Sjakk får oppfølger

Chess 2: The Sequel skal fornye det urgamle spillet.

Man tror brettspillet sjakk stammer fra det indiske Gupta-imperiet der en tidlig versjon oppsto under navnet Chaturanga en eller annen gang i det sjette århundret etter Kristi fødsel. Derfra spredde spillet seg både østover og vestover, og i årene som fulgte ble det gradvis utviklet til det vi i dag kjenner som moderne sjakk. De fleste av dagens regler ble spikret mot slutten av 1400-tallet og begynnelsen av 1500-tallet.

Det er med andre ord på høy tid med en oppfølger, og det er nettopp det Ludeme Games og David Sirlin gir oss i Chess 2: The Sequel.

Omfattende presentasjon av spillet på GameDevCast.

Sjakk preges av repetisjon

Et av hovedmålene med Chess 2 skal være å få bukt med mye av forutsigbarheten og memoreringen som preger moderne sjakk. Et hovedpoeng er å unngå at kamper ender uavgjort, noe som skjer svært ofte når høyt rangerte spillere møtes.

– Sjakk er ikke lenger det spillet vi tenker oss at det er, eller ønsker at det skal være. Når vi tenker på sjakk, tenker vi på et spill der de smarteste avgjørelsene leder til seier. Men i stedet er den beste måten å forbedre spillet ditt på faktisk memorering! Det har blitt så automatisert at det ifølge Wikipedia «ikke er uvanlig for ledende spillere å først introdusere teoretiske nyheter på trekk 25 eller senere», sier Zachary Burns fra Chess 2-skaperen Ludeme Games til Gamer.no.

Han fortsetter:

– En «teoretisk nyhet» er et nytt trekk. Så det betyr at de første 25 trekkene eller mer er helt identiske med spill som allerede har blitt spilt! Ifølge statistikken på Chessgames.com er den gjennomsnittlige lengden på en runde sjakk kun 40 trekk, så hvis du tar bort 25 trekk fra starten og de trekkene på slutten som er en del av en gjenkjennelig avslutning, hva sitter du igjen med? Ti trekk per spill hvor alt det interessante skal skje?

Chess 2 handler ifølge Burns ikke om å lære seg trekk utenat, men går istedet tilbake til fundamentet til sjakkspillet. Fokus er på posisjonering og strategisk planlegging.

Skjermbilde fra Chess 2.
Skjermbilde fra Chess 2.

Tre nyvinninger

Spillet gjør tre forskjellige grep for å friske opp det klassiske spillet. Den første er å introdusere en ny måte å vinne på, nemlig med å flytte kongen over midtstreken på brettet. Dermed blir kongen en aktiv brikke i stedet for et objekt som helst bør være langt unna det som skjer.

Den andre er muligheten til å velge mellom seks forskjellige hærer i starten. Siden begge spillerne får velge blir det dermed 21 mulige kombinasjoner. Selv om hærenes styrker og svakheter er balanserte, har hver hær unike regler. Dermed sier spillet farvel til de faste åpningene vi ser i vanlig sjakk.

Den siste nyheten er muligheten til å hindre motspilleren i å ta over en brikke gjennom et veddemål. Hver spiller får et visst antall steiner i starten, og når en brikke blir tatt ut kan du vedde noen av disse for å unngå å miste den. Den spilleren som vedder flest steiner vinner.

Men uansett om du vinner eller taper mister du alt du vedder. Dermed må du tenke deg om minst én gang før du bruker denne muligheten, og når du vurderer hvor mye du skal vedde.

Konseptbilde.
Konseptbilde.

Mye å utforske

– Hvert aspekt av Chess 2 fremherer en grunnleggende, strategisk egenskap fra sjakk, og reduserer de aspektene av sjakk som er mindre underholdende. De asymmetriske hærene er gode fordi de får folk til å tenke på ubalanser helt fra starten av. Det er 21 kombinasjoner, så det er mange ubalanser å utforske, sier Burns.

Han forklarer videre:

– Med ubalanser mener jeg ikke urettferdighet, men en rettferdig ubalanse slik som at en løper og en springer begge er verd tre poeng i starten, men at verdiene deres endres avhengig av situasjon og posisjon. For å spille godt må du identifisere disse ubalansene og skape en situasjon som maksimerer verdiene av dine egne brikker, og begrense styrken til motstanderens brikker.

David Sirlin forteller om Chess 2.

Kommer først til Ouya

Chess 2 ble designet av David Sirlin, som har lang erfaring innenfor spilldesign. Han er mest kjent som hoveddesigner for Super Street Fighter Turbo HD Remix, og han skriver stadig artikler om spilldesign for bransjenettstedet Gamasutra. Om du ønsker å teste Chess 2 kan du faktisk gjøre det nå, ved hjelp av et ordinært sjakkbrett og en gratis kopi av Sirlins nye regelsett.

Den elektroniske utgaven av spillet kommer først til Android-konsollen Ouya. Utviklerne har ikke annonsert andre versjoner av spillet, men vi håper det dukker opp på flere plattformer etter hvert.

– Alt jeg kan si akkurat nå er at Chess 2 kommer først til Ouya. Det er en plattform som er mye åpnere for indie-utviklere enn de andre konsollene og til og med Steam. Det grunnleggende fokuset på å være tilgjengelig for uavhenge utviklere uten noen forbehold og vilkår er noe jeg har stor tro på, og ønsker at skal lykkes, sier Burns til Gamer.no.

Han lover imidlertid mer informasjon på et senere tidspunkt, så om du ikke har fått importert en Ouya-konsoll kan du nok fortsatt se frem til å spille Chess 2. Ouya-versjonen kommer før året er omme.

Du kan finne ut mer om Chess 2 på det offisielle nettstedet, og i en omfattende artikkel på britiske Eurogamer.

Les også: – Street Fighter er som sjakk
Les også: Blodig sjakk i Rook's Keep

Kommentarer (8)

Forsiden akkurat nå

Til toppen