Skrekk i Sibirkulda

Kholat er et førstepersons grøsserspill inspirert av virkelige hendelser.

Min bestemor sa alltid at jeg ikke måtte gå på tur i Ural-fjellene i februar.
IMGN.PRO

Natt til 2. februar 1959 døde ni erfarne turgåere på en skitur i Ural-fjellene i Russland. De ble funnet på forskjellige steder etter å tilsynelatende har skåret seg ut av teltet sitt og forsøkt å dra derfra uten engang å ta på seg sko.

Hendelsesforløpet ble aldri klarlagt, men det har vært mange teorier – klærne til noen av de døde skal ha vært svært radioaktive, og vitner skal ha sett oransje lys i himmelen over området der de ble funnet.

Det polske grøsserspillet Kholat er inspirert av hendelsen, og oppkalt etter fjellet de døde ble funnet ved. På språket til den lokale Mansi-befolkningen heter det nemlig Kholat Syakhl, eller «det døde fjell». Bakgrunnen for det skumle navnet skal imidlertid bare være at det er ganske dødt jaktterreng i området, men ikke la det ødelegge den gufne stemningen.

Førstepersons uhygge

Spillet er et førstepersonsspill der du utforsker de iskalde miljøene. Fokus skal være på utforsking, og du får aldri vite hvor du skal gå. Du kan navigere deg gjennom miljøene ved hjelp av kart og kompass, men dette skjer i sanntid slik at den tiden du bruker på å studere kartet kanskje hindrer deg i å oppdage en kommende fare.

Utviklerne forklarer at du ikke må forvente stadige slåsskamper, og at spillet i stedet fokuserer på en skremmende atmosfære og følelsen av at noen eller noe leker med deg. De forklarer at de blant annet har hentet inspirasjon fra spill som Dear Esther og de mange Slenderman-spillene.

Kholat skal etter planen lanseres senere i år, og utviklerne har satt i gang en kampanje på Greenlight for å sikre Steam-distribusjon. Spillet er et samarbeid mellom IMGN.PRO og Wohoo Games, og bruker Unity-motoren.

Om du liker tanken på å navigere deg rundt i en virtuell og livsfarlig villmark, bør du forøvrig også ta en titt på det unike 2012-spillet Miasmata.

Siste fra forsiden