Ønsker å sette standarden for racing i lang tid fremover

Bilkjøring, fotografering og sosiale medier skal komme sammen i Gran Turismo Sport.

LONDON (Gamer.no): Om noe konkurransespill kan sies å være synonymt med PlayStation, må det være Gran Turismo. Helt siden Sonys første konsoll har minst ett spill i denne serien vært med på å forme racing-sjangeren fra generasjon til generasjon, alltid med spilldesigner og Polyphony Digital-sjef Kazunori Yamauchi i førersetet. Han drømmer stadig om å skape et racingspill for alle, og med Gran Turismo Sports prøver han seg for første gang på PlayStation 4.

Med tilnavnet Sport kan det imidlertid høres ut som om det siste innen Gran Turismo er redusert til bare en liten del av det som vi forventer av serien, men skal vi tro Yamauchi er det langt fra sannheten.

Gran Turismo Sport skal være mer enn bare en sidegren. Det er nye og gamle biler og baner, spillmoduser og konkurransemuligheter. Det er fokus på integrasjon av sosiale medier, personalisering av profiler, og en helt ny bildemodus som skal revolusjonere hvordan vi leker med biler, bakgrunner, lys og fokus. Derfor sier japaneren at Gran Turismo Sport ikke bare handler om «sport», men at det er en ordentlig arvtager til Gran Turismo-merket – og at spillet derfor «like gjerne kunne ha hett Gran Turismo 7». Om dette kommer til å stemme er dog en annen sak.

Hvordan kjører det?

Når alt kommer på plass er Gran Turismo Sport vakkert.
Når alt kommer på plass er Gran Turismo Sport vakkert. Bilde: PlayStation/Polyphony

På showgulvet i London fikk vi endelig muligheten til å teste Gran Turismo Sport. Selv om jeg ble spent av å høre om de nye tilleggene til serien, må jeg innrømme at gløden så smått slukket da jeg satte meg ned med det faktiske produktet. Ikke bare erfarte jeg problemer med bildeoppdatering og synsrekkevidde, men kjøringen virket til tider noe stivere enn i andre nestegenerasjonsbilspill som Driveclub og Forza.

Verre ble det av at grafikken tilsynelatende ikke kunne måle seg med Driveclub spesielt, da GT Sport mangler det siste realistiske «laget» med maling. Senere ble vi fortalt at vi hadde fått testet en tidlig utgave av spillet, og at målet var 1080p med 60 bilder i sekundet. Med utgivelsesdato i Europa 16. november gjenstår det å se om målet blir oppnådd.

Når det er sagt skal det sies at opplevelsen varierte fra løp til løp. Så lenge man kunne kjøre raskt og på en sol- og fargerik bane kunne man unngå å irritere seg over skygger og modeller som poppet inn i bildet, og fra det vi så er det mye med tanke på design av brukergrensesnitt som minner om tidligere Gran Turismo-spill.

Dessverre var det bare enkeltløp vi fikk bryne oss på. Ikke bare var andre former for racing låst, men ingen av menyene som ledet til andre deler av spillet virket heller. Det blir dermed vanskelig å si noe om hvordan helheten blir, men vi får sikkert se flere biter av puslespillet i de kommende månedene.

Modusene er mange

Profilsiden er relativt kul ut.
Profilsiden er relativt kul ut. Bilde: Andreas Bjørnbekk/Gamer.no

Gran Turismo Sport byr på totalt seks forskjellige hovedaktiviteter. Vi får en arkademodus hvor vi kan hoppe rett inn i egne løp, og der tids- og driftsutfordringer skal holde på oppmerksomheten vår. En kampanjemodus skal leie oss inn i bilenes verden. Den kommer i fire seksjoner, hvor man blant annet skal læres å race og drifte.

Man blir imidlertid introdusert til mer enn trafikalt grunnkurs. Faktisk får vi en opplæring i billøpsetikette og sportsånd. Målet er nemlig at så få som mulig oppfører seg ugunstig på banen, slik at bare de som fortjener det blir dømt for usportslig oppførsel. Totalt blir det 117 enspiller-løp å prøve seg på.

Der slutter dog det mer eller mindre ordinære. Yamauchi var tydelig spent over å kunne introdusere Brand Central-modusen, en modus der bilmerkene står i fokus. En lignende aktivitet har vært å finne tidligere også, men etter å ha redesignet hele greia, skal spilleren komme så nære sine favorittprodusenter som mulig. Et eget utstillingsrom lar oss inspisere biler vi vil se nærmere på, og hver produsent har sin egen kanal som inneholder videoer av deres kjøretøy.

Scape-modusen. Bakgrunnen er ekte, bilen er animert.
Scape-modusen. Bakgrunnen er ekte, bilen er animert. Bilde: Andreas Bjørnbekk/Gamer.no

En av nyvinningene har fått navnet «Scape». Dette er en fotograferingsmodus, men går lenger enn de vi har sett i spill som Uncharted og The Order: 1866. Bildene er nemlig ikke lenger avhengige av å bli tatt mens du spiller. Tvert imot er Scape en samling virkelige bilder og høyteknologiske effekter. Tanken er at så mange som mulig skal ha muligheten til å ta bilder av favorittbilen sin til en fantastisk bakgrunn, og det er nettopp det Scape handler om. Scape lar deg velge et av tusen bilder fra hele verden, legge til så mange biler som passer inn i bildet, og så justere faktorer som lys og fokus.

Gran Turismo tar tydeligvis et steg i retning spilleren selv, noe som blir enda klarere ved at spillet har sitt eget sosiale medium innbakt i seg. En profilside som kan personliggjøres og en tidslinje som blir oppdatert konstant skal sørge for at vi alltid vet hva som skjer i Gran Turismos verden. Som enda en modus for de som liker å tukle med detaljer skal man gjennom Livery-modusen kunne endre farger og firmafarger på bilene sine. Som nevnt fikk vi dog ikke testet noen av disse modusene.

For nasjon og produsent!

Banen heter Northern Isle Speedway, og den kler noen biler.
Banen heter Northern Isle Speedway, og den kler noen biler. Bilde: PlayStation/Polyphony

Den desidert største og viktigste modusen blir Sport Mode – sportsmodusen. Her finner vi Gran Turismo Sports Nation og Manufacturer’s Fan Cup, som henholdsvis tilbyr nasjon-mot-nasjon-løp, og race der man kjører for en bestemt produsent, som Mazda eller Audi. I begge disse handler det om å vise sin lojalitet til laget man kjører for, og selv om det hørtes litt merkelig ut da Yamauchis tolk sa at dette var en måte vi kunne vise vår «patriotisme» på, skjønte vi hva de mente.

På konferansen kunne arrangørene skilte med de aller beste spillerne fra GT Academy, PlayStation og Nissan eget akademi for talentfulle Gran Turismo-spillere som en dag kan nå opp til å bli ekte racerkjørere. Her spilte de rundt 20 deltagerne både nasjons- og produsentcupene. Det var fabelaktig å følge med på hvor raskt det gikk og hvor gode disse førerne faktisk var, men om det er så mye forskjell på de to cupene gjenstår å se. I det hele tatt virker det som om den eneste forskjellen er hvem man kjører for, men ettersom alt vi fikk se var racene selv, kan vi ikke uttale oss noe mer om det.

Det som imidlertid er sikkert er at Gran Turismo Sport satser på konkurranse. Blant annet skal det arrangeres regelmessige turneringer der spillere kan vise hva man er god for. Disse turneringene vil gå fra å være regionale konkurranser til å bli globale, og de flinkeste fra hver region kan dermed kjempe mot de beste fra verdens fjerne kanter i disse turneringene.

I tillegg vil man med nok spilling, gode nok resultater og et godkjent sportsåndsnivå kunne motta et FIA Gran Turismo Digital License, altså et digitalt førerkort. Ikke bare viser dette at du er en spiller man kan regne med, men er du heldig kan du bli plukket ut av diverse bilselskaper og bli invitert til studioer rundt om i verden for å kjøre med dem. Ambisjonene er høye, men akkurat hvordan dette skal fungere i praksis er ennå uklart.

Flotte luftballonger pryder bakgrunnen.
Flotte luftballonger pryder bakgrunnen. Bilde: Playstation/Polyphony

Konklusjon

Etter at Gran Turismo Sports første ordentlige trailer siden annonseringen hadde spilt over både storskjerm og høyttaler var det en tydelig rørt Yamauchi som takket for seg. At bilopplevelsen betyr mye for mannen ble raskt tydelig, og applausen lot ikke vente på seg da hans tid i spotlighten var over. 

Tokyo Expressway var den banen jeg synes så svakest ut med tanke på det visuelle.
Tokyo Expressway var den banen jeg synes så svakest ut med tanke på det visuelle. Bilde: PlayStation/Polyphony Digital

Det blir ikke mangel på ekstra innhold i Gran Turismo Sport da profilsider, sosiale mekanikker og eget førerkort bare er noe av det som skal gjøre at bilgleden kommer nærmere deg. Foruten om disse skal sportsmodusen se til at dette blir et Gran Turismo som lever opp til navnet, til tross for at 7-tallet mangler. Nasjons- og produsentcupene virker engasjerende, og treningsmodusene høres ut som omfattende verktøy for de som ønsker å gjøre det stort.

Spørsmålet blir om den versjonen av Gran Turismo Sport vi fikk teste blir forbedret til utgivelsesdatoen, og om Polyphony Digital treffer de grafiske målene sine. Et skade-system og dynamisk vær ble i ettertid nevnt som funksjoner som skal være tilgjengelige når spillet endelig er her, men dessverre – som kanskje ikke er så overraskende nå – fikk vi ikke se noe av dette. Ei fikk vi heller  tilgang til å spille noe mer enn enkeltløp nå, men med E3 like rundt hjørnet får vi likevel antageligvis mer av spill å snuse på i månedene som kommer. 

Fikk du med deg vår anmeldelse av Gran Turismo 6? »

Gran Turismo Sport PS4 PS4

Spilldetaljer

  • Lanseringsdato: Ikke fastsatt
  • Plattform: PlayStation 4
  • Utgiver: Sony Computer Entertainment
  • Utvikler: Polyphony Digital

Beste priser

Ikke på lager 598,- Til butikk
Ikke på lager 599,- Til butikk

Kommentarer (26)

Forsiden akkurat nå

Til toppen