Slik startet SimCity-serien

Lytt til vår podkast om originalspillet som nesten ingen hadde tro på.

Nyversjonen av SimCity stjal mye negativ oppmerksomhet forrige uke. Spillet fikk svært god mottagelse i anmeldelser, men lanseringen gikk på trynet for Electronic Arts.

SimCity på Super Nintendo.
SimCity på Super Nintendo.
Kartet på Amiga-versjonen av SimCity.
Kartet på Amiga-versjonen av SimCity.
Coveret til SimCity for SNES.
Coveret til SimCity for SNES.

Historien til den kjente bybyggerserien strekker seg imidlertid helt tilbake til 1984, og en tid hvor «alltid på nett»-kopibeskyttelse ville vært en absurd idé.

Ingen ville gi ut spillet

Det hele begynte da Will Wright slapp Raid on Bungeling Bay til Commodore 64. Dette var et helikopterspill, men han synes det var mer interessant å designe byene. Dermed skapte Wright spillet Micropolis, som senere ble omdøpt til Simulated Cities og til slutt SimCity.

I studio sitter programleder Jostein Hakestad sammen med Ketil Espenæs og Stian Askeland. De forteller om historien bak originalspillet og prosessen mot en utgivelse. Det var nemlig ingen som ønsket å gi ut originalspillet, så Wright grunnla Maxis og tok ansvar selv slik at spillet fikk sin debut på Commodore 64 i 1989. Gutta i studio snakker om hvilke muligheter spillet gav og de ulike tilleggspakkene vi fikk.

SimCity-versjonen for Super Nintendo er kanskje den mest sjarmerende da den har en rekke Nintendo-referanser. Visste du for eksempel at Bowser er en av «katastrofene» som kan ramme byen din?

I dag er det kanskje SimCity 2000 som er det mest populære og kjente spillet i serien. Podkasten innledes med en fersk gjenoppdagelse av DOS-spillet fra 1994, hvor alt ble større, grafikken penere og mulighetene flere.

I løpet av episoden får du høre musikk fra SimCity på Super Nintendo og SimCity 2000 for DOS. Det er verdt å bemerke at du får kjøpt originale SimCity gjennom Virtual Console på Wii og Wii U.

Gått glipp av tidligere episoder?

Retro Crew et nettradioshow som dedikeres til gamle spill, konsoller og maskiner, laget av Rad Crew i samarbeid med Gamer.no. Det er produsert 26 episoder til nå, og her er de tre forrige:

Episode 25: NES (spillene)
Episode 24: NES (maskinvaren)
Episode 23: Chrono Trigger

Hver episode er tilgjengelig gjennom iTunes-strømmen og RSS-strømmen til Rad Crew, og du kan laste den ned som MP3-fil her.

Kommentarer (8)

Forsiden akkurat nå

Til toppen