Sniktitt

Agents of Mayhem

Saints Row-ånden lever i beste velgående

Agents of Mayhem toner ned galskapen, men ser ut til å by på en svært underholdende opplevelse.

LOS ANGELES (Gamer.no): I ti år har Saints Row-serien gitt oss mengder med helsprø moro, men etter fire spill og en haug med utvidelser ønsket utvikler Volition å prøve seg på noe nytt. Resultatet ble Agents of Mayhem, et tredjepersons skytespill som fortsatt er satt til Saints Row-universet, men som utforsker en verden der Saints-gjengen aldri eksisterte.

Spillet introduserer et flunkende nytt figurgalleri, som leverer humor og eksentrisitet i fleng. Galskapen er tonet litt ned, i hvert fall sammenlignet med de siste Saints Row-spillene, men etter å ha fått en action-fylt smakebit på årets E3-messe er jeg overbevist om at Agents of Mayhem ikke vil skuffe fansen.

Ingen flere helgener

Agents of Mayhem bygger videre på én av avslutningene fra Saints Row IVs Gat Out of Hell-utvidelse, der gud skapte jorda på nytt. Saints-gjengen er borte, og i deres sted finner vi superagentorganisasjonen M.A.Y.H.E.M. (Multinational Agency for Hunting Evil Masterminds), hvis oppgave det er å beskytte verden fra skurkene i L.E.G.I.O.N. (League og Evil Gentlement Intent on Obliterating Nations).

På begge sider møter vi en haug med interessante personligheter, som alle har sine grunner til å ta del i konflikten. For skurkenes del dreier det seg stort sett om makt og rikdom, mens superagentene gjerne har mer nyanserte bakgrunnshistorier, fulle av tragedier og mot. Akkurat det sistnevnte høres langt mer dystert ut enn det egentlig oppleves i spillet, og her kan du vente deg mye av den velkjente Saints Row-humoren.

I Agents of Mayhem velger du tre agenter du vil ta med i kamp.
Deep Silver

I motsetning til sine åndelige forgjengere får du riktignok ikke lage din egen figur i Agents of Mayhem, men velger i stedet mellom de 12 agentene du har til disposisjon. Før hvert oppdrag setter du sammen et lag på tre agenter, hver med sine egne egenskaper og ulike tilpasninger, som du så kan bytte mellom i kampens hete.

Til enhver tid er det kun agenten du styrer som eksisterer i spillverdenen, så selv om du i teorien har med deg et lag er du i praksis helt alene. Dette betyr at du slipper å bekymre deg for klønete spillhjelpere, men på den annen side utelukker det også muligheten for spilling med venner. Dette er litt synd, da Agents of Mayhem virker som et perfekt spill for samarbeidsmoro.

En imponerende verden

I demoen jeg fikk prøve på E3 var fire av agentene tilgjengelige – hardhausen Hardtack, bueskytteren Rama, kjekkasen Hollywood og den rappkjefta Fortune. Disse fikk jeg slippe løs på et oppdrag i byen Seoul, der handlingen i Agents of Mayhem er satt.

Den sørkoreanske byen er nydelig gjengitt i en tegneserieinspirert stil, og Volition har gjort en fantastisk jobb med å smelte sammen fargerik natur og kjedelig teknologi. Det lille jeg fikk se av spillets åpne verden var vakkert og imponerende, med løfter om spenning rundt hver eneste sving.

Det vil si, oppdraget jeg fikk spille var i seg selv ikke veldig spennende. Jeg løp fra punkt A til punkt B – hvor jeg bekjempet flere bølger med fiender – før jeg løp videre til punkt C for å gjenta prosessen. Til slutt kom jeg omsider til det siste punktet på listen, der en sjefskamp mot en Legion-agent ventet.

All repetisjonen til tross, jeg hadde det veldig gøy med Agents of Mayhem i de 20 minuttene jeg fikk med spillet – mye takket være den herlige variasjonen i spillestil.

Fortune ble raskt min favoritt.
Deep Silver
Les også
Anmeldelse: Agents of Mayhem

Variasjon i kamp

Med muligheten til å bytte mellom de forskjellige agentene i kamp står du hele tiden fritt til å velge deg den spillestilen som passer best til enhver situasjon – eller rett og slett bare den du foretrekker. Hardtack gjør mer skade på kloss hold og tåler en trøkk, Rama har bedre rekkevidde, men takler ikke så mye juling, mens Hollywood og Fortune faller et sted der imellom.

Skytingen fungerer bra, og det føles naturlig å bytte mellom figurene når kampsituasjonen krever det. Agentene er utstyrt med både dobbelthopp og en liten spurtfunksjon, som lar deg enkelt bevege deg rundt i verdenen – enten du er i kamp eller hopper fra hustak til hustak.

Ved siden av vanlige angrep har hver agent et spesialangrep og en såkalt «mayhem ability», som kan brukes når han eller hun har fylt opp sin «mayhem»-måler. Disse spesielle evnene tilfører litt ekstra spenning og moro til kampene, men er også svært nyttige og utfyller hver agents spillestil og personlighet på mesterlig vis.

For eksempel bruker Hollywood – til daglig en skuespiller – overdådige eksplosjoner som er hentet rett ut av en action-film, mens Hardtack – tidligere marinejeger – legger ned miner som gjør det vanskelig for fienden å komme seg innpå han.

Finn agentene og kombinasjonene som passer deg best.
Deep Silver

Ifølge spillets designsjef, Anoop Shekar, handler mye av spillet om å eksperimentere med de ulike kombinasjonene mellom agenter og egenskaper, som igjen åpner for mange forskjellige måter å ta opp kampen mot Legion på.

Utstyr og oppgraderinger

Nøyaktig hvordan valgfriheten vil utspille seg med tanke på historien var Shekar ganske vag på. Det han kunne forklarte var at man gjennom spillets gang vil uskadeliggjøre Legion-sjefene én etter én, før man til slutt får utfordre selveste sjefsskurken – Doctor Babylon.

Mellom hvert oppdrag kan du ta turen tilbake til Mayhems hovedkvarter, hvor du kan bytte utstyr og etter hvert oppgradere agentene. Utstyret du bruker påvirker hvordan våpnene dine oppfører seg og hvilke spesialangrep du kan bruke. Gjennom oppgradering kan du forbedre agentenes evner og angrep, samt gjøre dem sterkere, sørge for at de tåler mer og forlenge rekkevidden på våpnene deres.

Agentene vil imidlertid aldri kunne bli noe annet enn det de er ment for, forteller Shekar. Så det blir for eksempel ikke mulig å lage en supersoldat som er best i alt. I stedet ønsker utvikleren at spillere skal velge en figur fordi de liker kombinasjonen av spillestil og personlighet, ikke at man skal sette sammen deler av ulike figurer for å finne en man liker.

Basert på de fire figurene Volition viste frem på E3 har jeg ingen problemer med nettopp den tankegangen. Hver av dem setter preg på spillet på sin unike måte, og selv om jeg raskt fant meg en favoritt – Fortune – hadde jeg det minst like moro når jeg spilte som de andre tre. Ifølge utvikleren vil de resterende åtte agentene gi oss enda flere overdrevne personligheter, og jeg gleder meg til å dykke dypere inn i galskapen.

Konklusjon

Ta opp kampen mot skurkene i L.E.G.I.O.N.
Deep Silver

Agents of Mayhem viderefører det velkjente Saints Row-universet, med en ny og spennende innpakning. Selv om galskapen er tonet litt ned, er humoren på plass, og kombinert med de mange overdrevne personlighetene ser spillet ut til å by på en høyst underholdende opplevelse.

Det lille jeg fikk se av spillverdenen imponerte meg kraftig, og jeg er veldig spent på å utforske mer av hva Seoul har å by på. Oppdraget jeg fikk prøve var ganske ensformig, men skytingen fungerer godt og takket være stor variasjon i hvordan man ønsker å spille hadde jeg det aldri kjedelig.

Det er gøy å veksle mellom figurer i kamp for å finne kombinasjoner og evner som passer agentenes ulike spillestiler, og dette vil nok bare bli bedre med tre ganger så mange figurer å velge mellom i det endelige spillet.

Ser du etter mer E3-stoff?
Besøk våre E3-sider for å få med deg alle artiklene fra årets messe »

Siste fra forsiden