Intervju

Slik blir Burnout Paradise

Hyppige oppfølgere i en spillserie skaper minst én stor utfordring: fornyelse. Nettopp dette har Criterion vært veldig bevisste på under utviklingen av sitt femte Burnout-spill. Paradise skiller seg kraftig fra sine forgjengere. Dette er bilspillenes svar på Grand Theft Auto, der du har total frihet til å gjøre hva du vil, når du vil. Du kan selvsagt ikke hoppe ut av bilen og kjøpe en stor kebab på hjørnet, men når det gjelder kjøring er det aller meste mulig i Paradise.

Stor by, mye action

Vis større

Trailer: Burnout Paradise #8


– Vi har skapt en by spesielt designet for dette spillet, og kalt den Paradise. Dette er fordi byen er et paradis for Burnout, den er spesiallaget for alle modusene i spillet. Vi kunne lagt spillet til London eller Paris, men det hadde rett og slett ikke blitt like moro med gatetraseene og de trange veiene som finnes der, sier spillets produsent, Criterions Nick Shannon, til Gamer.no.

Frihet til å krasje

Frihet står i sentralt i Paradise. I utgangspunktet står du fritt til å frese rundt i den gigantiske byen, for å finne snarveier og skjulte hemmeligheter. Det er alltid noe spennende som kan låses opp og samles på i Paradise. Når du vil ha skikkelig action er det imidlertid bare å stoppe opp ved et av de mange trafikklysene, og vips så er du i gang med en av de mange konkurransemodusene.

– Nye spillere kan lære det grunnleggende mens de cruiser fritt rundt, uten press eller målsetninger. Så kan de når som helst ta del i konkurranser, når man er klar for å ta del i disse.

Spillet føles fortsatt som Burnout, men det merkes at Criterion har tenkt helt nytt i utviklingen av Paradise.

Under den hvite bro, kjører en bil med to...
Under den hvite bro, kjører en bil med to...

– Dette er det femte spillet vi lager i serien, og denne gangen ville vi starte helt fra grunnen av. Det er nettopp det vi har gjort, begynt helt på nytt. Nå har vi endelig en skikkelig nestegenerasjonstittel mellom hendene, sier Shannon.

Kjørefølelsen har også blitt bedre, blant annet takket være et voldsomt effektivt håndbrekk. Du kan for eksempel tjene inn bonuspoeng for å brekksladde inn til en lukeparkering – stilig, men vanskelig. Det er likevel aldri noe tvil om at dette er en spinnvill arkaderacer.

Criterion har droppet den tradisjonelle krasjemodusen, men kommer til gjengjeld med tre ferske moduser i Paradise. «Showtime» erstatter «Crash Junction». Dette er en modus der bilen din er mer en sprettball enn et kjøretøy gjennom trafikken, og du skal selvsagt krasje inn i biler for å samle opp voldsomme skadeverdier. Selv om dette var morsomt i praksis, stiller jeg meg litt undrende til at «Crash Junction» måtte dø for en mindreverdig konkurrent.

I Paradise kjøres det ikke bare på asfalt.
I Paradise kjøres det ikke bare på asfalt.

Utsatt

Den andre nye modusen er «Marked Man». Dette ligner på gode, gamle «Takedown» (som fortsatt er med i Paradise), bare at det er den kunstige intelligensen som skal ta deg. Svarte biler er hele tiden ute etter deg, og målet ditt er å komme fra A til B uskadet. Denne modusen var både hektisk og spennende, i beste Burnout-stil.

Sist, men ikke minst, har vi nykommer «Stuntrun». Her er det om å gjøre å utføre fete stunts på rekke og rad. En lang lenke av hopp og nestenkollisjoner gir høyere poengsummer, men dette forutsetter at du kjenner byen du ferdes i. Shannon er også nøye med å forklare at spillere som kjenner Paradise godt vil få mer ut av spillet.

– Ja, det er viktig at du blir godt kjent i byen. Spillere som investerer tid i Paradise blir jo automatisk lommekjent, og de vil får betalt for det. Hver gate har nemlig sitt eget navn, og spesielt over nett er det viktig å ha denne kunnskapen. Da finner du raskere veien frem til målet, og kan ta i bruk lure snarveier. Dessuten blir det lettere å avtale hvor man skal møtes online om man er godt kjent i byen, sier Shannon.

Burnout Paradise virker å være helt sømløst. Med unntak av litt lasting når du starter opp blir du aldri plaget av ventetider og lastetider når du spiller, selv når du vil spille over nett. Du er på nett i løpet av noen få sekunder, uten å måtte vente i kjedelige lobbyer på at motstandere skal bli klare. Her kan man kjøre og kose seg fra første sekund, etter hvert som andre kommer på besøk. Det er nemlig slik det føles, at andre kommer på besøk i din by.

By og fjell. Er vi i Bergen?
By og fjell. Er vi i Bergen?

– Vi har alltid irritert oss over at det skal være så knotete å komme seg på nett for å spille, slik sett tror jeg flere bare holder seg unna. Vi ville gjøre det enkelt, og du trenger bare å trykke på tre knapper – så er du på! Dessuten slipper du den hersens lobbyen. Alt er helt sømløst, og vi måtte faktisk legge på en liten blinkeeffekt for at spillere skal merke at de er online, ler spillets produsent.

Det er også verdt å nevne at Burnout Paradise gir oss et gledelig gjenhør med DJ Atomica. De som har spilt SSX vet hva denne stemmen står for, og det rykket utvilsomt i nostalgimuskelen når DJ-en sa sine første ord. I dette spillet er han imidlertid ikke bare til pynt.

– DJ Atomica gir deg hint om hemmeligheter hele tiden og bidrar utvilsomt til at verden blir mer levende, sier Shannon.

Musikken i spillet hjelper også på for helhetsopplevelsen, og Shannon understreker hvor viktig denne er for totalpakken. Dessverre er ikke spillelisten spikret, men i versjonen av Paradise vi testet var Guns n’ Roses’ Paradise City tittelsporet – la oss håpe denne klassikeren blir beholdt til den endelige versjonen!

Kan en bil bli mer harry?
Kan en bil bli mer harry?

Shannon er også nøye på å presisere at brukere av både Xbox 360 og PlayStation 3 vil få den samme spillopplevelsen med Paradise. Spillet skal kjøre flytende med 60 bilder i sekundet.

– Dette spillet føles «riktig» på begge konsollene, men utviklingen har faktisk gått ut i fra PS3 – vi elsker virkelig denne konsollen, men spillet skal bli like bra på begge. Vi er veldig fornøyde med vårt første skikkelige nestegenerasjonsspill, avslutter Shannon overfor Gamer.no.

Konklusjon

Bilglade krasjefantaster kan se frem til Burnout Paradise på PlayStation 3 og Xbox 360 torsdag 24. januar. Det vi fikk testet var svært solid og underholdende, og den sømløse frihetsfølelsen ga meg nesten lyst til å løpe naken gjennom en blomstrende sommereng. Paradise er rått, hensynsløst og enormt – dette blir moro! Gamer.no kommer selvsagt med en fyldig omtale i forbindelse med utgivelsen rett over nyttår.

Kommentarer (21)

Forsiden akkurat nå

Til toppen