Kan rollespillmekanismer dytte slåssspillene framover?

NetherRealm håper at Injustice 2 vil være det neste store innenfor sin sjanger.

LOS ANGELES (Gamer.no): Før årets E3-messe ble sparket i gang i Los Angeles ble det klart at et nytt Injustice-spill var på vei. Snart skal vi nok en gang få lov til å oppleve superheltbruduljer på Mortal Kombat-utvikler NetherRealms filmatiske og hardtslående vis.

Med nye figurer, nye spillbrett og et helt nytt «Gear»-system ligger Injustice 2 an til å bli større og mer omfattende enn sin forgjenger. Det eneste som bekymrer meg er balansen i spillet. Er et slåssespill egentlig forenelig med oppgraderbart utstyr?

Superdrakter og David Bowies silhuett

Atrocitus hører vel hjemme i et slåssespill?
Atrocitus hører vel hjemme i et slåssespill? Bilde: Warner Bros.

– Så hvem er gira på Injustice 2, spør en av utviklerne fra NetherRealm før den neste presentasjonen av spillet ruller i gang. Jubelen fra salen tyder på at det er det mange som er.

Hovedfokuset for dagens presentasjon er nykommerne Gorilla Grodd, Supergirl og Atrocitus. Som seg hør og bør slår alle svært hardt og har sine respektive superkrefter og egenskaper i god behold fra tegneseriene. Spillet er også proppfullt av hint og vink til DCs enorme univers. Det er tydelig at utviklerne kjenner sine superhelter.

Det andre som står i fokus under dagens presentasjon er det nye «Gear»-systemet, som NetherRealm har løftet ganske direkte fra rollespillsjangeren. Etter hver kamp blir du tildelt nytt utstyr som du kan bruke til å modifisere og oppgradere favorittfiguren din. Det gir dem ikke bare en helt ny visuell stil, men øker attributter som styrke, fart og helse. Hansker, støvler, hodeplagg og drakter kan byttes ut med nye utgaver slik at spillerne kan skape akkurat den helten de vil. Oppgraderingene du har gjort tas med inn i flerspilleren, men utviklerne er ikke redde for å skape et ubalansert spill.

– Vi har brukt årevis på å tenke på dette, helt siden lenge før utviklingen av Mortal Kombat X. Ved å integrere elementer som nivåinndeling, og ved å se hva MOBAer har gjort med lignende systemer, er vi ganske sikre på at det vi gjør kommer til å bli bra, blir jeg fortalt av spillets produsent, Adam Urbano, etter å ha hatt noen runder med spillet selv.

Litt varmesyn i fjeset stanser ikke Batman.
Litt varmesyn i fjeset stanser ikke Batman. Bilde: Warner Bros.

Under presentasjonen prøver jeg febrilsk å finne ut hvilke andre figurer som vil være tilgjengelig i spillet basert på silhuettene som dukker opp under figurvalget. Det tar ikke lang tid før jeg oppdager at NetherRealm har lagt inn falske silhuetter for å lure sånne som meg. Blant superheltene kan jeg blant annet skimte Conan O'Brien, Clint Eastwood og David Bowie.

Deng løs med alt du kan

Etter å ha gitt meg i kast med spillet selv kan jeg bekrefte at, joda, dette er ganske likt det første Injustice. Hver knapp på kontrolleren styrer hvilke lemmer du angriper med, samtidig som du har én knapp dedikert til figurens egne superkrefter. Supergirl bruker varmesynet sitt, Batman kaster bataranger, Atrocitus påkaller Dex-Starr for å hjelpe ham i kampen. Superkrefter slippes løs i hytt og pine, helter kastes veggimellom og statuer, biler og lignende gjenstander blir brukt som improviserte våpen. Ting skal skje hardt og brutalt når superhelter og -skurker braser sammen.

Nytt av spillet er muligheten til å bruke litt av supermåleren, en energimåler som fylles mens du gir og får deng, til å slippe unna motstandernes angrep. Jeg får det ikke helt til å sitte under E3-økten min, men håper det blir lettere etter å ha fått noen timer med spillet under beltet.

Batmans antrekk kommer forøvrig fra Batman Beyond-kolleksjonen.
Batmans antrekk kommer forøvrig fra Batman Beyond-kolleksjonen. Bilde: Warner Bros.

Superangrepene har blitt oppgradert fra sist og virker enda mer overdrevne og tullete enn tidligere. Jeg blir slengt ut i verdensrommet og kastet ned mot Jorda igjen av Supergirls varmesyn, mens Aquaman påkaller en enorm fisk til å tygge på meg før han spidder meg med treforken sin. Blodig blir det også, men ikke like kraftig som i Mortal Kombat-spillene.

Konklusjon

NetherRealm Studios håper at det nye «Gear»-systemet deres vil være det neste skrittet framover for slåssespillsjangeren. Figurenes styrker og svakheter forblir ikke statiske, men vokser sammen med dine ferdigheter mens du spiller. Slik kan du bygge deg en figur som er tilpasset dine evner, samtidig som utseendet deres også vokser og forandrer seg. Alt sammen høres jo vel og bra ut. Akkurat hvordan det skal fungere i praksis gjenstår å se.

Én ting er i hvert fall sikkert: De kjenner sin tegneseriemytologi, og har puttet enormt mye arbeid inn i små detaljer mange trolig ikke legger merke til engang. Selv ble jeg ekstremt imponert over en Superman-drakt som refererte til tegneseriene Superman: Red Son og The Death of Superman i samme slengen.

Jeg kjenner at jeg gleder meg til å se DCs superhelter brake sammen igjen.

Injustice 2 lanseres i 2017 til PlayStation 4 og Xbox One.

Du finner samtlige sniktitter og nyheter fra årets E3 på våre E3 2016-sider »

Injustice 2 XOne

Injustice 2 PS4

Injustice 2 XOne XOne PS4

Spilldetaljer

  • Lanseringsdato: 2017
  • Plattform: Xbox One
  • Utgiver: Warner Bros. Interactive Entertainment
  • Utvikler: NetherRealm Studios

Beste priser

Ikke på lager 548,- Til butikk
Ikke på lager 599,- Til butikk

Injustice 2 PS4 PS4 XOne

Spilldetaljer

  • Lanseringsdato: 2017
  • Plattform: PlayStation 4
  • Utgiver: Warner Bros. Interactive Entertainment
  • Utvikler: NetherRealm Studios

Beste priser

Ikke på lager 548,- Til butikk
Ikke på lager 599,- Til butikk

Kommentarer (3)

Forsiden akkurat nå

Til toppen