Ski Racing 2005

Vinden som suser i ørene. Lårmuskler som skriker i pine. Porter som slår smertefullt mot skuldrene. Et fall vil straffe deg hardt og nådeløst – fortere enn du klarer å blunke. Frister det enda å kjøre alpint?

Feilskjær
Alt med Ski Racing 2005 er ikke rosenrødt. Spillet mangler noe som kan holde på interessen til spilleren. Det er greit nok at man har det gøy i begynnelsen, men utover en noe tynn karrieremodus, er det lite som klarer å holde på den virkelige interessen din etter at det ikke er flere nye renn igjen. Jeg savner muligheten til å kunne spille flere verdenscup-sesonger etter hverandre, muligheten til å personalisere løperen din utover i sesongen, og lignende elementer. At man har uendelig antall forsøk på å forbedre plasseringene dine i verdenscupen, ofrer noe av realismen i spillet. Det stilles ingen krav til at man presterer jevnt, noe alpint på toppnivå i stor grad gjør. Moduset hvor man kan sette opp sine egne løyper er et spennende og artig aspekt, som utviklerne dog kunne spunnet enda mer ut av. Det føles en smule begrenset å måtte plassere portene innenfor forhåndsoppsatte sikkerhetsnett.

Se rett frem
Rent visuelt holder spillet et akseptabelt nivå. Selv om teksturene på omgivelsene ikke veldig skarpe, er det generelt en rimelig ren og pen grafisk opplevelse. Utøveren er fint detaljert med gjennomgående glatte teksturer. Animasjonene dens føles også meget naturlige i bevegelsene, noe som er viktig for realismefølelsen dersom man bruker tredjepersonssynsvinkel. Selv om løypene, og da tenker jeg spesielt omgivelsene, er langt fra så detaljerte som de kunne ha vært, sjenerer de ikke spilleren. Man får totalt sett en følelse av å være i fjellheimen – om enn en litt uortodoks fjellheim. Man kan velge mellom flere forskjellige tredjepersons og én førstepersons synsvinkel. I begynnelsen er nok tredjeperson det enkleste, men for best mulig realisme- og fartsfølelse er førsteperson absolutt det beste.

Lydmessig er spillet ingen perle. Det lille der er av musikk, hadde vært like godt å kutte ut. Den forekommer heldigvis bare i menyene, og sjenerer lite. Langt mer essensielt er lydeffektene i spillet. Spillet presterer for det meste ganske bra – vindsusingen når man kjører fort trekker opp, mens publikumslydene trekker ned. Det aspektet ved Ski Racing 2005 som skuffer mest, dersom man måler resultatet opp mot potensialet, er flerspillerdelen. Det ser dessverre ut til at utviklerne i Coldwood har undervurdert nødvendigheten av en god flerspillerdel. I Ski Racing 2005 kan en kjøre enkeltrenn, eller lage egne turneringer med et utvalg av løypene i verdenscupen - med kjøring annenhver gang. Hadde utviklerne tatt med enkelte nye modus, eller eventuelt åpnet for turneringer over Internett eller lokale nettverk, kunne resultatet blitt så mye, mye bedre. I stedet blir resultatet en sørgelig vits, omtrent like underholdende som å se på maling som tørker.

Ski Racing 2005 er en herlig satsning på å simulere en lite brukt virtuell idrett. Omsider noen som tør satse på noe nytt. Ettersom man avanserer i spillet føler man seg underholdt, noe som tross alt er ganske viktig. Et underholdende, fartsfylt og realistisk gameplay, er adjektiver som godt på vei beskriver Ski Racing 2005. Dessverre lider spillet av et noe tynt repertoar. Jeg hadde så gjerne sett at spillet hadde hatt noe som kunne holde på interessen min lengre - enten i form av flere modus, en større karrieremodus, eller en god flerspillerdel. Spillet har god spillbarhet, og en blir ofte sittende helt oppslukt i forsøk på å forbedre tidene med noen skarve hundredeler. For alpinfantaster er dette spillet garantert noe som vil falle i smak, til tross for at det ikke er den optimale spillopplevelsen. For andre er spillet verdt en titt, dersom du har noen hundrelapper til overs.