Slik kan du finanisere spillutvikling

Shift 2-skaperne forteller mer om spleiselagideen.

Hvordan de ulike spillskaperne finansierer spillene sine er omdiskutert for tiden. Noen ser ut til å gå for løsninger som innebærer at selve spillet er gratis, men at man må betale for ekstrainnhold og gjenstander gjennom såkalte mikrotransaksjoner.

Andre lanserer gjerne et relativt nedstrippet hovedspill og satser på at spillerne kjøper tilleggspakker for å utvide spillopplevelsen.

Men et uavhengig spillstudio i London, Slightly Mad, lanserte for kort tid tilbake en litt annerledes finansieringsmodell. Gjennom en plattform de kaller «World of Mass Development» håper de å stelle istand reale spleiselag.

Plattformen fikk vi først høre om da Slighty Mad annonserte at de jobbet med et nytt bilspill, C.A.R.S. Nå forklarer Develop nærmere hvordan finansieringsmodellen fungerer.

Du er med å bestemme

Investeringene er nivådelt. For å investere på det laveste nivået, som juniorinvestor, må du ut med ti pund. I andre enden av skalaen finner vi seniorsjefene, som må bla opp 25.000 pund (om lag 220.000 norske kroner).

Kanskje du kan finansiere det neste, store indiespillet?
Kanskje du kan finansiere det neste, store indiespillet?

På det laveste investeringsnivået vil du få tilgang til private utviklerfora, samt lese referat fra månedlige møter og testspille spillet du investerer i.

Hvis du derimot spytter i alle sparepengene dine, vil du få direkte påvirkningskraft i prosjektet gjennom direkte tilgang til utviklerne, spillmanus og deltakelse på selskapets møter.

Dersom spillet tjener inn nok penger, vil det etter planen drysse litt på investorene også. Eksempelvis, hvis spillet går med 25 millioner pund i overskudd, vil en juniorinvestor få tilbake rundt 45 pund, mens en seniorsjef vil kunne putte hele 110 000 pund i lomma.

Ta en sjans

Slightly Mad håper at den nye finansieringsmodellen vil fremme flere originale konsepter. Ved at spillerinvestorer selv går inn og støtter det prosjektet de har mest tro på, er tanken at flere konsepter som vanligvis ikke ville fått en sjanse kanskje vil se dagens lys.

Mer av slikt, takk.
Mer av slikt, takk.

Ifølge Slightly Mad vil «World of Mass Development» fjerne behovet for å ha en stor spillutgiver i ryggen, og heller sette utviklerne direkte i kontakt med de faktiske spillerne – som igjen kan komme med verdifulle tilbakemeldinger og innspill.

Hvert prosjekt vil få sitt eget forum, hvor investorene kan prøve de nyeste testversjonene og si sin mening.

Rettighetene til konseptet beholdes av skaperen, men detaljer om hvordan spillet skal lanseres, markedsføringsstrategier og lignende er ennå ikke kjent.

Ville du vært med og finansiert et spill på denne måten? Diskuter i kommentarfeltet under!

Les også: Ny indiepakke der du bestemmer prisen

Kommentarer (17)

Forsiden akkurat nå

Til toppen