Sniktitt DriveClub

Det er typisk norsk å ha høye brøytekanter langs veiene. (Bilde: Sony Cimputer Entertainment)

– Du vil knapt tro dine egne øyne når du ser dette spillet

Vi har sett vakre DriveClub i aksjon på baner fra Norge, India og Canada.

RUNCORN (Gamer.no): Evolution Studios har spesialisert seg på bil- og racing-spill, og står bak WRC-serien og Motorstorm-spillene. Sistnevnte var en lanseringstittel til PlayStation 3 her i Europa, og etter den opprinnelige planen skulle deres nyeste prosjekt, DriveClub, debutere samtidig med Sonys ferskeste konsoll i vinter.

Slik gikk det ikke. DriveClub ble utsatt til høsten, nærmere bestemt 7. oktober. Men som alltid er det sånn at den som venter på noe godt, ikke venter forgjeves. Du vil knapt tro dine egne øyne når du ser dette spillet.

E3-traileren til DriveClub.

Du har kanskje fått med deg noen av trailerne til prosjektet, og i motsetning til de aller fleste andre trailere er faktisk grafikken i DriveClub-videoene representativt for grafikken vi blir servert. Detaljene er rett og slett til å bli målløs av. Man skulle nesten tro at det er ekte film, i stedet for et spill.

Folkene i Evolution Studios setter pris på god grafikk, og presser nok PlayStation 4-maskinen så langt de klarer på nåværende tidspunkt. Alt er bygget opp for hånd, og tilsynelatende gjennom et forstørrelsesglass.

Utviklerne hevder at hvert gresstrå er unikt, hver eneste busk i teplantasjene langs veiene på banene i India står der hver for seg, og det samme gjør de hundre tusener av trær i fjellsiden i Canada. Fjellene i bakgrunnen er ikke bare malte bilder, men designet og bygget opp som en del av verdenen opptil halvannen mil unna. Det er med andre ord mulig å kjøre helt til fjellene som ligger langt der borte.

Med en utviklerversjon av spillet, flyr kunstnerisk sjef for prosjektet, Alex Perkins, rundt i verdenene og viser hvordan alt henger sammen. Han viser hvorfor de ikke kunne ta den enkle utveien ved å male bakgrunnene. Naturfenomener vil ikke påvirke omgivelsene riktig om naturlige gjenstander og objekter ikke er fysisk til stede.

Hvert gresstrå er unikt.
Hvert gresstrå er unikt. (Bilde: Sony Computer Entertainment)

Alt ligger i dynamikken

Solen stiger opp bak fjellene og kaster lange skygger over landskapet. Skyggene flytter seg ettersom sola beveger seg over himmelen og faller nøyaktig slik de ville gjort i den virkelige verden. Lysarbeidet er virkelig imponerende og spillet gjengir lys og skygger på en svært god måte.

Dette gjelder all naturfysikk forøvrig. Når vinden blåser opp blafrer gresstrå og busker, mens store trær vaier sakte fram og tilbake. Skyer genereres tilfeldig og sørger for nye dynamiske skygger og at du aldri kommer til å se samme skyformasjon to ganger.

Denne norske tunnelen blir nok kjørt mye gjennom av spillere her til lands.
Denne norske tunnelen blir nok kjørt mye gjennom av spillere her til lands. (Bilde: Sony Computer Entertainment)
Alt du ser er bygget fra bunnen.
Alt du ser er bygget fra bunnen.Bilde: Sony Computer Entertainment

Dynamikk er et nøkkelord for menneskene i Evolution Studios, og det er på sett og vis grunnen til utsettelsen av spillet. Utvikleren følte de trengte mer tid på å finjustere de dynamiske menyene de ønsket å ha i spillet.

Et trykk på berørelsesplaten på DualShock 4-kontrollen åpner spillets hovedmeny, fra hvor som helst i spillet. Menyene er oversiktlige med få og konkrete valg. Vil du ut og kjøre trykker du deg inn på «Drive»-menyen. Vil du sjekke hvordan det går med klubben din, trykker du på «Club»-fanen. Det er enkelt, ja, men ærlig talt ikke så nyskapende og forsvarer ikke en utsettelse på nesten et år.

Rosinen i pølsa

En gledelig nyhet for oss i vårt langstrakte land, er at DriveClub inneholder hele 11 baner lagt til Norge. Alle de norske banene ligger i Sogn og Fjordane, og noen av de går rundt på veiene i og rundt Norges 10. høyeste fjell, Sentraltind.

Igjen er detaljene forbløffende. Det er ingen tvil om at det er Norge man kjører i. De hullete lappeteppene av et underlag som dominerer landeveiene våre, visne bjørketrær og ikke minst tonnevis med snø og is. Til og med trafikkskiltene våre har utviklerene gjenskapt korrekt. Evolution Studios har imidlertid tatt seg litt kunstnerisk frihet med designet av banene, slik at veiene er ikke helt like som i virkeligheten.

I tillegg til at vi endelig kan spille et spill i norske omgivelser, kan man også se nordlys når man kjører der. Som alle andre fenomener er nordlyset dynamisk og tilfeldig generert. Akkurat som i det virkelige liv er det er langt fra sikkert at du vil se nordlys hver gang du kjører i Norge, og det kan variere veldig i styrke.

Til høsten trenger du ikke lenger være sur for lave fartsgrenser her til lands.
Til høsten trenger du ikke lenger være sur for lave fartsgrenser her til lands. (Bilde: Sony Computer Entertainment)

Sus avgårde

Grafikken og detaljnivået er, som du kanskje skjønner, enestående. Den lille overflyvingen før et løp starter er nydelig, men når startskuddet går blir grafikken brått unødvendig.

DriveClub kjører med en bildeoppdateringsfrekvens på 30 bilder i sekundet. Omgivelsene blir ganske så grøtete når man kommer opp i litt hastighet. Ved 100 kilometer i timen er man uansett for opptatt av å følge med på veien til å ta seg tid til å beundre busker og planter langs løypen.

Det virker bortkastet å bruke så mye tid og maskinkraft på å presentere så nydelig grafikk når man ikke har tid til å se på den. Kanskje hadde det vært bedre å spare litt på detaljene og heller latt spillet kjøre med 60 bilder i sekundet?

Lyset reflekteres imidlertid helt korrekt i lakken på bilene, og detaljene på kjøretøyene er minst like imponerende som omgivelsene. Zoomer man langt nok inn kan man til og med se stripene i karbonfiberet bilens deler er laget av. Detaljene inne i bilen er også lekre, selv om termometeret i dashbordet viste nærmere 80 grader celsius på vei over Sentraltind. Men som den perfeksjonistgjengen Evolution Studios er, regner jeg med at det er fikset og luket vekk i god tid innen 7. oktober.

Fjellene på horisonten er antageligvis der løpet slutter.
Fjellene på horisonten er antageligvis der løpet slutter. (Bilde: Sony Computer Entertainment)

Ifølge utviklerne selv, har det tatt omlag sju måneder å sette sammen hver bil. Alle bilene består av tusenvis av deler, og «lakkert» med flere lag med lakk. Skulle du være så uheldig å skrense borti en vegg vil lagene gradvis ripes opp helt til metallet innerst. Bilen vil imidlertid aldri bli så ødelagt at du ikke kan fullføre løpet.

Jeg får riktignok ingen ekstrem fartsfølelse, selv når bilene suser av gårde i nærmere 200 kilometer i timen, uten at jeg helt kan sette fingeren på hva som er grunnen. Kanskje vil man få noe tilnærmet ekte fartsfølelse med VR-briller. Selv om Evolution Studios har fortalt at spillet ikke vil ha støtte for VR-briller, er det lov å håpe at utviklerne snur.

Bruken av usynlige vegger er også noe som får meg til å reagere. Selv om det er flatt og ikke noe gjerde ved siden av veien er det umulig å kjøre ut. Det er noe merkelig at et spill som satser så tungt på å være hyperrealistisk mangler «muligheten» til å kjøre ordentlig av veien. Det står imidlertid ikke i veien for at dette er et morsomt bilspill. Banene er veldesignet, og det er både utfordrende og underholdene å finne den raskeste linjen for å få så god tid som mulig.

Evolution Studios har hatt et tett samarbeid med bilprodusentene og fått tilgang til all teknisk data for å gjenskape bilene så naturtro som mulig. Luftbremsene på en Pagani Huayra er ikke bare animert, men klaffene beveger seg opp og ned avhengig av hvor hardt man bremser. Biler bremser riktignok opptil 20 prosent raskere enn i virkeligheten, men det forsvares med at spillet blir mer tilgjengelig for uerfarne spillere.

Lydbildet er også godt gjennomført. Opptil 16 mikrofoner har blitt brukt for å ta opp lyden av hver eneste bil samtidig. Noen ganger har lydfolkene til Evolution Studios til og med puttet mikrofoner inn i hulrom i motoren. Med alle disse mikrofonene gjenskapes all lyd en velsmurt bil i god stand kan finne på å lage, og man vil høre forskjell på motorduren avhengig av hvilken vinkel man ser bilen fra.

DriveClub leker ikke refleksjoner i lakken.
DriveClub leker ikke refleksjoner i lakken. (Bilde: Sony Computer Entertainment)

Bli med i klubben

Som navnet på spillet antyder, handler DriveClub mye om å være del av en klubb. Opptil seks personer kan danne en klubb og kjøre om kapp med andre klubber for å tjene erfaringspoeng og nå nye nivåer med klubben.

Hver og en tjener sine egne erfaringspoeng, slik at man nødvendigvis ikke er på samme nivå som klubben. Å nå nye nivåer betyr at man låser opp ting som nye biler og lakkeringsmuligheter. Det samme gjelder når en klubb går opp i nivå. Forlater du klubben din mister du alle fordelene du hadde mens du var medlem. På den måten sørger utviklerne for at man helst vil være i én klubb, og dermed blir spillet et slags lite sosialt nettverk slik de ønsker.

I tillegg skal det lanseres en mobilapplikasjon samme dag som spillet. Hensikten med appen er å gi deg muligheten til å følge med på hva som skjer i universet når du er borte fra konsollen din. Her kan man se hva vennene har drevet med siden sist, sjekke progresjonen til klubben sin og utfordre venner og ukjente til å slå dine siste rundetider.

Lysdynamikken er imponerende.
Lysdynamikken er imponerende. (Bilde: Sony Computer Entertainment)

Konklusjon

DriveClub er uten tvil et ambisiøst prosjekt. Racing-spillspesialistene Evolution Studios har lagt tusenvis av timer med arbeid bak den nydelige grafikken og alle detaljene. Det er en sann fryd å se solen stå opp over indiske fjell, eller nordlyset slange seg over himmelen på vei over norske Sentraltind.

Dessverre kjører spillet bare med 30 bilder i sekundet. De vakre omgivelsene blir til grøt, og man har uansett ikke tid til å stoppe og se på teplantene langs veien i India midt i et løp. Grafikken blir overflødig og kanskje litt bortkastet. Men når vi ser hva som er mulig med den nye generasjonskonsollen, er det bare å se fram til spill hvor man har litt bedre tid til å se seg rundt og nyte grafikken.

Til tross for noen merkelige avvik fra den visuelt realistiske linjen Evolution Studios har lagt seg på, ligger DriveClub godt an til å bli et solid og morsomt bilspill. Det skal også bli spennende å se om mobilapplikasjonen til spillet slår til og om DriveClub blir et lite sosialt nettverk, slik utviklerne ser for seg.

Bilentusiaster bør glede seg. DriveClub virker å være vel verdt den ekstra ventetiden.

Vi spilte DriveClub på et pressearrangement hos utvikler Evolution Studios. Reisen dit ble betalt av Sony.

DriveClub PS4 PS4

Spilldetaljer

  • Lanseringsdato: 8. oktober 2014
  • Plattform: PlayStation 4
  • Utgiver: Sony Computer Entertainment
  • Utvikler: Evolution Studios

Beste priser

På lager 198,- Til butikk
Ikke på lager 199,- Til butikk
Ikke på lager 239,- Til butikk
Forventet lagerdato 297,- Til butikk

Kommentarer (24)

Forsiden akkurat nå

Til toppen