Sniktitt

Skate It

LONDON (Gamer.no): Skate var en stor suksess på PlayStation 3 og Xbox 360, og ble godt mottatt av Gamer.no da det kom ut i fjor. Nå har utviklerne i Electronic Arts nye prosjekter på gang, i tillegg til uunngåelige Skate 2. Skate It på Nintendo DS og Wii virker å være en mer leken utgave av spillet, der kontrollsystemet er minst like sentralt som på de litt mer kraftige konsollene. Det vi har prøvd virker lovende, spesielt om du har et aldri så lite balansebrett på lur.

Slik gjøres det

Vis større

Teaser: Skate it #2


– Da vi lagde Skate tenkte vi også på alle andre muligheter for spillet, slik som å få det på Wii og DS. Men vi trengte litt tid, spesielt med tanke på kontrollsystemet på Wii. Det brukte vi 4-5 måneder på bare i planlegging, sier sjefsprodusent Mike McCartney til Gamer.no.

Mye styring

Resultatet ble til slutt at Wii-moten rett og slett er ditt rullebrett (se videovindu). Denne fungerer akkurat som den høyre spaken på en vanlig analog kontroller, der halvsirkler og andre spesifikke bevegelser gir seg utslag i triks med brettet. En enkelt knappetrykk styrer farten, mens du velger retning ved å vende på kontrollen.

– Vi tenker på Wii-moten som et rullebrett og at alle dine bevegelser går ut i fra kontrollen, sier produsenten.

Dette fungerer faktisk ganske godt i praksis. Med litt trening blir du vant til at alt kan gjøres med enkle håndleddsbevegelser, og det er veldig tilfredsstillende å lykkes med kule triks og kombinasjoner. På DS bruker du ganske enkelt DS-pennen til å lage de samme bevegelsene for hvert triks. Det er svært intuitivt, noe som borger for at dette er et spill for massene.

Sjefsprodusent på Skate It, Mike McCartney. (Foto: Mikael Harstad Groven/Gamer.no)
Sjefsprodusent på Skate It, Mike McCartney. (Foto: Mikael Harstad Groven/Gamer.no)

– På DS var det noe lettere å få til kontrollsystemet. Her ble det tidlig klart at vi ville bruke den bevegelsesfølsomme skjermen til triks og slikt, forteller McCartney.

Du befinner deg fortsatt i den fiktive byen San Vanelona, som er en blanding av San Francisco, Vancouver og Barcelona. Det har imidlertid skjedd litt av hvert siden det originale spillet:

– San Vanelona er helt forandret og rammet av flere merkverdige naturkatastrofer. Det betyr at du har en folketom og spektakulær by helt for deg selv.

Byen er full av nye hindringer og steder du kan gjøre triksene dine som resultat av blant annet kraftige jordskjelv og Godzillas (!) herjinger. Dessuten slipper du irriterende fotgjengere og bilister. Ulempen med dette er at byen føles veldig død og forlatt, dessuten løper du ikke den samme risikoen som tidligere ved villmannskjøring. Det er litt synd.

Luftige triks på Wii.
Luftige triks på Wii.

Antall utfordringer skal det likevel ikke være noe å si på, spesielt siden du kan dra på besøk til andre byer rundt i verden.

– Spillet er ganske stort på Wii også, her kan du jo reise rundt i verden og skate i tillegg. Jeg kan ikke si noe om hvor du kan reise, men dette er velkjente steder for skatere, sier McCartney.

Ekte skatere

Det er helt tydelig at man fortsatt vil skape et spill for de som elsker å skate, det sørger blant annet kontrollsystemet for. Dette er kanskje ikke så rart, siden man har hatt flere profesjonelle skatere med på laget under utviklingen:

– Det har vært veldig viktig for oss å ha skatere med når vi har utviklet spillet. De elsker det de driver med og vil at produktet skal bli så bra som mulig.

Det gjelder å holde balansen.
Det gjelder å holde balansen.

Noe som virkelig får vannet til renne i munnen på en skateglad gamer som meg er imidlertid bruken av balansebrettet, tilleggskontrollen som ble introdusert med Wii Fit. Dette kan du faktisk bruke som om det var ditt eget brett i spillet.

– Balansebrettet virker nesten som om det er skapt for oss. Målet vårt er at alle funksjonene skal være i balansebrettet etter hvert, men foreløpig kan du bare styre brettet ditt med det, sier McCartney.

Igjen er dette en vanesak, men allerede etter noen minutters trening maktet jeg å balansere seg gjennom vanskelig områder og i tillegg smelle til med et triks eller to. Tenk når dette blir virkelig gjennomført, da slipper man å bruke Wii-moten til triksing og akselerering.

Skatemoro på Nintendo DS.
Skatemoro på Nintendo DS.

Grafisk er Skate It noe av det bedre som har blitt laget på Wii. Ja, man ser at det er nedskalert, men tegnedistansen er imponerende og miljøene varierte. I tillegg bruker man fargekoder for å markere gode trikssteder, noe som kan hjelpe nye spillere til å takle denne skatesimulatoren.

Selv om Skate på mange måter har tatt over tronen fra Tony Hawk på spillfronten, er det ikke slik at alle i EA hater rivalen.

– De fleste hos oss elsker Tony Hawk, og vi ser frem til nye spill i den serien, sier McCartney diplomatisk.

Produsenten er også svært takknemlig over den gode mottakelsen det første Skate fikk:

Pass på, dette kan ikke gå bra.
Pass på, dette kan ikke gå bra.

– Vi er veldig stolte over at det første spillet ble så godt mottatt. Man vil jo alltid gjøre det bra, men det var litt overveldende.

Konklusjon

Det var Wii-versjonen av Skate It vi fikk kikket mest på i London, og spillet virker svært lovende. Selv om det ikke har den samme dybden og spektakulære grafikken fra Skate på Xbox 360 og Playstation 3 er det utvilsomt mye moro å hente her. Da tenker jeg spesielt på kontrollbruken, og hvordan man kan benytter balansebrettet som sitt eget rullebrett. Hvis alt dette sitter som et skudd ved utgivelse er det ingenting i veien for at også Skate It skal bli en suksess.

Skate It blir gitt ut på Nintendo DS og Wii mot slutten av 2008.

Kommentarer (3)

Forsiden akkurat nå

Til toppen