SimCity kan «moddes»

Maxis har selvbyggerne i bakhodet.

Denne uka ble det kjent at Maxis gjenoppliver den klassiske simulatorserien. Spillet, som rett og slett har fått navnet SimCity, skal etter planen slippes neste år.

Nå avslører de at spillet også vil være modifiserbart, skriver Shacknews.

Ny motor

Maxis har snekret sammen en egen, helt ny spillmotor til spillet, GlassBox, og det er denne som skal ha blitt bygget med modifiseringsmuligheter i bakhodet.

– Vi vet hvor viktig «modding» er for spillsamfunnet vårt, at dette er grunnen til at SimCity 4 fremdeles spilles ti år etter lansering. «Modde»-samfunnet har holdt spillet i live, sier kreativ sjef for SimCity, Ocean Quigley.

Quigley forteller at Maxis-gjengen er store fans av «modderne», og at disse vil få slå kloa i kraftige nye modifiseringsverktøy når det nye SimCity-spillet lanseres.

Uten at Maxis offisielt vil annonsere modifiseringsverktøyene ennå, forteller de at innpakningen til disse skal ligne den fra The Sims-serien og ikke minst SimCity 4, slik at overgangen til GlassBox-verktøyene skal bli så enkel som mulig.

I skyene

Det nye SimCity skal ifølge Joystiq også være bygget opp fra bunn av rundt nettfunksjonalitet. Blant annet skal spillet få såkalt «skylagring» som vil lagres kontinuerlig i bakgrunnen mens du spiller.

Nøyaktig hvordan dette vil fungere, vites ennå ikke, men det kan for eksempel gi mulighet for kryssplattformspilling. Kanskje spillet vil få en mobilversjon også, slik at du kan ha byen din i lomma når du ikke er hjemme?

Les også: Den første bybyggeren?

Siste fra forsiden