Sniktitt 2010 FIFA World Cup

Interaktivt VM

Slik blir sommerens VM. På konsoller, vel og merke.

LONDON (Gamer.no): Det var vel neppe noen som fikk et sjokkpreget anfall da EA Sports annonserte at man kommer med et offisielt VM-spill. Vi lot oss heller ikke overraske, og dro heller til Chelseas hjemmebane Stamford Bridge for å teste ut 2010 FIFA World Cup. Innimellom slagene der andre journalister ble knust med kalassifre fikk vi også en prat med folkene som svetter og strever for å gjøre denne tittelen til en suksess.

Simon Humber er produsent på VM-spillet.
Simon Humber er produsent på VM-spillet.

– Vi føler at vi har lagt en viss distanse mellom oss og konkurrentene nå, men vi ønsker ikke å bli overmodige. Nå er ikke tiden for å bli overmodig, sa sjefen for EA Sports, Peter Moore, før selve demonstrasjonen av spillet startet opp.

Showball

Derfor er VM-spillet viktig, man vil fange enda flere i det som har blitt et bredt FIFA-nett. Hvordan? 2010 FIFA World Cup skal være et show, og på de lavere vanskelighetsgradene skal det være lettere for nybegynnere å spille morsom og attraktiv fotball. Den kunstige intelligensen er mer behjelpelig og konfettien regner som om en gigantisk papirstorm raste over de offisielle VM-arenaene.

– Dette skal bli det mest slående fotballspillet noensinne, det skal bli en karnevalopplevelse, bekrefter produsenten på spillet, Simo Humber, til Gamer.no.

La det være klart, dette er i sin essens et oppgradert FIFA 10, men spillet er samtidig noe mer enn bare ferske landslag og oppussede drakter med offisiell VM-grafikk.

– Vi har utviklet gameplayet fra FIFA 10, med over 100 store og små endringer, forteller Humber.

Keeperen har blitt smartere.
Keeperen har blitt smartere.

Vi spilte en rekke kamper, og det er klart at det er en viss forskjell. Keeperen har blant annet blitt kurert for rabies, og holder seg litt oftere på linja enn tidligere. Dessuten vil keeperen også bli bedre til å gjøre «umulige» redninger når han først har slengt seg til en side. Da kan sisteskansen plutselig makte å få en arm eller fot i den andre retningen og gjøre en såkalt feberredning.

– Keeperne kan redde på en ny måte. Selv om de i utgangspunktet går en vei, kan de slenge en arm den andre om ballen endrer retning. Det er mer realistisk og kult å se på, sier Humber.

Lettvanskelig?

Man jobber også med å gjøre lobben en smule vanskeligere, men under testene synes jeg det tvert om var litt lettere å sende ballen i en buksebulende bue over målvakt. Jeg la også merke til at «utvunget» veggspill er langt vanligere. Det vil si at du ikke trenger å trykke inn noen knapper for at den kunstige intelligensen skal forstå hvor han skal løpe – de andre spillerne er rett og slett blitt smartere! Dessuten skal spille flyte bedre, uten at enkeltspillere gjør at tempoet stopper opp med dårlig teknikk.

Ah, nok en VM-triumf.
Ah, nok en VM-triumf.

– Vi har endret ganske mye på spillerresponsen. Tidligere tok enkelte typer dempinger vekk farten fra angrep, nå er spillerne mer bevisste på at en demping er en del av bevegelsen. Ting tar ikke så lang tid, det gjelder både offensivt og defensivt, forteller Humber.

Nå er det slik at hvert lag har tre stjerner, som igjen betyr at disse har hver sine spesialegenskaper. Noen kan være gode til å skyte, andre har en voldsom akselerasjon. Erik Huseklepp på Norge fikk vist frem sistnevnte, og imponerte meg i spillet med et voldsomt rykk – et rykk som satte hele forsvaret sjakk matt.

Om du spiller kamper mot den kunstige intelligensen er det også verdt å notere seg et par andre spennende endringer. Man har blant annet gjort det slik at lag som er sterke hjemme faktisk får en hjemmefordel når det spilles. Humber trekker frem Nord-Irland, som normalt er veldig gode i Belfast men ikke fullt så effektive på fremmed gress. Laget får en midlertidig opptur på enkelte attributter, blir taktisk mer aggressive og ønsker å presse deg i senk. Laget vil på samme måte legge seg helt bakpå og forsøke på 0-0 på bortebane – man spiller mer etter forholdene.

Nå er det ikke veldig mange lag det gjelder, men EA Sports har også valgt å gjøre ekstrem høyde til en faktor i spillet. Man har latt seg inspirere av Bolivias kjempetriumf mot Argentina i forrige VM-kvalik. Lag som ikke er vant med høyden vil selvsagt ha dårligere utholdenhet, men ikke nok med det. Luftmotstanden blir mindre, dermed vil ballen gå raskere og den blir vanskeligere å skru. Det blir spennende å se hvordan dette fungerer i praksis.

Fansen får oppmerksomhet med jevne mellomrom.
Fansen får oppmerksomhet med jevne mellomrom.

Øyesnop

De øvrige nyvinningene vi fikk se var i all hovedsak visuelle av natur. Gressmatta har blitt kraftig oppgradert, og med bedre teksturer ser den langt mer realistisk ut. Videre er lysettingen på kjente spillere bedre. Dette skulle visst sørge for at de ble likere sine ekte forbilder, uten at endringen var omveltende så vidt jeg kunne se.

Man har også fått med at hundrevis av kamerablitzer går av under intense øyeblikk og vi får periodiske nærbilder av festkledde fans. Publikummet skal liksom være litt mer med, men på avstand er det akkurat de samme papp-platene som står der og svaier – ikke noe spesielt spektakulært, med andre ord. Dessuten står nærbildene frem som et potensielt stort irritasjonsmoment. Trykking for å komme seg tilbake til spillingen er det allerede nok av i FIFA. .

Offisiell VM-grafikk bidrar til innlevelse, men TV 2 Zebra-fargene er såpass grelle at jeg ikke vet om øynene mine skal få se altfor mye på sommerens mesterskap – akkurat det har potensialet til å være skadelig.

EA har endelig klart å fylle opp benkene med innbyttere i denne utgaven, og det er gledelig å kunne notere seg at de mest kjente trenerne også er med. Det er moro at de står og dirigerer på sidelinja mens man spiller – samt takker hverandre for kampen etter 90 minutter.

EA Sports har forøvrig gjort det slik at man slipper å trykke på startknappen hele tiden.

Tid for en alvorsprat.
Tid for en alvorsprat.

– Vi har kuttet tidsbegrensingen på frispark også, slik at sånne situasjoner blir naturlige pauser, sier Humber.

Når du skal velge lag får du opp et oversiktskart som en globus, der hver nasjon presenteres med en kort historie. En veldig god løsning, da det går superraskt å finne frem til landslagene man vil velge. Det fordrer selvsagt at man ikke er elendig i geografi, da er den mer tradisjonelle metoden for lagvalg å foretrekke.

FIFA-serien er som skapt for flerspillermoro. Det gjelder både i sofaen og over nett. Sistnevnte kan blir veldig interessant, for første gang får vi nemlig hele fotball-VM på nett. Hele turneringen legges ut, og du må vinne sju kamper for å gå til topps. Uansett hvilket lag du velger telles poengene du tjener opp mot landet du kommer fra. Jo svakere lag jo flere bonuspoeng får man – dermed lønner det seg å for eksempel velge en middelhavsfarer som Norge.

– Nettbiten tror jeg blir helt enorm, jeg tror fotballfans vil elske å kunne vinne VM på nett – da spesielt med sine egne land, avslutter Humber.

Vinner du denne?
Vinner du denne?

Nettdelen toppes med en liten kartdetalj som viser hvilke land som har flest logget på i spillet til en hver tid. Dette blir stilig!

Konklusjon

Vi skal ikke forvente oss kvantesprang fra FIFA 10 til 2010 FIFA World Cup, dette er først og fremst et showspill knyttet opp mot VM – det er nok FIFA 11 som vil komme med de virkelig store nyvinningene. Likevel er jeg sikker på at VM-spillet kommer til å gi mye underholdning for penga. Jeg er spesielt spent på nettbiten, og hvordan det faktisk vil føles å vinne denne fantastiske idrettsbegivenheten på Xbox Live eller PSN. Norge skal i hvert fall hevde seg, tiden for andreplasser er forbi!

Kommentarer (5)

Forsiden akkurat nå

Til toppen