Slik blir Battlefield 2142

Et nytt storspill er i gjære. Vi besøkte Digital Illusion for å ta en titt på det kommende krigsspillet Battlefield 2142.

Side 1
Side 2

Etter et godt foredrag med mye lovord og informasjon, var det på tide å prøve den seneste betaversjonen i spillrommet. Nilsson har rett i at de ikke har dratt sjelen ut av serien, men beholdt denne inn i den ukjente framtiden. Mange av kjøretøyene har en ny og morsom fysikk som gjør dem interessante og krevende å manøvrere. Svevende stridsvogner og gigantiske metallhøns med kanoner (eller mechs om du vil), er bare noen av dem.

Battlefield 2142 kommer også med en helt ny modus: "Titan". Uten at jeg skal røpe for mye, handler det om at partene i konflikten skal forsvare hvert sitt flyvende kommandoskip mot angrep fra hverandre. Dette gjøres først og fremst ved å forhindre at fienden får kontroll over rakettsiloene som finnes på brettene på samme måte som man kontrollerer flagg. Jeg fikk ikke spilt denne modusen så mye, men jeg synes innledningsvis ikke at det er noe overmåte nytt med den. Det blir på sett og vis en slags reformert "Conquest"-modus.

Spillet ser veldig pent ut og drives av en opprustet versjon av Battlefield 2-grafikkmotoren. Dette gjør at minimunskravene til maskinvare tilsvarer det samme som for Battlefield 2, mens de anbefalte systemkravene ligger noe i overkant. Jeg synes også at det er deilig at noen prioriterer en skikkelig og robust lydside i sine spill. Den herlige knaselyden av føttene som tramper seg gjennom snøen mens rikosjettene hagler rundt deg kjennes helt inn til beinet.

Etter en drøy times spilling merket jeg mye av den gode gamle Battlefield-ånden. En og annen feil og ustabilitet dukket også opp, men teamet kunne ikke få stresset nok det faktum at de jobber intenst med å luke ut disse.

Det var travelt på bruket, men det lyktes å få kloa i Nilsson for å få han til å svare på noen avsluttende spørsmål:

Hva føler du må gjøres for at førstepersjonssjangeren skal klare å fornye seg fra tittel til tittel, og hvordan har dere ivaretatt dette i Battlefield 2142?

– Slik jeg ser det er det to veier man kan gå. Man kan enten gå mot noe helt nyskapende som for eksempel Max Payne og dets "bullet-time". Hvor mange er det ikke som har latt seg inspirere av det? Følger man den andre veien vil man komme opp med spill som er skikkelig gode i seg selv, uten noen utpreget og spesiell form for nyskapning. Se for eksempel på Half-Life 2. Et skikkelig bra våpen og nivådesign er nyskapning i seg selv.

– I Battlefield 2142 ville vi bygge et Battlefield-spill ut fra kjernen vi allerede har. Vi ville lage en sandkasse-opplevelse hvor du selv skal delta i utformingen av din egen soldat.

Vi har fått med oss at dere tenker å plassere reklame i spill. Hvorfor gjør dere dette, og hvordan tror dere spillerne vil oppfatte dette?

– Jeg tror at reklame i spill er kommet for å bli. Slik verden er i dag er det reklame i de fleste kommersielle produkter som filmer og blader, og det er da vanskelig å tenke hvorfor spillene skulle være unnlatt. Jeg godtar ikke at det påvirker spillet i noen negativ grad, og i dette tilfellet skal det passe inn i fremtidsperspektivet samtidig som det skal gli i ett med omgivelsene

Blir spillene noe billigere?

– Nei det tror jeg ikke, man skal huske på at det å produsere spill bare blir dyrere, og dette er en god mulighet til ekstra kapital.

Les også
Anmeldelse:

Men hvor blir det av pengene, går de rett i seilbåten til direktøren, eller kan det tenkes at spillets produksjonsbudsjett får mer å rutte med?

– I Battlefield 2142 sin sammenheng gjør dette at vi kan ta større risker og prøve nye ting ettersom vi får en sterkere økonomi i ryggen. Det kan for eksempel også gå til utgivelse av utvidelsespakker eller patching, og til syvende og sist tror jeg bare det gagner spillet selv.

Vil dere oppdatere Battlefield 2142 på samme måte som Battlefield 2 med regelmessige patcher og lignende?

– Målet er at det skal være det beste spillet vi har utgitt til nå, og vi jobber med å gjøre det best mulig til lansering. Alikevel tror jeg vi kommer til å forandre på noe og fikse feil gjennom patching. Vi driver å bygger opp et eget Live-team som skal ta seg av dette (Grundigere utdyping om Live-teamet lenger ned. Red. anm.)

Hvis vi ser bort fra tidsperspektivet, hva vil du si skiller Battlefield 2142 mest fra Battlefield 2?

– Det er to helt ulike spill. I 2142 ligger fokuset mye hardere på det å skulle skape sin egen soldat og valgmulighetene er større.

Flere har klagd på manglende Widescreen-støtte i Battlefield 2, kommer dette i 2142?

– Nei, det gjør det ikke. Grunnen til dette er at å skulle lagd støtte for Widescreen ville krevd mye ekstra i form av at vi måtte redesigne deler av grensesnittet, og det har bare ikke blitt prioritert.

Mange er redd for resultatet av at Battlefield-serien nå skal inn i fremtiden. Tror du spillet vil rekruttere mesteparten av Battlefield 2-brukerbasen, eller vil det bli mange "nye" spillere?

– Både og. Jeg tror Battlefield-miljøet kommer til å bli overrasket over hvor tro mot sjangeren og serien vi egentlig er med tanke på at vi ikke prioriterer laser, plasma osv. Det bygger på kjerneverdier i Battlefield-ånden og vi vil på ingen måte ta livet av Battlefield 2, så folk må gjerne spille det også.

Hvordan arbeider teamene deres nå som dere har en kommende stortittel samtidig som dere skal fortsette oppdateringen av Battlefield 2?

– Vi har endelig fått vårt Live-team opp å gå. Dette består av en ti til tolv personer som kun skal jobbe med oppdateringer og forbedringer av spillene, og har gode kontakter i miljøet.

Vil vi få se flere Battlefield-spill med årstall på seg eller er dette det siste?

– Jeg mener at når vi har et så godt gameplay som med Battlefield, skal det kunne la seg tilpasse et hvilket som helst årstall. Jeg har fremdeles mange ideer, så jeg tror nok ikke dette er det siste Battlefield vi ser.

Så det du sier er at du tror Battlefield kunne fungert i et årstall før 1942, si 942 for eksempel?

– Ja.

Alt i alt føler jeg meg ganske beroliget etter å ha snakket med utviklerne og lagt hendene mine på det kommende verket. Marcus Nilsson virker som en bra mann på prosjektet. Han har høye tanker om spillet sitt, men det har han all grunn til. Dette kommer mest sannsynlig til å bli et stykke arbeid svenskene kan være stolte over.

Jeg har vært veldig skeptisk til fremtidsvisjonen, men nå gleder jeg meg til midten av oktober når det er tid for å entre et nytt kapittel i den beste krigsspillserien verden har sett. Lad børsa og puss skoene, krigstrommene dundrer i det fjerne!

Side 1
Side 2

Siste fra forsiden