Slik ser Zelda-klassikeren ut med splitter ny grafikk

Se Nintendo 64-spillets ikoniske tempel gjenskapt i Unreal Engine 4.

Temple of Time har fått et lite ansiktsløft.
Michael Eurek

Etter hvert som tiden går falmer de gamle spillklassikerne, særlig grafisk sett. Selv om The Legend of Zelda: Ocarina of Time fremdeles har sin egen nostalgisjarm i de skarpe kantene og den lavoppløselige teksturer, er det vanskelig å kalle det pent nå, 15 år etter utgivelse.

Kjenner du deg igjen?

Derfor er det friskt å se en av spillets mest ikoniske områder gjenskapt i den nye spillmotoren Unreal Engine 4. Animatør og grafiker Michael Eurek brukte 6 måneder i 3D-moddeleringsprogrammene Maya og ZBrush på å skulptere ut Temple of Time fra Nintendo 64-klassikeren, før han klistret det hele sammen i Epics nye spillmotor. Resultatet ser du i videoen nederst i artikkelen.

Flittige fans

Slike småprosjekt som dette er langt fra uvanlig blant spillfans. Tidligere i år skrev vi for eksempel om en Half-Life 2-fan som har gjenskapt åpningsområdet City 17 fra spillet i Unreal Engine 3.

Mestersverdet i all sin prakt.

Med Grand Theft Auto IV gikk en modder litt lenger, og pusset like greit opp hele spillet. Modifikasjonen iCEnhancer blander filtre, teksturer og såkalte «shadere» for å få spillet til å se bedre ut enn det gjorde da det kom ut i 2008.

Noen går enda kraftigere til verks, og søker å gjenskape hele spill i nyere drakt. En av de mest profilerte prosjektene akkurat nå er nok Skywind – en modifikasjon til The Elder Scrolls V: Skyrim der målet er å trylle frem en utgave av fanforgjengeren The Elder Scrolls III: Morrowind.

Nintendo pusset faktisk opp et av sine tidligere Zelda-spill i fjor.
Vår anmelder digget nyversjonen av The Legend of Zelda: Wind Waker »

(Kilde: Kotaku)

Siste fra forsiden