(Bilde: Triumph Studios)

Småfolket vender tilbake til Age of Wonders III

Neste måned lanseres første utvidelsespakke for det store strategispillet.

Om det er ett av årets spill som neppe trenger mer innhold, er det Age of Wonders III. Men det hindrer selvsagt ikke utviklerne i å lage en ekspansjon for strategimastodonten – og heldigvis kommer denne med mye mer enn bare nytt spillinnhold.

Nytt liv for «gammel» fraksjon

«Let's play»-aktig introduksjon av utvidelsen.

Den største nyheten er kanskje at småfolkene i «halfling»-rasen vender tilbake. De får med seg nye enheter, helter og ledere, og har blant annet narrer som distraherer fienden med fyrverkeri.

Pakken kommer med en kampanje på tre scenarier hvor du må hjelpe småfolket å gjenoppbygge et imperium i et eksotisk land som dessverre også huser en eldgammel ondskap. Fantasy, vet du.

Landskapene blir nå mer variert enn før, med nye unike steder å finne, inkludert landsbyer bebodd av slangefolk og eldgamle skattebyer. Du kan styre og møte over 20 typer nye enhter, som havfruer og demoniske apekatter.

Kaotiske tilstander. (bilde: Triumph Studios).
Kaotiske tilstander. (bilde: Triumph Studios).

En ny type «vill» magi loves vi også, samt nye egenskaper og over 50 nye magiske gjenstander. Om ikke kampanjen er nok får vi også to nye scenarier.

Nye funksjoner

Triumph Studios lover også noen helt nye funksjoner. Blant annet skal det nå bli mulig å låse opp unike oppgraderinger for byene dine, avhengig av magiske lokaliteter du finner på kartet rundt dem. Dette skal gjøre at det blir større forskjeller mellom de individuelle byene, noe man har savnet litt i hovedspillet.

Jeg vil ikke drepe elefanter. (bilde: Triumph Studios).
Jeg vil ikke drepe elefanter. (bilde: Triumph Studios).

I tillegg kan de ulike rasene nå bygge unike forsvarsverker for byene sine. Om du forsøker å angripe en by tilhørende dragefolket vil du møte store tårn som spyr ut flammer, og hvis du angriper menneskenes hjem vil de kunne bruke klokketårn for å få innbyggerne til å skyte på deg med pil-og-bue.

Ellers loves vi også et par nyheter for de som spiller i flerspiller eller «skirmish»-kart. Spillet får nå et system ikke helt ulikt underverkene i Civilization, hvor den første til å oppnå ulike mål får permanente fordeler. Triumph nevner også en ny seiersmekanisme, hvor målet er å holde på magiske områder som angripes konstant av monstre.

Utvidelsen kommer i salg 18. september. Hvis du vil vite mer om hovedspillet kan du lese vår anmeldelse.

 

Kommentarer (4)

Forsiden akkurat nå

Til toppen