SimCity 4

SimCity-serien må kunne betegnes som en av de mest suksessrike spillserier noensinne. Det hele begynte i 1983-4, da den nå så legendariske Will Wright fant ut at det var langt mer spennende å lage levende bakgrunnslandskap med infrastruktur enn å designe fiendens angrepsmønster, og dermed fikk han ideen til SimCity.

Side 4

Økt detaljnivå
En annen nyhet man snakker mye om er "min sim"-funksjonen. Ved hjelp av denne kan du få en eller flere av dine The Sims-personer til å flytte inn på et valgt sted i byen din. Hvis du ikke har The Sims følger det en del ferdiglagede simmer med spillet. Når en sim-person har flyttet inn i byen får du regelmessige beskjeder via nyhetsoversikten om hva denne foretar seg, og hvordan byen ser ut fra hans eller hennes synsvinkel. Du kan få gode tips til hva du bør se på ved å følge med på simmen din, men likevel har den nok en begrenset nytteverdi. Min sim fortalte f.eks. om hvor strålende fornøyd han var med vegnettet cirka to sekunder etter at han hadde fortalt hvor utrolig dårlig vegnettet mitt fungerte.

Selv uten å importere simmer har du mye bedre overblikk over hva som skjer i byen din enn du har hatt i tidligere spill, vel og merke hvis systemet ditt er i stand til å kjøre spillet med et høyt grafisk detaljnivå. Du trenger ikke å gå inn i noen slags grafer eller liknende for å finne ut hva slags økonomiske forhold det er i de enkelte deler av byen din. En rask titt på noen bakgårder røper om det er velstående folk som bor der eller ikke. Du kan for eksempel også se hvor hver enkelt bil kommer fra og kjører til, slik at du kan gjøre deg opp meninger om hvor vegnettet må forbedres når det skapes trafikkork.

Når Maxis laget brukergrensesnittet til SimCity 4 hadde de åpenbart The Sims friskt i minne, for det hele ser og føles ganske likt ut. SimCity 4 er veldig lett å styre, og det kommer ikke til å ta lang tid før du er fullstendig inne i kontrollene, noe som er en enorm fordel når selve spillet er så komplekst som det er. Du må aldri klikke deg gjennom store menysystemer for å komme fram til det du vil gjøre, selv de mest avanserte mulighetene er til en hver tid bare et par museklikk unna. Bygninger er enkle å plassere, og regulering av land gjøres enkelt og greit ved at du velger en type sone, holder inne musepekeren, og merker det området du vil regulere. En nyhet i forhold til tidligere spill i serien er at når du regulerer områder på denne måten vil spillet selv lage gater innenfor det avmerkede området.

Dette skal hindre at du ender opp med hus uten vegtilgang og slikt, men dessverre skaper systemet også problemer av og til, og jeg skulle noen ganger ønske det var mulig å skru av denne "intelligente" funksjonen. Et annet irritasjonsmoment er at motorveier er litt vriene å få til ordentlig, spesielt i områder som er regulerte fra før. Siden hvert vegsegment er svært dyrt er det ergerlig at spillet noen ganger er så behjelpelig å fjerne dem igjen hvis du prøver å ta bort noe ved siden av vegen for å få plass til av- og påkjørsel til motorvegen. Likevel, totalt sett er brukergrensesnittet genialt, og du vil aldri sitte å lure på hva du skal klikke på for å oppnå det du vil. Spillet har også en mengde grafer og liknende tilgjengelig når du trenger å finne ut hvordan det går med kraftforbruket, hvor det er størst kriminalitet, og slike ting.

Disse datapresentasjonsmåtene kommer godt med, for SimCity 4 er et vanskelig spill. Det å faktisk tjene penger er ikke helt enkelt, og du må hele tiden passe på at de enkelte fasilitetene dine ikke bruker mer penger enn absolutt nødvendig. Hvis du klikker på skoler, helsestasjoner og andre offentlige bygninger ser du hvor mange som benytter seg av tjenestene deres, og hvor stor kapasiteten er. Hvis kapasiteten er høy i forhold til antall brukere bør du bevilge mindre penger, og hvis kapasiteten er lav bør du bevilge mer. Slik detaljstyring er helt essensiell hvis du skal komme noen vei, for i SimCity 4 betyr engangsutgifter ved konstruksjon lite. Det er de løpende kostnadene over tid som teller. Med tanke på spillets kompleksitet er manualen som følger med litt skuffende og tynn, og Electronic Arts har med all sin suksess definitivt råd til å gi oss bedre, og spillet koster tross alt en halv tusenlapp i en norsk butikk.

Side 4