Sniktitt Battlefield 1943

Frem til fortiden

Er 1943 virkelig like klassisk som 1942?

SAN FRANCISCO (Gamer.no): Mange skytespillentusiaster har gode minner fra Battlefield 1942, spillet som startet den nå velkjente serien i 2002. Under Game Developers Conference fikk vi pailabbene på en aldri så liten avlegger, herlige Battlefield 1943. Spillet kommer som nedlastbar programvare til Xbox 360, PC og Playstation 3 denne våren.

I kjent stil

Den ferdige versjonen vil ha tre ulike kart, og i San Francisco fikk vi prøve ett av dem: Iwo Jima. Spillet har fullt flerspillerfokus, og det er ingen tvil om at konkurranseinstinktet blir vekket når Battlefield 1943 fyres opp. Det er mye her som minner om 1942. Brettene er kanskje ikke like store, men prinsippene for å vinne er de samme. Her skal hvert lag kjempe om fem kontrollpunkter på kartet. Man vinner slagene ved enten å kontrollere alle disse, eller eie et flertall over tid slik at fiendens kontrollpoeng synker til null.

Selv på Xbox 360 føles kontrollene utrolig responssive, her kan du snu 360 grader på et nanosekund – kontrollene bidrar til å holde det rasende høye tempoet oppe. Siktet er riktignok ikke alltid like presist som ved bruk av mus, men selv under spilling i en tett og svett nattklubb føltes selve skytingen tilfredsstillende. Du treffer som regel i nærheten av det du sikter på når du løper rundt på slagmarken.

Du spiller enten som amerikanere eller japanere, og begge har tre ulike soldattyper. Her snakker vi riflesoldater/ingeniører, menn med automatvåpen og speidere – der snikskytterriflen står i sentrum. Alle er tilpasset en viss spillestil, og brettene legger godt til rette for spesialisering. Høye tårn for snikskyttere, små urbane miljøer for de med maskingevær, og tette kratt for riflemannen og hans sprengladninger. Soldatene går også opp i nivå i forhold til sine prestasjoner, men akkurat hva dette innebærer rent ferdighetsmessig er foreløpig litt uklart.

Videre er det selvsagt mulig å ta over kjøretøy for å kose seg. Jeep, stridsvogner, små båter og fly – her er det noe for enhver smak. Det er flyene som er mest utfordrende, men også morsomst når du faktisk får det til. Maskingevær og bomber kan gi fantastiske resultater når du først takler styringen.

Bombetrusler

Det er også mulig å ta kontroll over tre store bombefly, samtidig, med jevne mellomrom. Her styrer du ikke flyene på samme avanserte måte som om du gjør med enkeltflyene, og når du slipper bombene blir effekten svært spektakulær. Selv om du bare får én sjanse med din dødelige last er det herlig å se halve øya sprenges i lufta av ditt helvete fra lufta. Det er imidlertid mulig å skyte ned dette spesialangrepet med vanlige fly eller antiluftskyts, så det spørs hvor mye brukt dette angrepet blir brukt på sikt, når folk er obs på hva som potensielt ligger og lurer i horisonten.

Noe som ikke er så gledelig er det øyensynlig fraværet av store enheter som er kontrollerbare. I Battlefield 1942 kunne man kose seg med hangarskip, ubåter og kryssere. Muligheten for å styre slike glimret med sitt fravær på Iwo Jima. Så kan det diskuteres om det faktisk er en ulempe eller ei. Det er ingen tvil om at man får en mer intens spillopplevelse når de fleste spillerne tvinges til å være på et ganske begrenset område, krigskaoset blir mer merkbart. Variasjonen i stridssituasjoner blir imidlertid litt skadelidende, men det får nesten heller være. Vi snakker om en liten nedlastingssnack her, ikke Battlefield 3.

Grafisk er Battlefield 1943 ganske likt 1942. Man har ikke akkurat satt visuelle gjennombrudd i førersetet, men det fungerer bra for denne typen spill. Ødeleggbare miljøer er en velkommen bonus, spesielt om du styrer kjøretøy med skikkelig sprengkraft. Det blir liksom et lite hakk morsommere når enkelte konstruksjoner kan blåses til himmels.

Konklusjon

Battlefield 1943 blir en slager når det kommer til PC, Xbox 360 og Playstation 3 i mai, det kan jeg nesten garantere. Når opptil 24 spillere kjemper mot hverandre i denne nedlastbare godbiten skal du være ganske kald for at hodet ditt ikke skal splittes i to av et gigantisk smil. Det er nostalgi og krigskaos kombinert til et sluttprodukt som gir rask moro over nett. Ødeleggbare miljøer og spesialangrep er bare noen av bonusene som, sammen med de solide kontrollene og raske kampene, gjør dette til et must for skytespillfans.

Merk: Vi kikket også på Battlefield: Bad Company 2 på samme arrangement, og her snakker vi om kaotisk grafikkporno uten sidestykke. Du kan selvsagt lese mer om det her på Gamer.no neste uke.

Diskuter artikkelen i forumet

Forsiden akkurat nå

Til toppen