Sniktitt

Battlefield 3: Close Quarters

Pakk kniven. Dette blir personlig.

LONDON (Gamer.no): Den relativt aggressive promoteringen av Battlefield 3 levnet liten tvil, allerede før lansering, om at DICE hadde ambisjoner om å gjøre sin tredje slagmark til konsollenes skytespillkeiser. Gjerne også på bekostning av Call of Duty. Et ledd i planen om å sikre seg bred appell blant alle typer skytespillfantaster, var åpenbart en satsing på godt, nedlastbart materiale i etterkant av lansering.

Første pakke, Back to Karkand, fridde til den mer rutinerte spillerkjernen, med en rekke brett mange kunne kjenne igjen fra tidligere utgivelser. Close Quarters er første slipp i en serie på tre nedlastbare tilleggspakker, som alle skal ta for seg og utdype hver sin side av Battlefield 3-spillmekanikkene. Denne pakka fokuserer på korte avstander, pumpehagler, korridorer, små bakgater og mindre rom. Vi ladet hagla og entret et uvanlig kortdistansert Battlefield.

Trangt om plassen

Vi var i LAN med et utvalg kolleger på et brett kalt Donayas Fortress. Helt hva slags fort dette var forble usagt, men Donaya drev uten tvil opptil flere oppussingsprosjekter. Paller av murstein og flere arbeidslamper sto ute på gulvene og gav god dekning for ladende soldater. Og da vi var ferdig var det ikke akkurat mindre å gjøre for stakkars Donaya.

Uten å bli Toppen Bech, kan jeg også legge til at det fantes visse uteområder i dette fortet, hovedsakelig i form av en liten gårdsplass i midten med fontener og palmer og slike ting som gjør seg i et fort. Likevel er dette, ikke uventet, det minste brettet jeg har sett til nå i Battlefield 3. Rommene er mindre, spillere møtes på kortere distanser, og dermed er intensiteten en helt annen enn i de mer kjøretøy-dominerte storbrettene fra den originale utgivelsen.

Likevel lykkes DICE med å ikke gi spilleren den fort kjedsommelige «rom på rom på korridor på rom»-følelsen. Brettet er med andre ord relativt oversiktlig og variert til tross for fokuset som er satt på trange sammentreff. Det er på ingen måte noe helsymmetrisk arenabrett, men den klarer likevel å beholde en viss struktur, og det tok ikke lange tiden før man følte seg forholdsvis kjent blant det uvanlig høye antallet vegger.

Ikke kun kosmetisk

Men Battlefield 3: Close Quarters er mer enn bare en ny samling manesjer for krigssirkuset å foregå i. DICEs Patrick Bach kunne fortelle oss at fokuset har vært å gi spilleren en større opplevelse enn kun nye brett å repetere samme gameplay på:

– Close Quarters er en tematisk ekspansjonspakke der vi ikke bare slipper kart, men forsøker å gjøre det hele til en komplett opplevelse. Så vi har med en haug nye våpen, masse nye «assignments», nye moduser og nye trofeer. Så det er en ganske stor, innholdsrik sekk av forskjellige greier som til sammen skaper dette nærstridstemaet, forteller Bach.

Det eneste Close Quarters med andre ord ikke legger til er kjøretøy. De er rett og slett fjernet. På nesten alle andre områder finnes det nye elementer.

Våpenfest

For å nevne noe kommer vi for eksempel til å se den gode gamle Steyr AUG-en, som CS-spillere allerede har (eller burde ha) et intimt forhold til. Pumpehaglenes grand old man, Spas 12 gjør også høylydt entré, noe som jo mer eller mindre bare skulle mangle, temaet tatt i betraktning. Det kommer også et par lettmaskingevær og en angrepsrifleversjon av SCAR-karabinen vi kjenner til fra før.

EA

DICE har også funnet frem to nye skarpskytterrifler du kan leke deg med blant all denne nærkampen. Bach utdyper tankegangen bak dette muligens noe overraskende valget:

– Du kan ta med deg alle våpnene i Close Quarters til vanlige Battlefield 3-brett og Back to Karkand. Vi har valgt å inkludere våpen som passer alle klasser og alle områder, men det finnes en tanke om at de nye våpnene skal føles realistiske i en nærkampsetting. Flere av våpnene er korte med «bullpup»-design (lade- og avfyringsmekanisme som ligger bak avtrekkeren), så det skal kjennes at de virkelig er laget for å være innendørs.

Vandalisme

Og i det vil beinet i full fart gjennom dette fortet, kunne vi ikke la være å sjekke hvor stort økonomisk uføre vi kunne kjøre Donaya ut i. Med våre nøye ildprøver av alle mulige overflater vi kunne finne, sikret vi håndverkerne i området gullkantede pensjonisttilværelser på Maldivene i flere generasjoner frem i tid.

Det har nemlig åpenbart vært et fokus for DICE å videreutvikle, utbedre og mangedoble den karakteristiske ødeleggelsen de har gjort seg beryktet ved gjennom Frostbite-motoren. Det mindre brettformatet gir også en større mulighet for å detaljere ødeleggelsene av individuelle objekter. Dermed får du egne animasjoner for ødeleggelser av diverse lamper, murstein, bokhyller, bord og glass og slikt. Det hele ser ganske lekkert ut.

Om du går inn med intensjoner om å karnøfle hver eneste polygon til helvete og tilbake, har du nok et par roser å lukte på når du våkner. Det er nemlig ikke alt som kan raderes til det uhelbredelige, slik DICE har til vane å gi oss inntrykk av gjennom sine spektakulære gameplay-videoer. Selv om det ikke er slik at alle blir stående igjen i et blått, uprogrammert tomrom ved rundens slutt, er det likevel nok av vegger å blåse høl i.

Intensitet

Men det spørs om du får tid til å gå rundt å nyte ødeleggelsene. Det blåser med en gang opp til en intensitet i Close Quarters som originalen ikke klarer å levere i like konsentrerte og store doser. For tilhengerne av et visst konkurrerende skytespill er muligens Close Quarters noe å vurdere, men at DICE frir til Call of Duty-fansen vil ikke Bach ha noe av:

– Nærkamp og intensitet er jo ikke noe nytt for Battlefield. Det har vi hatt lenge før mange av konkurrentene våre. Det vi forsøker å gjøre i Close Quarters er å ta den kjappe, actionbetonede opplevelsen og forsterke den. Plutselig har du som spiller lyst til å hoppe inn i en bil og peise på, neste dag vil du kanskje kjøre jagerfly, og da kan du gjøre det også. Battlefields styrke ligger i at alt det her finnes, samtidig, og vi vil med disse ulike pakkene fokusere på de ulike opplevelsene. Vi vil skape en følelse som gjør at når du vil det ene så hopper du inn der, når du vil gjøre det andre så hopper du inn der. Så vi har alt under én paraply, forklarer Bach.

Hadde det ikke vært for at Close Quarters er en del av en trio, er det mulig vi ikke hadde trodd ham. Men det velger vi altså å gjøre, ettersom de med sin neste nedlastbare plusspakke, Armored Kill, går i rakt motsatt retning. Der blir fokuset store brett, blant annet det største i Battlefield-historien, og masse kjøretøy-action. Det blir i det hele tatt storslått på alle måter, som han selv sier det.

Og bare for å være ryddige: Om siste og tredje pakke, Endgame, hadde Bach følgende å si:

– Det snakker vi ikke så mye om, enda.

Jeg setter pengene på enspillerutvidelse.

Konklusjon

Close Quarters vil ekspandere en av sidene ved Battlefield 3, nemlig den intense nærkampen. Mann mot mann over kortere avstander, høyt tempo, hagler og tettpakket action er noen av stikkordene DICE har jobbet etter. Etter det vi fikk se, kommer nok også alle disse stikkordene tydelig til uttrykk i det endelige spillet.

Brettet vi gikk fullstendig amok på, var godt balansert mellom korridorer, rom og litt mer åpne områder, og hadde også en del vertikal action. Ødeleggelsene er der fortsatt, og gjør seg muligens hakket mer gjeldene på grunn av det lille brettet og det høye kalibret folk påfølgende har en tendens til å utstyrer seg med.

Kombiner alt dette med masse nye våpen, og du har en ganske omfattende spillpakke. Føler du deg fremmedgjort av dette hyperaktive bajasfokuset kan du se frem til Armored Kill, der tempoet nok blir satt litt og panserfaktoren litt opp.

Klarer ikke laste video

Battlefield 3: Close Quarters kommer til PC, PlayStation 3 og Xbox 360 i juni 2012. Vi opplevde spillet på et pressearrangement i London. Reise og opphold ble betalt av Electronic Arts.

Les også
Anmeldelse:

Siste fra forsiden