjonen er mange hakk bedre enn i de fleste andre utgivelsene deres fra samme tid.

Samtidig har det, i likhet med mange andre Sierra-spill, fått kritikk for å fokusere for mye på prøving og feiling, og det har både urettferdige gåter og uventede måter å bli drept på. Like ille som Codename: Iceman var det imidlertid ikke.

Om du liker klassiske eventyrspill kan du forøvrig lese vår store reise gjennom sjangerens historie.

Kommentarer (11)

Forsiden akkurat nå

Til toppen