Slik var Half-Life ett år før det ble lansert

Her er et spennende stykke spillhistorie.

I dag er Valve en av spillindustriens største uavhengige aktører, men det var ikke alltid slik. Sammenlignet med de andre storspillerne i bransjen er Valve faktisk ganske unge. Selskapet ble startet i 1996, av Microsoft-veteranene Gabe Newell og Mike Harrington, og brukte ikke lang tid på å skaffe seg oppmerksomhet.

Deres første spill var nemlig Half-Life, som kom i 1998. Dette var et førstepersons skytespill som kom til å prege sjangerens utvikling i stor grad, og selv i dag bruker sjangerens storspill de samme teknikkene som Half-Life innførte da det kom ut.

Skytespill på nittitallet var ofte rene korridorskytere hvor historien ble fortalt i filmsnutter mellom nivåene, men Half-Life lot oss oppleve alt fra øynene til Freeman selv, takket være avansert og nyskapende skripting. I tillegg leverte spillet en variert opplevelse der du i det ene øyeblikket måtte løse intrikate oppgaver og i det andre måtte bekjempe horder av fiender i en rekke ulike omgivelser.

Dette utviklet seg til å bli et av tidenes mest anerkjente spill.

Nå kan du se hvordan spillet artet seg underveis i utviklingen. En spiller med tilgang på en alfautgave fra 1997, antakeligvis ment for distribusjon i pressen, har lagt ut flere videoer fra det uferdige spillet. En av dem viser et område som skal demonstrere ulike teknologier, mens en annen viser en fullstendig gjennomspilling av alfademoen (via PC Gamer).

Du kan faktisk teste alfautgaven selv, takket være en bruker på Reddit. Dermed kan du selv oppleve hvordan spillet fungerte cirka ett år før lansering.

Hvis du er ute etter en god spillopplevelse, kan det imidlertid være lurere å ta en titt på Black Mesa-modifikasjonen i stedet. Det er et forsøk på å gjenskape Half-Life med dagens spillteknologi.

Les også: Utviklingen av førstepersons skytespill (del 1)
Les også: Valve: – Vi lager vår egen Steam-boks

Siste fra forsiden