Sniktitt Batman: Arkham VR

(Bilde: Skjermdump/YouTube)

– Jeg er hevnen. Jeg er natten. Jeg er Batman!

Vi har prøvd Batmans VR-spill, og klør etter å få prøve det igjen.

LOS ANGELES (Gamer.no): Sony valgte å vie litt av sin svært tettpakkede E3-pressekonferanse til å snakke om PlayStation VR. Nå som både Oculus Rift og HTC Vive har VR-bølgen begynt, men det er først i oktober folk flest får se hvordan Sony har valgt å takle virtuell virkelighet. Blant annonseringene var avsløringen av et nytt spill i Batman: Arkham-serien, som skal lanseres i oktober 2016.

Batman: Arkham VR skal la oss få oppleve den kappekledde hevnerens verden direkte gjennom hans øyne. Etter litt om og men fikk jeg muligheten til tilbringe ti minutter i Batmans verden med en PlayStation Move-kontroller i hver hånd og et VR-headsett stroppet fast til hodet.

Jeg kom ut av opplevelsen med ganske høye forventninger, men også spørsmål om denne VR-greia egentlig har noe for seg.

Komfortabelt og enkelt

Mitt største VR-problem åpenbarte seg i det sekundet jeg hadde en Oculus Rift tredd over hodet: Brillene mine. Vanligvis hviler brillene ganske komfortabelt på neseryggen, men med et VR-headsett stroppet fast rundt hodet blir situasjonen en helt annen. Brillene presses inn i fjeset ditt og ting blir aldri spesielt behagelig å ha på seg. Man har også en tendens til å svette endel når man står med headsettet rundt hodet, som selvfølgelig fører til dugg og smuss på brilleglassene.

Tenk å kunne gjøre dette i VR!
Tenk å kunne gjøre dette i VR! Bilde: Warner Bros.

PlayStation VR er dog de mest komfortable VR-brillene, selv for oss brilleslanger. I stedet for å tre riggen over hodet og ansiktet fester du en stropp til pannen og justerer deretter brillene slik at de sitter komfortabelt på fjeset. 

Etter å ha justert alt slik at det sitter helt perfekt får jeg to PlayStation-Move kontrollere plassert i hendene og kan sette i gang. Demoen surrer i gang og Bruce Wayne, jeg, åpner øynene og tar inn omgivelsene. Jeg er i Wayne familiens herregård, litt utenfor Gotham City, og sitter ved et enormt flygel.

Der hendene vanligvis ville vært ser jeg to virtuelle hender som beveger seg idet jeg flytter Move-kontrollerene. Sporingen av hodet mitt er myk og sømløs, men jeg kan ikke bevege meg særlig langt. Demoen krever at jeg står stille på ett sted, som er både smart og litt skuffende. På den ene siden begrenser det at spillerne krasjer inn i ting i sine respektive stuer eller soverom. På den annen siden klør jeg etter å utforske hver eneste krik og krok av omgivelsene mine.

Bli Batman

På et lite bord ved siden av meg står det en rød telefon. Jeg strekker meg ut og tar av røret, men får bare summetone. Før jeg klarer å slå et nummer kommer Bruce Waynes butler, Alfred, opp til meg. Noe er på ferde og det er på tide å komme seg ned til den berømte Bathulen så fort som mulig. Han gir meg en nøkkel og jeg skjønner umiddelbart hva som skal skje. Det kribler i magen idet jeg setter nøkkelen i flygelet, vrir om og åpner lokket over tangentene.

Etter litt tilfeldig klimpring skjer det endelig. Gulvet under meg åpnes opp og jeg står på en stilisert flaggermus i samme stil som den Batman har på brystet. Plattformen under meg begynner å senke seg nedover i gulvet og jeg gliser fra øre til øre.

Å skue ned fra Gothams hustak gjennom Batmans øyne virker ulidelig tøft.
Å skue ned fra Gothams hustak gjennom Batmans øyne virker ulidelig tøft. Bilde: Warner Bros.

En stemme i øret guider meg gjennom den kommende kalibreringsprossessen. Jeg må ta på og lene meg inntil forskjellige terminaler og skannere som dukker opp rundt meg, i tillegg til å stikke hver hånd inn i en sylinder som gir meg Batman-hansker over hendene. Og så kommer den ned fra taket over meg: Batmans maske. Jeg strekker ut hånda og griper tak, plukker den forsiktig ned fra den mekaniske armen som holder den fast.

Idet jeg fører masken nærmere hodet klarer jeg å gi meg selv et dunk i skolten med kontrolleren. Det er lett å miste grep over hvor man er og hva man driver med når man er inne i virtuell virkelighet. I ettertid ble jeg fortalt at jeg var én av mange som sto med litt rakere rygg etter at jeg hadde fått masken over hodet. 

Skyt, kast og skann

Etter å ha fått på de riktige klærne er det på tide å teste noen av Batmans ikoniske dingser. Under denne demoen har jeg tilgang på en gripekrok jeg kan skyte ut av en pistol, en åstedsskanner som gir meg informasjon om omgivelsene, og de ikoniske batarangene, som selvfølgelig er formet som flaggermus.

Opplegget er det samme som tidligere: Strekk deg ut med Move-kontrollerne og ta tak i det som ligger foran deg. Putt det ved beltet ditt når du er klar. Det er dødsrått i øyeblikket, men i ettertid håper jeg virkelig at man slipper å gå gjennom hele den regla flere ganger. Jeg vil også ha muligheten til å bevege meg mer, spesielt hvis andre deler av spillet innebærer åstedsgranskning og utforsking av bestemte rom. Da gir det ikke mening å stå helt stille og bare se seg rundt.

Jeg kan bekrefte at å kaste bataranger i VR er veldig gøy.
Jeg kan bekrefte at å kaste bataranger i VR er veldig gøy. Bilde: Warner Bros.

Når det er sagt så er det jaggu meg kult å kast bataranger i VR. Jeg liker å kaste ting rundt i VR rent generelt, bare for å se hva som skjer når jeg gjør det, men det var ekstra tilfedsstillende å kaste en batarang og se den treffe et mål langt borte i horisonten. 

Idet utstyrstesten er ferdig er heisen beleilig nok på vei gjennom den øverste delen av hulene under huset. Flaggermus flokker seg rundt meg og flyr videre, og jeg forsøker febrilsk å ta inn så mye som mulig av alt jeg kan se. Rocksteady, som står bak denne VR-opplevelsen, har allerede bevist at de kjenner sin Batman gjennom Arkham-spillene, men her viser de det ytterligere. Bak min venstre skulder står det en enorm, animatronisk dinosaur, til høyre en diger kobbermynt. Begge er hentet rett fra tegneseriene, og er et must hvis du skal ha Bathulen i spillet ditt. Idet Batman setter seg ned foran et kontrollpanel gikk ting i svart, og jeg måtte ta headsettet av hodet.

Konklusjon

Den ti minutter lange demoen er ikke stort mer enn akkurat det: En demonstrasjon av hva Rocksteady kan få til med Batman-lisensen og PlayStation VR. Når det er sagt så fikk jeg veldig lyst til å se hva mer Batman: Arkham VR har å by på. Jeg ønsker spesielt å vite om det er et spill der jeg kan bevege meg rundt, eller om jeg er tvunget til å stå på samme sted hele tiden. 

Hvorvidt spillet inneholder noen form for slåssing eller actionsekvenser hadde også vært greit å få vite, da dette var en viktig del av de andre spillene i Rocksteadys Arkham-serie. Personlig er jeg veldig usikker på om VR-slåssing har noe for seg, men hvis noen kan få det til tror jeg Rocksteady er studioet til å gjøre det.

Jeg er uansett klar for å bli Batman, klar for å ikle meg kappe, maske og kule dingser for å innta Gothams mørke gater.

Vil du ha flere artikler fra messen?
Sjekk ut våre E3-sider, hvor alt vi har skrevet om E3 2016 ligger »

Batman: Arkham VR-trailer. (Video: Sony)

Batman Arkham VR PS4 PS4

Spilldetaljer

  • Lanseringsdato: Oktober 2016
  • Plattform: PlayStation 4
  • Utgiver: Warner Bros. Interactive Entertainment
  • Utvikler: Rocksteady Studios

Beste priser

Ikke på lager 599,- Til butikk

Kommentarer (5)

Forsiden akkurat nå

Til toppen