Sniktitt

Ace Combat: Assault Horizon

Den stolte serien gjenfødes med illsinte og intime kamper.

SAN FRANCISCO (Gamer.no): Ingen kan påstå at flyspillene er i nærheten av like populære i dag som de en gang var, og det er nok mange grunner til det. Faktum er uansett at denne konsollgenerasjonen ikke akkurat har vært velsignet med et mangfold av titler som simulerer gleden av å rølpe rundt blant skyene. Det kan fort endre seg.

For i år ser det ut til at to av sjangerens mest populære serier får nye tilskudd. Russiske 1C Company har meldt at det neste spillet i IL-2 Sturmovik-serien slippes neste måned, og Project Aces jobber på spreng med sitt Ace Combat: Assault Horizon. Vi har tatt en titt på sistnevnte, som skal ta deg nærmere innpå fienden enn noen gang. Det kan bli rått og skittent.

To verdener møtes

Assault Horizon er et japanskutviklet spill, men det er lite annet enn det grafiske uttrykket som minner om Asia. Hovedpersonen heter for eksempel William Bishop, og er en vaskeekte amerikaner. Partneren hans har for sin del mellomamerikansk ætt, og oppdragene deres foregår verden over. I likhet med Joint Assault er det også denne gangen snakk om vår verden, og ikke den fiksjonelle lekeplassen vi har sett i andre spill i serien.

Mannen med hovedansvar for spillet, Kazutoki Ono. (Foto: Lasse Lervik/Gamer.no)

Dette er en lang spillserie, Assault Horizon markerer det 13. spillet i rekken gjennom 15 år. Derfor har utvikler Project Aces valgt å starte tilnærmet på nytt denne gangen, og kaller dette for seriens gjenfødelse.

– Det vi vil med dette spillet er å tolke konseptet Ace Combat på nytt. La det fødes på nytt, om du vil. Derfor har vi plukket de tidligere spillene fra hverandre og sett på de ulike elementene, slik som avstand til fienden og styresettet. Vi har tatt en titt på hva som funket og ikke, og justert etter det.

– Vi ble overrasket da vi fant ut at Ace Combat-serien ikke er særlig populær i Europa, og har forsøkt å gjøre noe med det. Jeg tror higenen etter å skape ødeleggelse og å få direkte tilbakemelding på det du gjør er internasjonal, men det er visse forskjeller på hvordan man spiller. Nå har vi blant annet jobbet med en sterk historie, som vi tror europeere kommer til å nyte, sier spillets produsent Kazutoki Ono til Gamer.no.

Tett innpå

Historien finner sted i 2015, og hiver våre to menn William Bishop og José Gutiérrez rundt omkring i ulike krigssoner for å nøste opp i mystiske superangrep utført av en østafrikansk milits. Samtidig bryter en krig ut mellom USA og en nystiftet russisk føderasjon. Det er kaotiske tilstander over hele kloden.

Dette er interessant nok for de som bryr seg om sånt, men enda mer spennende er det kanskje hvordan selve kampene utspilles. Tidligere i serien har vi for det meste sett kamper som har dreid seg rundt missiler, enten det er snakk om å ramme bakkemål eller knerte en motstander i lufta. Det har seg likevel sånn at jagerfly er utstyrt med hissige mitraljøser for en grunn, og Project Aces har selvsagt innsett dette.

Flyene ødelegges nå på mer dramatisk vis.

Derfor introduserer de nå et system kalt «CRAS» eller «Close Range Assault System». Dette systemet aktiverer du manuelt når du er helt oppe i stjerten på et fiendefly, gitt at du greier å holde en siktesirkel rundt det i lang nok tid. Om du gjør det så låses kameraet svært tett innpå de to flyene, og en ordentlig «dogfight» sparkes i gang.

Toppmoderne jagerfly er ustabile som bare juling, noe som selvsagt er bevisst, og du må forvente at fienden spreller som en nevrotisk ørret. Det er akkurat derfor miltraljøsen får en helt ny betydning nå, og å pepre motstanderens skrog skal rendyrkes til en kunstform.

Les også
Anmeldelse:

For å støtte opp om denne intense «nærkampen» har også flyenes skademodell fått en overhaling. Spillprodusenten sammenligner de luftbårne fartøyenes skrog med en menneskekropp. Når kulene penetrerer og river det i filler så skal det føles som om lemmer faller av og flyet blør. Sistnevnte illustreres selvsagt med en gavmild oljesprut, og skaper et kaotisk kjølvann hvis du mot formodning skulle skyte motstanderen ned fra himmelen.

Et vakkert spill

Mine første tanker etter å ha sett noen særs ivrige, klamme og heftige kamper via dette systemet var at dette måtte se helt fantastisk ut i 3D. Ono punkterte dessverre forhåpningene mine. De har riktignok lekt en hel del med teknologien, men det blir rett og slett for rotete og intenst til at det er behagelig å spille på dette viset.

Dette blir nok intenst.

Det skal likevel nevnes at Assault Horizon ser flott ut til tross. Omgivelsene på bakkenivå er detaljerte og strekker seg tilsynelatende ut i en evig horisont. Vel oppe i lufta er du vitne til knivskarpe, lekre fly og en glødende fargeeksplosjon hver gang du starter en glødende bensineksplosjon. Disse er viktige elementer for serien, ifølge produsenten.

– Serien har mange definerende trekk: total bevegelsesfrihet og fantastiske bakgrunnsbilder er to av de, og disse ville vi videreføre uten særlige forandringer. Dernest har man en rekke ting vi følte at vi måtte forandre på, slik som «dogfighting»-en. Denne gangen er den større, mer brutal og mer intens. Å forandre dette systemet var en nødvendighet for å drive alt videre.

Utover dette får man selvsagt også en heftig hangar til disposisjon, fylt med alskens goder i jagerflyform. Noen av de er fiksjonelle og flyentusiasters forbudne fantasi – andre er urovekkende realistiske gjenskapinger av ekte, ikoniske fly. En artig detalj denne gangen er at utviklerne vil avholde Facebook-konkurranser i tiden som kommer, og vinnerne skal få sine fly integrert i spillet. Det tror jeg nok kan få det til å kile i magen på en god bunt spillere der ute.

Konklusjon

Jeg har kun prøvd et par av de tidligere spillene i Ace Combat-serien, og skal på ingen måte påberope meg ekspertkunnskap om dens styrker og svakheter. Jeg vet likevel hva jeg liker med den, og det er i all hovedsak det lekne arkadepreget og den intense, adrenalinpumpende følelsen av å drepe eller bli drept. Assault Horizon ser ikke ut til å skuffe på dette punktet.

Miljøene er også mer detaljerte.

Med et helt nytt skademodelleringssystem, som viser de flyvende våpnene som blødende, menneskekroppaktige vrak, skal alt se fryktelig dramatisk ut. Et nytt system for håndtering av direktekamper med andre fly, som tar deg helt opp i stussen på motstanderen og tvinger deg til å bruke mitraljøsen, skal på sin side sørge for at dramatikken også er reell.

En ny historie, heftigere mekanismer og større ødeleggelse er utvikler Project Aces' svar på gjenfødselen av en 15 år gammel serie. Vi har sett altfor lite til å bedømme om det er nok til å overbevise de som har vært med siden starten, men mye tilsier på at Ace Combat: Assault Horizon kan bli et hektisk og spennende flyspill for de som liker en mer arkadeaktig tilnærming.

Ace Combat: Assault Horizon utgis i løpet av året, til Xbox 360 og PlayStation 3

Klarer ikke laste video

Siste fra forsiden