Slik var nyhetsåret 2008

Spillårets viktigste nyheter

Her er et omfattende tilbakeblikk på nyhetene som preget 2008.

1: Januar-April
2: Mai-August
3: September-Desember

September

I september fant Electronic Arts overraskende ut at de ikke lenger hadde lyst til å kjøpe Take Two, og at hele prosjektet var avblåst. Avgjørelsen ble aldri begrunnet, men det skulle ikke ta veldig lang tid før vi begynte å forstå hvorfor Electronic Arts ikke var like ivrige etter å bruke penger som de hadde vært tidligere i år. På andre siden av jordkloden kom det frem at kriserammede Tecmo ikke var interessert i et oppkjøpsforslag fra den japanske giganten Square Enix (og som en oppfølging kan vi ta med at Tecmo nå forbereder en sammenslåing med sine landsmenn i Koei).

Funcom måtte innrømme problemer med Age of Conan.

Her hjemme var det klart at, på tross av suksesslanseringen, var ikke alt som det skulle hos Funcom og Age of Conan. I et nettmøte hos oss måtte PR-mann Erling Ellingsen innrømme at Age of Conan hadde betydelige problemer, og omtrent samtidig tok Funcom-veteran Gaute Godager konsekvensene av situasjonen, og forlot selskapet han var med å grunnlegge på nittitallet. De norskettede utviklerne av Darkfall Online hadde imidlertid bedre tider, og etter en evighet under utvikling var det spennende MMO-spillet deres endelig klart for betatesting.

I september ble det også klart at erfarne Ensemble Studios, utviklerne av Age of Empires og Halo Wars, ville bli nedlagt av Microsoft i 2009. Ensemble-grunnlegger Bruce Shelley fortalte at han var sjokkert og skuffet over nyheten, mens Halo-tilhengere gråt over at Ensemble tok med seg et MMO-spill basert på Halo-universet i graven. Ellers fikk vi litt action fra rettsalene - antispilladvokat Jack Thompson ble til slutt fradømt retten til å drive som advokat, mens sinte PC-eiere anmeldte EA over den svært restriktive kopibeskyttelsen brukt i Spore, som ble lansert tidlig samme måned.

Oktober

I oktober fikk vi endelig avsluttet de to største ryktesakene fra juli. Bungie og Microsoft kunngjorde Halo 3: Recon i Tokyo, og Electronic Arts og Bioware annonserte det Star Wars-baserte MMO-spillet Star Wars: The Old Republic. Vi fikk også den første informasjonen om det etterlengtede Deus Ex 3, nyheten om at Starcraft 2-prosjektet hadde utviklet seg til å bli en hel trilogi, og litt fanboy-panikk da det dukket om rykter om en Xbox 360-versjon av Metal Gear Solid 4. Ryktene om et nytt Syndicate-spill ble imidlertid langt bedre mottatt, og det samme gjorde nyheten om at finansminister Kristin Halvorsen grep inn, og sørget for momsfritak for datatreffet The Gathering (som lenge hadde vært i konflikt med skatteinnkreverne).

Littlebigplanet havnet i søkelyset, etter uheldige sitater i en låt.

Nintendo brukte oktober til å kunngjøre sin nyeste håndholdte konsoll, Nintendo DSI. Systemet skal blant annet komme med kamera, større skjerm og muligheter for nedlastbare spill. Uheldigvis får den også regionlås og kortere batteritid. Erkerival Sony fikk uventede problemer samme måned - det etterlengtede Littlebigplanet ble trukket tilbake og utsatt etter at noen oppdaget sitater fra Koranen i en av spillets bakgrunnsmelodier. Den (usedvanlig vakre) låten viste seg å være flere år gammel og laget av en muslimsk artist, som forgjeves forsvarte bruken av sitatene ved å fortelle at de var trøstende ord til minne om den døde broren hans.

Litt mindre kontroversielt ble kunngjøringen om at verdens største band, The Beatles, får et eget spill fra utviklerne av Guitar Hero og Rock Band. Vi fikk også nyheten om at den amerikanske utgiveren Southpeak kjøpte sine landsmenn i Gamecock - litt trist, med tanke på at det alltid var moro å bruke ordet "Gamecock" i overskriftene våre. Samtidig begynte ting å falle på plass for noen av Vivendi-spillene - The Chronicles of Riddick ble kjøpt av Atari, og kommer ut neste år.

Andre oktober-nyheter inkluderer lanseringen av den nostalgiske spillportalen Good old Games, og Ultima-skaper Richard Garriots korte (men ekstremt dyre) reise ut i verdensrommet.

November

For mange aktører i spillindustrien ble november en mørk måned. THQ hadde store finansielle problemer, og ble tvunget til å stenge og nedbemanne en rekke studioer, noe som førte til kansellerte spill. Det samme gjaldt Electronic Arts, noe som også rammet samarbeidspartnere som Arkane Studios. Og den unge utgiveren Brash Entertainment måtte legge ned hele virksomheten - igjen med kanselleringer som resultat. Mens andre utgivere slet, kunne Activision Blizzard-sjef Bobby Kotick fornøyd røpe nøkkelen til deres suksess, nemlig et klart fokus på etterfølgere.

Millioner kjøpte Wrath of the Lich King.
Les også
Nytt rekordsalg

Samtidig steppet Atari inn som en reddende engel både for Vivendi-spillet Ghostbusters og 10tacle-spillet Codename Panzers: Cold War, mens Ubisoft kjøpte både World in Conflict og det svenske utviklerstudioet bak serien. Ubisoft så seg imidlertid nødt til å kansellere sin spillmatisering av Heroes, så måneden ble ikke perfekt for dem heller.

I debatten om vanedannende spill (der World of Warcraft er et fast innslag) fikk vi et fornuftig innlegg fra Keith Bakker, leder for Smith & Jones-klinikken i Nederland. De behandler alle typer avhengighet, men i deres arbeid med såkalt spillavhengige har de funnet ut at det i de aller fleste tilfeller er snakk om sosiale problemer, og ikke ekte avhengighet.

Andre nyheter fra november inkluderte den noe overraskende beskjeden om at japanske Square Enix ville gi ut etterfølgeren til sanntidsstrategispillet Supreme Commander, og at Stardock endelig kunngjorde fantasy-prosjektet sitt, Elemental. Atari fortalte at de ville bringe det merkverdige The Void (fra skaperne av Pathologic) til vesten, mens Codemasters gjorde det klart at Colin McRae-serien fortsetter til neste år, på tross av McRaes tragiske bortgang i 2007. Microsofts lansering av New Xbox Experience ble en stor suksess, mens månedens desidert største butikklansering var World of Warcraft: Wrath of the Lich King - spillbutikkene holdt nattåpent, og ekspansjonspakken solgte over 2,4 millioner kopier det første døgnet den var i salg.

Desember

De harde tidene i spillbransjen fortsatte i desember. Den amerikanske spillutgiveren Midway ble solgt for latterlige 100 000 dollar (cirka 700 000 kroner), men kjøperen - en amerikansk investor - fikk en gjeld på nesten 70 millioner dollar (500 millioner kroner) med på kjøpet. Senere kom det frem at selskapet har en total gjeld på godt over 150 millioner dollar, og hvis de ikke klarer å gjøre opp for seg, blir 2009 et svært kort år for deres del. Samtidig var kriserammede Eidos i samtaler om mulige oppkjøp, og ryktene ville ha det til at japanske Square Enix var interessert. Konkursen til Brash Entertainment i november viste seg å trekke med segtradisjonsrike Factor 5 (med spill som Lair, Turrican og Rogue Squadron på rullebladet), og omtrent samtidig ble britiske Free Radical Design (Second Sight og Timesplitters) slått konkurs. Skaperne av det kommende MMO-spillet Stargate Worlds fikk også trøbbel mot slutten av året.

Slutt for Need for Speed?

Electronic Arts måtte gjøre enda større kutt enn tidligere antatt, noe som blant annet førte til nedleggelsen av studioet bak Need for Speed-spillene. EA måtte også konstatere at storsatsningen Spore ble årets mest piratkopierte spill, på tross av deres iherdige forsøk på å sikre seg mot nettopp dette. Alt var imidlertid ikke bare trist for EA - de sikret seg utgivelsesrettighetene til det tidligere Vivendi-spillet Brütal Legend, og kunngjorde at et spennende nytt spill basert på Dante's Inferno.

I Norge kom det frem beskyldninger om at Funcom, som har hatt et helsvart halvår etter lanseringen av Age of Conan, brøt arbeidsmiljøloven. Tidligere ansatte fortalte om store mengder overtid og vanskelige forhold, men også om hvordan den ensidig negative nyhetsdekningen av selskapet virket demotiverende for de ansatte. Mens Funcom slet her hjemme, kunne MMO-konkurrent Blizzard skryte av nye rekorder for World of Warcraft.

Helt på tampen av nyhetsåret hisset ellers så populære Valve på seg norske og europeiske spillere, ved å øke prisene på Steam-spill betraktelig for europeere. For nordmenn var det ekstra uforståelig - her betaler vi nemlig samme pris som man gjør i EU-land, hvor prisen inkluderer 25% moms.

1: Januar-April
2: Mai-August
3: September-Desember

Siste fra forsiden