Historiemodus inntar FIFA-serien for første gang

Lev livet som fotballproff i FIFA 17.

LONDON (Gamer.no): Årets minste overraskelse for spillentusiaster er at Electronic Arts annonserer nye utgaver av sportsspillene sine. Utgiveren gir ut spillutgaver av de mest populære sportene i verden, og selv om det ikke er det mestselgende sportsspillet til EA i statene, er nok FIFA-serien den mest populære her i Europa.

Hvert spill kommer med lovnader om større og mindre endringer i mekanikker, fysikk  og animasjoner. I år kan EA-gjengen i Vancouver sannelig bruke ordet «nyhet» uten å overdrive, vi får nemlig en fullverdig historiemodus i årets FIFA.

Hei Alex Hunter

Hils på Alex Hunter.
Hils på Alex Hunter. Bilde: EA Sports

I historiemodusen møter vi Alex Hunter, et ungt talent på dørstokken til å få karrierens gjennombrudd i din favorittklubb i Premier League. Her får vi presentert en historie med opp- og nedturer som unge fotballspillere som holder på å etablere seg som profesjonell ofte møter.

Vi får bli med ned i garderoben og spillertunnelen, menge oss med stjernene, gi intervjuer i pressesonen etter en kamp, ha samtaler med manageren, også videre. Alt dette er mulig takket være at EA, etter bare tre år, skroter Ignite-motoren til fordel for Frostbite.

─ Vi har tenkt på historiemodus en stund, og spillere har fortalt oss at de gjerne vil se hvordan det ser ut utenfor fotballbanene, bak kulissene. Mange har en fantasi om å være en profesjonell fotballspiller. Man kan leve ut fantasien ved å spille et spill, men de ønsker også å gå bakom det. Frostbite gir oss muligheten til å skape det, så timingen for en historiemodus er god. Vi så på spillet vårt som en helhet og ønsket å legge til en ny modus, og en historiemodus føltes som det riktige steget å ta, forteller seniorprodusent for FIFA-serien Nick Shannon til Gamer.no.

Senior-produsent for FIFA-serien, Nick Shannon.
Senior-produsent for FIFA-serien, Nick Shannon. Bilde: Bilde: Håvard Hofstad Ruud/Gamer.no)

Basert på det vi fikk se, vil historien om Alex Hunter følge en klassisk fortelling om to kamerater som blir rivaler (tenk Tony Hawk’s Underground). Alex og kompisen har vokst opp og spilt fotball sammen hele livet, og er begge på prøvespill i samme klubb hvor de (selvsagt) kjemper om å overbevise i samme posisjon. Her kommer det til å bli rivalisering og intriger, hvor din opplevelse kommer til å tilpasses etter dine resultater på banen. I hvert fall til en viss grad. Oppturene og nedturene som er skrevet inn i historien vil komme uavhengig av dine prestasjoner.

─ Vi har en kjernehistorie hvor spilleren vil oppleve oppturer og nedturer ettersom de spiller. Men scenarier man opplever kan skille seg fra andres, og det kommer helt an på hvordan man spiller på banen. Spiller man bra får man kanskje raskt plass i startoppstillingen, spiller man ikke så bra forblir man benkesliter lenger,  forteller Shannon.

Historiemodusen, eller «The Journey» som den heter i spillet, vil ha rollespillelementer som ferdighetsprogresjon og dialogvalg som vil skreddersy historien for deg. Vi mistenker dog at valgene man gjør vil ha lite å si for utviklingen av og konklusjonen på historien.

Takket være Frostbite-motoren får vi se omgivelser som spillertunnelen.
Takket være Frostbite-motoren får vi se omgivelser som spillertunnelen. Bilde: EA Sports

Samarbeider med andre team

I arbeidet med FIFA 17 har EA Sports konsultert med andre EA-utviklere som også bruker Frostbite, men som har mer erfaring med fysikkmotoren enn dem selv. Battlefield-skaperne i Dice har gitt råd i hvordan å skape lyseffekter, mens Dragon Age-utviklerne i Bioware tipser om fortellerteknikker.

Dette er treneren Alex Hunter forholder seg til på daglig basis. Men du vil få se kjente fjes som Mourinho og Klopp også.
Dette er treneren Alex Hunter forholder seg til på daglig basis. Men du vil få se kjente fjes som Mourinho og Klopp også. Bilde: EA Sports

─ En av fordelene med å benytte Frostbite er at vi kan samarbeide tettere med andre flinke team som lager bra spill. Vi har alltid snakket mye sammen, men nå kan vi snakke og se på teknologi samtidig. Flombelysningen slik den er i spillet akkurat nå, er påvirket av samtaler med Battlefield-utviklerne og prosessen de går gjennom for å justere og polere, og teknikkene de bruker for å skape atmosfære og mer dybde i scenene. Vi har også snakket med Bioware om hvordan man setter sammen forskjellige historieelementer og hvordan de bruker Frostbite for å gjøre det. Vi har alltid snakket sammen, men nå kan vi virkelig samarbeide, sier Shannon.

EA Sports har rådført seg hos Battlefield-skaperne i Dice for å lage realistisk flombelysning. Her på Old Trafford.
EA Sports har rådført seg hos Battlefield-skaperne i Dice for å lage realistisk flombelysning. Her på Old Trafford. Bilde: EA Sports

Ignite-motoren ble for første gang tatt i bruk i FIFA-serien i FIFA 14. Ifølge utviklerne har de brukt to og et halvt år på å utvikle FIFA med Frostbite, noe som betyr at arbeidet med Frostbite begynte nesten samtidig som det første Ignite-spillet ble lansert. Med andre ord, Ignite Engine rakk ikke å bli spesielt gammel.

─ Nei, men vi følte at dette er et riktig tidspunkt å bevege seg over til Frostbite. Det er en fantastisk fysikkmotor, en av de ledende i verden. Battlefield kjører på den, Dragon Age også. Dette er et godt tidspunkt for oss å innrette oss sammen med dem. Det gir oss noen gode muligheter til å virkelig vurdere hvordan vi skaper innhold. Ikke bare nå, men også i framtiden, med det visuelle og hvordan vi presenterer spillet. I tillegg hadde vi ikke tidligere verktøy tilgjengelig for å lage en fortelling. Vi kunne ikke laget «The Journey» uten Frostbite, argumenterer Shannon.

Ny fysikk og intelligens

Hvert år byr også på forandringer i spillets fysiske lover. Med Frostbite har spillets fysikk fått en skikkelig overhaling, og spillerne beveger seg nå mye mer uavhengig av hverandre enn noen gang tidligere. Hver enkelt spiller har nå sin egen balanse som han eller hun forsøker å beholde i dueller med andre spillere. De dytter og knuffer hverandre, men nå er det faktisk fysikk og ikke animasjoner som bestemmer hvem som holder balansen best.

Dødballer får en stor overhaling i FIFA 17.
Dødballer får en stor overhaling i FIFA 17. Bilde: EA Sports

I tillegg har utviklerne tatt skjermeteknikken et skritt lenger. I dag skjermer man ballen ved å holde inne den venstre triggerknappen. I FIFA 17 blir betydningen av denne knappen noe større. Å trykke inn venstre triggerknapp i FIFA 17 betyr at man vil spille mer fysisk. Dette innebærer naturligvis skjerming, men i tillegg kan man for eksempel bruke denne funksjonen til å forsøke å holde en spiller bak seg nede slik at man ikke nødvendigvis må opp i hodeduell, men i stedet ta ballen ned og ha kontroll på den med en gang.

Bedre motor i kombinasjon med de relativt nye konsollenes maskinkraft betyr også at intelligensen til spillerne har blitt langt høyere. Fram til nå har «nærmere mål» og «så langt unna motspillere som mulig» vært ensbetydende med det beste valget i hodene til de virtuelle fotballspillerne. I årets utgave vil de imidlertid være i stand til å vurdere mindre rom som smartere å bevege seg inn i, enten fordi det vil skape mer rom for andre et annet sted, eller fordi spillerne forstår at det kan bli en farlig sjanse litt senere.

To av FIFA-seriens nye maskoter. Eden Hazard og Anthony Martial.
To av FIFA-seriens nye maskoter. Eden Hazard og Anthony Martial. Bilde: EA Sports

─ Jeg tror den nye angrepsintelligensen er det første man legger merke til når man begynner å spille spillet. Du vil se hvor aktive angriperne er når de løper rundt, hvordan de lager rom for hverandre, hvordan løpene deres er mer intelligente. Det er et veldig komplisert system som strekker seg fra bare det å se hvor medspillerne er, til at spillere forsøker å unngå å oppta rommet andre spillere befinner seg i. De ser også på konteksten og potensialet til forskjellige rom. Det gir langt flere muligheter i angrep, og bringer virkelig angrepsfotballen til live, sier Shannon.

─ Endringer i angrep er en av de største nyhetene i dette spillet, men det hadde ikke vært mulig uten endringene vi gjorde på midtbanen i fjor. Mens vi gjør justeringer i spillet passer vi alltid på å holde et øye med den defensive balansen i tillegg. Vi har noen store defensive forbedringer i år, men de store nyhetene i år er heller angrepsfokusert, erkjenner Shannon.

Av andre nyheter kan det nevnes at Premier League-managerne vil dukke opp på sidelinjen underveis i kampene. Liverpool's Jürgen Klopp og Manchester Uniteds José Mourinho dukket begge opp i det vi fikk se av spillet i aksjon, om enn noe stive i maska. Om vi får se ansiktet til sjefene i alle de 20 klubbene i Premier League vet ikke Shannon på nåværende tidspunkt.

─ Manageransikt er kun i Premier League, men jeg vet ikke om vi får se alle, for det kan forandre seg en del. Det kommer til å være en del av dem.

Han kan heller ikke si noe om Leicester blir det beste laget i Premier League i spillet, selv om de vant forrige sesong med grei margin.

─ Vi har ikke ferdigstilt vurderingene av lag og spillere ennå, siden det avhenger veldig av hvordan lagene ser ut på starten av neste sesong. Hvem kommer inn? Hvem går ut? Vi tar rangeringene veldig seriøst, og vurderer hvordan laget ser ut opp mot hvordan de spiller på banen, men vi vet ikke hvordan det blir ennå. Det kan forandre seg ganske mye mellom nå og starten på neste sesong.

FIFA 17 lanseres til Xbox One, PlayStation 4, Xbox 360, PlayStation 3 og Windows 29. september.

Intervjuet ble gjort under et FIFA 17-arrangement i London. EA Sports betalte for reisen.

FIFA 17 X360

FIFA 17 PS4

FIFA 17 PS3

FIFA 17 Windows

FIFA 17 XOne

FIFA 17 X360 X360 PS3 PS4 Windows XOne PS3 PS4 Windows X360 XOne

Spilldetaljer

  • Lanseringsdato: 29. september 2016
  • Plattform: Xbox 360
  • Utgiver: Electronic Arts
  • Utvikler: EA Vancouver

Beste priser

Ikke på lager 498,- Til butikk
På lager 549,- Til butikk
På lager 549,- Til butikk
Forhåndsbestill 549,- Til butikk

FIFA 17 PS4 PS4 PS3 Windows X360 XOne PS3 PS4 Windows X360 XOne

Spilldetaljer

  • Lanseringsdato: 29. september 2016
  • Plattform: PlayStation 4
  • Utgiver: Electronic Arts
  • Utvikler: EA Vancouver

Beste priser

På lager 549,- Til butikk
På lager 549,- Til butikk
Forhåndsbestill 549,- Til butikk
Forhåndsbestill 549,- Til butikk

FIFA 17 PS3 PS3 PS4 Windows X360 XOne PS3 PS4 Windows X360 XOne

Spilldetaljer

  • Lanseringsdato: 29. september 2016
  • Plattform: PlayStation 3
  • Utgiver: Electronic Arts
  • Utvikler: EA Vancouver

Beste priser

Ikke på lager 548,- Til butikk
På lager 549,- Til butikk
På lager 549,- Til butikk
På lager 549,- Til butikk

FIFA 17 Windows Windows PS3 PS4 X360 XOne PS3 PS4 Windows X360 XOne

Spilldetaljer

  • Lanseringsdato: 29. september 2016
  • Plattform: Windows
  • Utgiver: Electronic Arts
  • Utvikler: EA Vancouver

Beste priser

Nedlasting 409,- Til butikk
Ikke på lager 424,- Til butikk
På lager 449,- Til butikk
På lager 449,- Til butikk

FIFA 17 XOne XOne PS3 PS4 Windows X360 PS3 PS4 Windows X360 XOne

Spilldetaljer

  • Lanseringsdato: 29. september 2016
  • Plattform: Xbox One
  • Utgiver: Electronic Arts
  • Utvikler: EA Vancouver

Beste priser

Nedlasting 521,- Til butikk
På lager 549,- Til butikk
På lager 549,- Til butikk
Forhåndsbestill 549,- Til butikk

Kommentarer (9)

Forsiden akkurat nå

Til toppen