Sniktitt

Batman: Arkham Origins

Åtte av Gothams mest dødelige skurker er ute etter den maskerte detektiven.

LOS ANGELES (Gamer.no): Rocksteady tok spillverden med storm da de lanserte sin visjon for Batman med Arkham Asylum i 2009. Da den kappekledde rettferdighetskjemperen returnerte i kritikerroste Arkham City to år senere virket det som om utviklerne virkelig hadde funnet suksessformelen. Når Batman: Arkham Origins bli å finne i butikkhyllene senere i år har Warner Bros. valgt å gjøre en del endringer, samtidig som de forsøker å høste av seriens vellykkede utvikling.

Black Mask har rekruttert det som kan krype og gå av slemminger for å knekke Batman.
Black Mask har rekruttert det som kan krype og gå av slemminger for å knekke Batman.

En natt, åtte mordere

Det er ikke lenger Rocksteady som står for utviklingen av Lynvingens spilleventyr. Arbeidet er overlatt til Warner Bros. Montreal som utviklet Wii U-versjonen av det forrige Batman-spillet. I tillegg er Mark Hamill, stemmen til Jokeren, byttet ut med Troy Baker – som du kanskje har hørt som Joel i The Last of Us eller Booker DeWitt i Bioshock: Infinite.

Selv om Jokeren returnerer i Arkham Origins er det ikke han som er sjefsslemmingen. Den æren tilfaller gangsterlederen Black Mask. Han søker å kvitte seg med den sorte ridderen en gang for alle, og har satt en pris på hodet hans. Åtte av Gothams mest dødelige skurker har ett døgn på seg til å ta knekken på rettferdighetskjemperen med flaggermusørene, og vi er lovet at blant skurkene vi møter er snikmorderen Deadshot og anarkisten Anarky.

Navnet Origins er valgt fordi man i denne utgaven vil oppleve mange av Batmans første møter med de forskjellige skurkene. Utviklerne forsøker å ta den kappekledde helten tilbake i starten på forholdet med Alfred, og trolig betyr dette at hans mye omtalte medhjelper, Robin, ikke blir å finne i spillet. Warner Bros. lover også at det vil dukke opp en rekke kjente personligheter fra Batman-universet.

Arkham City 2?

Batman: Arkham Origins følger i forsporene til det forrige spillet i serien, med en stor, åpen verden der flaggermusmannen relativt fritt kan manøvrere seg mellom basketak og sideoppdrag i storbyen. Det utforskbare området av Gotham er dobbelt så stort som i Arkham City, og skal man tro utviklerne vil det være minst like tettpakket med innhold. Et hurtigreisesystem er inkludert for at du skal kunne traversere de store områdene mer effektivt.

Det er ikke bare enkelt å være skurk i Gotham City.
Det er ikke bare enkelt å være skurk i Gotham City.

Det finnes flere ulike sideoppdrag, blant annet kan du hjelpe politiet med pågående kamper mot kriminelle gjenger. Det er også en rekke kjente Batman-skurker som selvsagt driver ugagn i Gotham. Disse må du jakte på gjennom flere sideoppdrag før det ender opp med en endelig konfrontasjon. Et eksempel på dette er Anarky som har plantet en rekke bomber i byen. Disse må hver og en desarmeres før Batman kan komme ansikt til ansikt med den eksplosjonsglade anarkisten.

Batman er i tegneseriene kjent som noe mer enn en rettferdighetens rompesparker. Han er også en svært dyktig detektiv, og dette vil spillet sette fokus på. Spredt ut over Gotham finnes det en rekke åsted som kan analyseres, og ved å finne ledetråder vil Batman få gjenskapt hva som egentlig skjedde. Vi fikk se et eksempel hvor Batman kunne spole tiden frem og tilbake og observere hendelser fra flere vinkler for å komme til bunns i et mystisk mord. Etterforskningsmodusen virker svært spennende, og kan se ut til å by på noen av de mer interessante sideoppdragene.

Kampene i spillet ser fortsatt svært imponerende ut.
Kampene i spillet ser fortsatt svært imponerende ut.

Slitsom ferdighetsbygging?

I tillegg til alle sideoppdragene, er det også en hel bråte med bøller som fortjener en runde juling av den kappekledde helten. Arkham Origins byr også på nye typer av de «vanlige» skurkene. Vi fikk se såkalte «martial artists» i nærkamp med Batman. Kampene foregår fortsatt i tur og orden slik som før, men disse fiendene har evnen til å blokkere lynvingens angrep og gjøre kjappe motangrep. Kanskje kan kampene bli mindre rutinebaserte med mer responssive fiender? Det blir i hvert fall vanskeligere å samle opp kjedetreff på skurkene.

Batman er kongen av hjelpsomme dippedutter, og arsenalet hans har denne gangen blitt utvidet med en fjernstyrt klo. Denne fungerer som to klør med et tau mellom, og det kan festes til to vegger for å lage en line som helten vår kan vandre over. De kan også brukes til å feste to fiender til hverandre, eller å binde fast en skurk til et objekt. Under demonstrasjonen ble en skurk festet til en eksplosiv tønne, som så ble skutt. Litt slemt, men ganske moro.

Alle de ulike sideoppdragene og gjøremålene belønnes med erfaringspoeng som igjen veksles inn i ulike ferdigheter. Det så ut som om det var et ganske ekstensivt ferdighetstre med mye å velge mellom. Utviklerne uttalte at de ønsket at man skulle bruke tid i den åpne verdenen til å «grinde» slike at man utvikler evnene til Batman. Jeg håper det bare var et uheldig ordvalg, for jeg har bare negative assosiasjoner til det ordet. Det er en fare for at en del av sideoppdragene kan bli repetitive, men jeg håper at nok av dem er gode slik at det blir moro å utvikle helten vår.

«I’m whatever Gotham needs me to be.»
«I’m whatever Gotham needs me to be.»

Konklusjon

Jeg digget Batman: Arkham Asylum, men Arkham City klarte jeg ikke leve meg like mye inn i. Det skyldes i stor grad at jeg har en mani for å fullføre alle sideoppdrag i spill, og at jeg ble svært frustrert av de mange uengasjerende oppdragene som Arkham City var fylt med. Har du litt færre tvangstanker enn meg klarer du sikkert å fokusere på det du synes er gøy, og da virker det som om Arkham Origins leverer et godt utvalg av artige oppdrag du kan henge fingrene i.

Selv om jeg er redd det fortsatt kommer til å bli en del fylloppdrag ble jeg imponert over mekanikken bak åstedsetterforskningen. Det virker som om denne er tatt til et helt nytt nivå enn tidligere, og det kan gi spillet en ny dimensjon. Kampsystemet ser fortsatt bra ut, og selv om det begynner å bli mange dingser å holde styr på etter hvert er kampene i Batman-spillene fortsatt blant de aller beste jeg har spilt.

Til tross for mye nytt fremstår Arkham Origins som en forlengning av Arkham City. For at spillet skal få meg til å ta på meg en kappe og løpe gatelangs nattestid, må spillet levere skikkelig gode historier knyttet opp mot Batmans møte med de ulike skurkene. Hvis Warner Bros. klarer å bygge på de rike bakgrunnshistoriene som allerede eksisterer i dette universet kan Arkham Origins fort bli en av årets største titler.

Les også: Disse spillene imponerte oss mest på E3 2013
Les også: Sniktitt på Assassin's Creed IV: Black Flag

Trailer for Batman: Arkham Origin.

Kommentarer (6)

Forsiden akkurat nå

Til toppen