Skytespillet XCOM utsettes

Det er tydeligvis ikke noe hast med trusselen fra verdensrommet.

Den amerikanske utgiveren Take Two, som eier 2K Games og Rockstar Games, har lagt ut en ny finansmelding. Der forteller de blant annet at de tapte 55,4 millioner dollar i løpet av en seksmånedersperiode som ble avsluttet 30. september i år, men at dette var forventet ettersom selskapet hadde få utgivelser og flere store titler under utvikling.

Selskapet forventer store ting av kommende spill som Grand Theft Auto V, BioShock Infinite, Max Payne 3 og The Darkness II. Det er også knyttet forventninger til deres forsøk på å gjenopplive X-COM-serien, med skytespillet XCOM. I pressekonferansen om finansmeldingen ble det imidlertid klart at dette spillet har blitt utsatt.

Ifølge Take-Two-topp Karl Slatoff skal spillet nå komme ut i finansåret som starter 1. april neste år og avsluttes 31. mars 2013.

En av grunnene til at spillet utsettes kan være beslektet med at det har ser ut til å ha gjennomgått noen endringer i løpet av det siste året. Det mente i alle fall Lasse Lervik, som så på spillet i sommer:

– Jeg liker ikke måten XCOM har utviklet seg på. Javel, så var det kanskje et godt stykke unna seriens røtter da jeg så det i fjor. Men det var i det minste en nytolkning som turte å utfordre konvensjoner en anelse, og 2K Marin så ut til å by på mye av den samme magien som gjorde BioShock til et så vellykket historiedrevet førstepersons skytespill.

Han fortsatte:

Det nåværende spillet ligner mer på en halvslapp Mass Effect-klone, og bærer tydeligere preg av å være et spill tilpasset dagens spillklima. Utviklerne hevder at det er en hyllest til rollespillsjangeren, men det ser heller ut til å være via overfladiske mekanismer enn at man virkelig forsøker å formidle gleden av å virkelig være denne spesialagenten.

Forhåpentligvis kan utsettelsen føre til en mer spennende spillopplevelse i fullversjonen.

Siste fra forsiden