– Skytespill må ha bra flerspiller

Crytek-produsent er ikke i tvil om at visse sjangerkrav hersker.

Tyske Crytek blir bare større og større, og er et helt annet selskap nå enn da de debuterte med kritikerroste Far Cry. Nå jobber de blant annet med mastodontutgivelsen Crysis 2, som vi har prøvekjørt tidligere, i tillegg til et mystisk actionspill og nok et flerspillerbasert skytespill. I tillegg skal de være interesserte i å lage et nytt TimeSplitters.

I samme grad som Crytek har utviklet seg så har også bransjen tatt noen steg videre, og det stilles stadig strengere krav til suksessrike spill. Nå har Nathan Camarillo, som er hovedprodusent for Crysis 2 ytret til CVG at moderne skytespill ha en heftig flerspillerdel for å lykkes.

Crysis 2 ser lekkert ut.

– Jeg tror ikke man må kunne spille mot andre for varighetens del, og det er nok mange utgivelser som nyter suksess uten å ha en flerspillerdel, men det er mer en sjangerspesifikk beslutning. Skytespill må definitivt ha en ordentlig flerspiller, med mindre de tilhører en veldig unik plattform og et veldig unikt marked, mener Camarillo.

Crytek har aldri laget et spill uten flerspiller, og vi ser stadig flere eksempler på at populære spillserier får slik funksjonalitet for første gang. Noen eksempler på dette er BioShock 2, Assassin's Creed: Brotherhood, Dead Space 2 og Uncharted 2: Among Thieves.

Camarillo mener likevel at Crysis 2s flerspillerdel er helt unik.

– Spillet er ulikt fra andre skytespill i at du er en ultimat supersoldat som har evnen til å bli usynlig på ethvert tidspunkt. Dermed skiller det seg ut fra moderne militærskytespill og Halo. Her er du manøvrerbar, du er i urbane omgivelser, du kan klatre, skli, hoppe. Det er så mye med Crysis 2 som flerspillerdelen i enspillertitler ikke byr på, avslutter spillutvikleren.

Crysis 2 utgis 24. mars til PC, PlayStation 3 og Xbox 360.

Lurer du på hvilke andre spill som er på vei? Ta en titt i Spillkalenderen!

Siste fra forsiden