Anmeldelse

Silent Hunter III

Rollen som ubåtkaptein er ikke for pyser, ei heller for personer som lider av klaustrofobi. Èn ting står i fokus: Antall fiendtlige tonn med stål du sender til havets bunn. Silent Hunter III er stort, realistisk og ikke minst uhyre underholdende. Jeg ønsker deg velkommen om bord, og vil gjerne informere om at i virkeligheten ble det endelige resultatet en våt grav for hele 90 % av tyske ubåtgaster.

Ping...Ping...Ping...
Det aller første du bør gjøre i Silent Hunter III er å ta eksamen som ubåtkaptein på den tyske sjøkrigsskolen. Her lærer du grunnleggende teknikker som setter deg i stand til føre en ubåt ut i kamp. Opplæringsdelen er meget god, både pedagogisk og underholdningsmessig. Den er også helt nødvendig for å kunne takle spillet på en vellykket måte, da avansert realisme gjør at du ikke kan haste igjennom oppdragene på cruisekontroll.

Mens vi er inne på realisme, det er ikke spart på detaljrikdommen i Silent Hunter III. Den kan nemlig stilles inn på ulike nivåer og fungerer dermed som vanskelighetsgraden. Er du ekstra tøff kan du stille realismen opp mot 100%, og virkelig føle hvor beinhardt det var å føre disse ubåtene ut i strid. All honnør til Ubisoft for at de har tatt denne delen såpass alvorlig; du føler virkelig at det er et glimrende stykke arbeid som ligger bak tittelen.

Etter at du er uteksaminert har tiden kommet for ditt første oppdrag for Hitlers Kriegsmarine. Mye av hverdagen til en tysk ubåt gikk med til patruljering av internasjonalt farvann, og i Silent Hunter III er dette selvsagt også tilfelle. Med patruljering følger som regel møter med fiendtlige skip, det være seg handelsflåten og/eller militære fartøyer. Handelsskip er hovedmålet for den tyske ubåtflåte, av to enkle grunner. For det første er de relativt enkle mål, da du ikke risikerer å få dypvannsbomber slengt etter deg om de ikke har eskorte. For det andre er fiendens forsyningslinjer viktig å ramme; kveles ressursene til de allierte kan krigen vinnes.

Ensom ulv
Avhengig av om målet har eskorte eller ikke, er det to måter to kan senke skip på. Møter du på en ensom svale kan du like godt gå til overflaten og bruke dekkskanonen. Denne fremgangsmåten er tidkrevende, men krever mindre forberedelser enn bruk av torpedoer. Når du møter på en konvoi er det naturlig at du forblir under havets overflate, med kun angrepsperiskopet stikkende opp fra vannskorpa. Vanskelighetsgraden for bruken av torpedoer varierer i tråd med valgt realisme, men er uansett ingen dans på roser. Du må blant annet beregne vinkel, avstand, hastighet, båttype og hvilken torpedotype som skal brukes. Hvis skipene har eskorte bør du også angripe flere mål på en gang, slik at du kan stikke av mens torpedoene er på vei mot sine respektive mål.

Som nevnt er ikke det å senke skip noen enkel oppgave. I starten er det mye prøving og feiling, men det er verdt alt slitet når du ser det første handelsskipet eksplodere som en sprekkferdig pinjata og synke. Etter hvert som du blir bedre vil du kunne sende hele konvoier til bunns, og til og med militære fartøy vil føle din vrede. Din verste fiende er de alliertes overvåkningsfly. En ubåt er nemlig avhengig av å være mye på overflaten grunnet luftinntak og begrenset batterikapasitet, og blir dermed sårbar for luftangrep. Disse kommer ofte ut av intet, og overraskelsesmomentet er deres styrke. Heldigvis er antiluftkanonen temmelig effektiv, og setter deg i stand til å skyte ned fly før de blir din bane.

Silent Hunter III Windows Windows

Spilldetaljer

  • Lanseringsdato: 18. mars 2005
  • Plattform: Windows
  • Utgiver: Ubisoft Entertainment
  • Utvikler: Ubisoft

Kommentarer (9)

Forsiden akkurat nå

Til toppen