Slik yter Watch Dogs på Xbox One og PlayStation 4

– Det viktigste er å by på en fantastisk nestegenerasjonsopplevelse, sier Ubisoft.

Watch Dogs får høyere oppløsning på PlayStation 4 enn Xbox One.
Ubisoft

Det er under to uker igjen til sandkassespillet Watch Dogs kommer i salg, men allerede nå har diskusjonene om de små detaljene begynt. Noe som synes å oppta veldig mange i år er hvor godt spill på Xbox One og PlayStation 4 yter – hvor høy oppløsning og bildefrekens spillene kan skilte med.

Ser du hvor mange piksler det er her?

I går trakk Sony plutselig tilbake litt informasjon om nettopp oppløsning og bildefrekvens fra sine PlayStation-sider. Først var påstanden at Watch Dogs kom til å presse ut en oppløsning på 1080p og en bildefrekvens på 60 bilder i sekundet – så trakk de det tilbake.

Fokuset ligger på spillopplevelsen

Nå har Ubisoft gått ut med opplysninger som sikkert kan skuffe tallentusiastene. På PlayStation 4 kommer Watch Dogs til å ha en oppløsning på 900p, mens Xbox One-versjonen presses ned til 792p. Begge utgavene har en bildefrekvens på 30 bilder i sekundet.

Basketakene om konsollversjonene har begynt før slippet.

I blogginnlegget ytrer spillets regissør, Jonathan Morin, at det er viktigere å ha en fantastisk nestegenerasjonsopplevelse enn å presse ut flere piksler på skjermen.

– Oppløsning er et tall, akkurat slik bildefrekvens er et tall. Alle disse tallene er gyldige aspekter i hva som inngår i spillutvikling, lyder det fra Morin.

Men Ubisoft prioriterer heller å skape et spill der mye kan skje på en gang. Et spill der utforsking og utfoldelse står i fokus. Derfor ofres oppløsning og bildefrekvens til fordel for det som i essensen er spillopplevelsen. Morin forteller også at grunnen til utsettelsen av spillet sent i fjor høst ikke var å øke disse tallmessige tekniske aspektene, men heller å polere innholdet.

Ytelsesjag

Særlig oppløsning og bildefrekvens er noe som har stått i fokus både i mediebildet og blant spillfans siden Xbox One og PlayStation 4 ble lansert i fjor høst. Battlefield 4 og Call of Duty: Ghosts var da blant spillene som havnet under pikseltellernes luper. Så langt virker det som om Sonys maskin ligger et hestehode foran konkurrenten.

De to kommer mest sannsynlig til å stille mer likt i tiden fremover. Microsoft har nemlig besluttet å selge Xbox One-konsoller uten Kinect-kameraet, noe som vil frigjøre om lag 10 prosent av grafikkortressursene til annet arbeid.

Watch Dogs slippes 27. mai, og kommer også til Xbox 360, PlayStation 3, Wii U og Windows. De tre førstnevnte vil for øvrig rammes av mindre folketetthet i byen, og versjonene vil mangle noen flerspilleraspekter.

Vårspillet Thief ble også rammet av grafikkpraten.
Spillet yter visstnok bedre på PlayStation 4 enn Xbox One »

Les også
Anmeldelse: Watch Dogs

Siste fra forsiden