Smash Court Tennis Pro Tournament 2

Svetten pipler forsiktig i pannebrasken mens fingrene trommer nervøst på spillkontrollen. Flat eller slice? Du vet at det gjelder å være fokusert - veien til å bli tennismester er lang og kronglete.

Karrierestigen
SCTPT 2 inneholder en rekke forskjellige modus, men "Pro Tour" er det største stykket i kakeboksen. Dette er en karrieremodus hvor du over flere sesonger skal arbeide seg oppover fra rangering nummer 250 til å bli best i verden. I starten lager man sin egen spiller gjennom en rekke utseendemessige valgmuligheter. Deretter går man over til å velge karakteristiske ferdigheter for spilleren. Dette innebærer hvor god han skal være til bestemte slag, utholdenhet, styrke og en rekke liknende ferdigheter. Man bestemmer også hvilken type tennisspiller karakteren din skal være - om han skal være en som spesialiserer seg på server, en grunnlinjespiller og lignende. Disse valgene er utslagsgivende i starten, men etter hvert som man innarbeider seg erfaringspoeng gjennom turneringsspill og treninger stiger man i nivå og man kan da konfigurere ferdighetene som man vil. Man kan også bruke disse poengene til å kjøpe seg diverse utstyr, kameravinkler og lignende.

For å vinne turneringer i denne modusen trenger man ikke nødvendigvis å vinne kampene på normal måte. Utviklerne har nemlig implementert såkalte kritiske perioder i kampene. Disse gjør at man enkelt og greit kan gå inn i disse situasjonene og skal løse et oppdrag. Dette kan variere fra å gjøre to serve-ess i ett game til å snu gamet fra 30-40 til å vinne. Dette gjør spillet helt klart mindre monotont, samtidig som det gjør kampene mer utfordrene. Med dette elementet blir det nemlig mulig å tape settet, uansett om man vinner gamet, dersom man ikke klarer å fullføre oppdragene. Dessverre er variasjonen i oppdragene langt fra bra nok og kan til tider gjøre spillet frustrerende. Også småspillene man kan gjennomføre i treningsdelen er etter hvert ensformig og lite attraktiv. Men hele karrieremoduset sett under ett er meget sterk og underholdene, spesielt grunnet utfordringene man får gjennom de lisensierte turneringene.

Hva ellers?
De andre modusene er for det meste standard innen tennis-spill. Hvorfor utviklerne har implementert en egen modus, hvor man kan observere når maskinen spiller mot seg selv, er for meg uforståelig. Men med mulighet for å spille korte turneringer, spredte småspill og treningskamper er det mer enn nok å holde på med dersom du skulle bli lei av karrieremoduset. Flerspillerdelen vil uten tvil underholde deg i flere timer enn du aner. Med opptil fire spillere og en rekke valgmuligheter på innstillingene er det duket for suksess og ingenting er så befriende herlig som å vinne poeng etter en lang ballveksling med sidemannen. Det følger dessverre ikke med mulighet for å spille over Internett i SCTPT 2. Lyden i spillet er noe man fort glemmer. Lydeffektene er veldig autentiske og gode, men det lille der er av musikk er en pine jeg knapt vil unne noen. Den er selve definisjonen på uinspirert makkverk.

Smash Court Tennis Pro Tournament 2 er utvilsomt et veldig bra tennisspill. God variasjon, hurtig underholdning og fengende gameplay er alle superlativer som passer godt til tittelen. De små elementene som trekker ned er alle aspekter som kunne vært med å forbedre titlene ytterligere dersom de hadde vært bedre gjennomført, men på dette stadiet er de for overfladiske og ensformige. Grafisk er spillet hovedsakelig veldig bra men det mangler litt fra å være virkelig utsøkt. Spillet er godt balansert - passe nybegynnervennlig i starten og vokser seg til å bli virkelig utfordrende når man spiller mot eliten. Antall valgmuligheter, en fengende flerspillerdel og det gode karriereaspektet er med på å sette spillserien på kartet blant de beste innen sjangeren på PlayStation 2-konsollen. Spillet bør innfinne seg hos enhver tennisentusiast med tilgang til konsollen. For dem som ikke har stort til overs for sporten er det ikke utenkelig at dette spillet vil forandre synspunktet deres.