Silent Hill 3

Forlatte og forfalne bygninger, med blodige vegger og mørke ganger. Steder spekket med diverse unike og fryktelige skapninger som er ute etter deg. Nok en gang inviterer Konami oss med til Silent Hill. Hvorfor i all verden skulle vi ønske å dra tilbake dit?

Vel, for de som liker "survival horror"-genren finnes det nok å bryne seg på her. Det blir kanskje ikke akkurat et hyggelig gjensyn, men det er jo hele poenget også. Det er på tide å pusse støvet av lommelykten. Det anbefales at du setter inn et par ferske batterier, da du definitivt kommer til å trenge dem på denne ferden.

Den glade hamburger
Det er mørkt - veldig mørkt - og du befinner deg utenfor en fornøyelsespark.. Du vet ikke hvordan du havnet her, men det er ikke akkurat noe værende sted. Blodige kaninkostymer som ligger strødd rundt deg, og den tette tåken bidrar til å skape en grufull stemning. Utstyrt med en lommelykt, en pistol og en kniv begynner du å undersøke området. Du går bortover i mørket, og detter nesten ned i et hull i bakken. Du prøver og titte ned i det for å finne ut hvor dypt det er - men det virker bunnløst. Du ser en dør, og åpner den med skjelvende hender. Du befinner deg inne i en slags gang, og umiddelbart kommer noe som ligner på en hund løpende mot deg. Den har helt klart som hensikt å skade deg. Du fikler fram pistolen og plasserer noen skudd i hodet på den, og med et ynk faller den død om. Du trår forsiktig videre, og går inn i et annet rom. Her støter du på noen merkelige skapninger, som ikke kan beskrives som annet enn monstre. Det er flere av dem, og de går kjapt til angrep på deg. Du avfyrer flere skudd mot dem, men de tåler visst ganske mye. Du løper rundt i rommet, men det finnes ingen utgang. Monstrene kommer innpå deg, og du skriker - minst like mye av skrekk som av smerte - og så våkner du. Du befinner deg på en "Happy Burger"-restaurant, og ute skinner solen. Det hele var en vond drøm, og du takker gud for det.

Silent Hill 3 starter altså med et mareritt som fort går over, men å være våken i dette spillet er ikke nødvendigvis et bedre alternativ. Denne gangen tar du rollen som en ungjente ved navn Heather, som plutselig befinner seg midt inne i dette helvete. Det er ikke så mye tid til å undre seg over hva som har skjedd her, for først og fremst må du komme deg fra A til B - og har nok med å overleve. Heather er en person vi ikke har stiftet bekjentskap med før, men ligner skummelt på søsteren til James Sutherland - hovedpersonen i Silent Hill 2. Du får den tvilsomme gleden av å besøke den mindre hyggelige byen Silent Hill, selv om størsteparten av spillet foregår andre steder. Det er ikke før sent i spillet at du havner her, og dette bidrar bare til å øke stemningen rett før spillet når sitt klimaks.

Enda verre enn før
Det er mye kjent her for de som har spilt de to første spillene. Du får mulighet til å lagre fremgangen din i spillet på flere steder representert ved en slags blodpøl. Du har en pistol - og etterhvert også en maskinpistol - men veldig få kuler. Du må konstant lete etter kuler, og må med omhu velge hvilke fiender du skal ta opp kampen med. Det kryr av monstre, og flere av dem tåler mer skade enn du klarer å gi. Noen ganger er du rett og slett omringet, og må bare prøve å komme deg unna. Du kommer også til å trenge å innta noen liter med helsedrikk, og små flasker med dette finnes spredt rundt omkring. Stedene du får utforske inkluderer et forfallent handlesenter, et hjemsøkt hus, et kloakksystem og (nok en gang) et sykehus. Du får også en tur inn i fornøyelsesparken du sto foran på begynnelsen av spillet, men vent litt; var ikke det bare en drøm, da? Flere ganger i spillet virker det som om du er tilbake i marerittet Silent Hill 3 startet med, og her får du oppleve enda mer grufulle versjoner av steder du allerede har vært. Ikke det at de var særlig hyggelige første gang du besøkte dem, men dersom du trodde det ikke kunne bli verre viser det seg at du har tatt seriøst feil.

Som tidligere finnes det dører overalt, mange dører. De områdene som har flest dører har også flest monstre, og siden du ikke har ammunisjon til å ta knekken på alle vil du måtte løpe mye rundt i gangene mens du leter etter den riktige; den som er åpen, eller den du har nøkkelen til. Størsteparten av dørene utstyrt med ødelagte låser, og disse er det bare og se bort i fra. Nå spørs det om du klarer å huske det til neste gang du febrilsk kommer spurtende bort til døren med et monster i hælene. Dette er selvfølgelig gjort bevisst av produsenten, men noen ganger blir det litt for mange stengte dører. For å få tak i nøklene til disse må du løse en del oppgaver, av den typen de som har kjennskap til Silent hill-spillene vil nikke gjenkjennende til. For å bruke en av de første du støter på som et eksempel: Du finner 5 bøker, og på bokryggene står det en kode skrevet. Du må kombinere dem i riktig rekkefølge for å tyde koden, som du deretter bruker til å åpne en dør.