(Bilde: Oculus)

Slik blir den endelige utgaven av Oculus Rift

Ny håndkontroller, eget grensesnitt og Microsoft-samarbeid.

Torsdag kveld fikk Oculus en tjuvstart på neste ukes E3-messe med sin egen pressekonferanse. På agendaen: en avduking av den endelige forbrukerutgaven av Oculus Rift.

Oculus Rift-traileren.

Nei, vi har ennå ikke fått en pris, og de rent tekniske detaljene uteble i denne omgangen. Det vi fikk var et godt blikk på utformingen av de mye omtalte VR-brillene, og en del nyheter om funksjonalitet og egenskaper. Vi fikk også nok en gang en påminnelse om slippvinduet: VR-brillene skal rulles ut i første kvartal av 2016.

Kommer med sensor

Sensoren som følger med.
Sensoren som følger med. Bilde: Oculus

I stedet for én skjerm som viser to bilder, går Oculus for to skjermer inne i brillene – en skjerm per øye. På sidene har de montert et par høretelefoner, men disse kan byttes ut med spillerens egne hodetelefoner om man vil. Vi blir lovet at brillene skal ha et vidt synsfelt, og at oppløsningen skal være skarp.

Oculus Rift skal sendes ut med et lite ekstern kamerasensor som du plasserer foran deg. Denne sporer hvor headsettet befinner seg, og kan dermed bruke dette til å bevege hodet ditt i VR-opplevelsen.

Egen håndkontroller

Sensoren vil også kunne plukke opp andre grensesnitt relatert til Oculus, blant annet Oculus Touch som Oculus-topp Palmer Luckey viste frem for første gang under konferansen. Oculus Touch er et helt nytt kontrollergrensesnitt som er utviklet for å navigere virtuelle rom. 

Oculus Touch.
Oculus Touch. Bilde: Oculus

Touch byr på to trådløse kontrollere, en for hver hånd. Dermed løser man det potensielle problemet med trådvikling, noe som kan være rimelig irriterende i en VR-opplevelse.

Hver kontroller har en analogstikke, to knapper og en analog triggerknapp. I tillegg er det en egen håndknapp som kan brukes til å gripe tak i, eller plukke opp, objekter i de virtuelle verdene. Haptisk teknologi skal sørge for at du får merkbare tilbakemeldinger når du plukker opp gjenstander. Kontrollerne skal også klare å gjenkjenne håndgesturer, slik som for eksempel det å gi noen tommel opp. 

Microsoft-støtte

En av de mer oppsiktsvekkende momentene fra pressekonferansen er planene Oculus har om å samarbeide med Microsoft. Som operativsystemgiganten har signalisert tidligere, vil man kunne strømme spill fra Xbox One til Windows 10 – også med Oculus Rift. Alle eksemplar av VR-brillene skal komme med en Xbox One-kontroller.  

Oculus Home.
Oculus Home. Bilde: Oculus

Slik vi forstår det skal Microsoft ha jobbet med Oculus for å skape en VR-kinosal der spillene skal vises – det ble ikke gitt noen indikasjoner på at Xbox One i seg selv skal får støtte for Oculus Rift.

Vi fikk også et lite innblikk i Oculus' eget grensesnitt, kalt Oculus Home, som skal gjøre det enkelt å laste spille og opplevelser. Oculus Home fungerer mens man har på seg VR-brillene, men det vil også være mulig å navigere grensesnittet på andre skjermer også – for eksempel for å snakke med venner på vennelista, eller å kjøpe nye opplevelser. 

Flere spill på vei

Edge of Nowhere-traileren. (Video: insomniac Games)

Oculus viet også tid til å vise frem noen av spillene som er på tapetet. Blant annet jobber Insomniac Games – studioet bak Ratchet & Clank og Sunset Overdrive – med et eget VR-spill kalt Edge of Nowhere. En kort trailer viser at spillerne skal ut på let etter en arktisk ekspedisjon som har forsvunnet, men at de selv havner i trøbbel. 

Chronos-traileren. (Video: Gunfire Games)

I tillegg kan vi nevne at Gunfire Games jobber med et spill kalt Chronos – en rollespill med en tredjepersonssynsvinkel, og at Oculus jobber aktivt med nye opplevelser sammen med en rekke etablerte utviklere, slik som Square Enix, Harmonix, High Voltage, Glu og Ready at Dawn. 

Vi tipper vi får se mer av hva Oculus Rift har å by på fremover under neste ukes E3-messe. Da samles bransjen til et stort spillkalas i Los Angeles, med en haug av annonseringer og spillrelaterte nyheter. Vi er også på plass med to utsendte skribenter, og kommer til å dekke messen behørlig fra hjemmefronten også.

Fikk du med deg maskinvarekravene?
Så kraftig bør maskinen din være for å takle Oculus Rift »

Kommentarer (18)

Forsiden akkurat nå

Til toppen