Sniktitt

Battlefield: Bad Company 2

Ødeleggelse 2.0

Villere kamper og enda større eksplosjoner.

SAN FRANCISCO (Gamer.no): Soldatene vi spilte i det første Battlefield: Bad Company fra svenske DICE var folk som ble sendt aller først inn i felten. Dette var fyrer den amerikanerne hadde råd til å miste, fire raringer og utskudd som egentlig ikke hadde noe å tape. For ikke lenge siden ble det klart at konsollspillet fra i fjor får en oppfølger, og vi fikk se de aller første scenene fra Battlefield: Bad Company 2 under Game Developers Conference i San Francisco.

Mer alvorlig

Bad Company 2 virker å sette et skarpt fokus på spesielt to ting: visuell storslagenhet og ødeleggbare miljøer. Vi fikk se gjengen gjøre seg klar til angrep i et vinterkledd landskap, der hvert snøkorn imponerte rent grafisk. Dette blir skyteporno på sitt beste!

Som i eneren styrer du Preston rundt på slagmarken, og DICE lover et mer «seriøst» tema enn gulljakten i det første spillet. Soldatene må i større grad ta hensyn til at vi snakker om krig her, skikkelig krig. Humoren vil selvsagt fortsatt være der, men sett under ett blir oppfølgeren mer alvorlig.

Det vakre brettet vi fikk se var satt til en landsby ved navnet Abkhazi, snødekt og øyensynlig rolig – i hver fall fra avstand. Etter at du stikker en kniv i halsen på en fiendtlig vakt bryter imidlertid helvete løs. Kampen mot russerne blir raskt hektisk og intens i landsbyens gater, dette er virkelig moderne krigføring. Her flyr rakettdrevne granater veggimellom, mens kulene viner bare centimeter unna ørene på dine menn.

Slik sett er det bra at bruken av dekning er utbredt, her kan det være lurt å være litt taktisk mens du avanserer. Likevel skal du ikke føle deg veldig trygg hvis du tar deg god tid, det meste av mindre dekning kan nemlig ødelegges av fienden – så bevegelse er nøkkelen til suksess. Fiendene vi møtte på var også gode til å bruke dekning, men de var imidlertid litt vel forutsigbare i sine opp-og-ned-bevegelser slik at de virket lette å plukke ned.

Bomber og granater

Litt senere i brettet møtte gutta våre på en heftig fiendtlig stridsvogn, og da fikk vi for alvor se hva den renoverte Frostbite-motoren er god for. Det ble nemlig kalt inn luftangrep, og når to jagerfly kom inn med sine bomber ristet hele skjermen mens stridsvognen ble støv sammen med flere store hus i området. Eksplosjoner og røyk gjorde kampscenene helt komplette.

– Dette er Ødeleggelse 2.0, fortalte produsent Patrick Bach med et glis om munnen mens halve landsbyen raste sammen.

Nå er det slik at disse øyeblikkene av ødeleggelse som regel vil være skriptede hendelser, slik som ved bombeangrepet. Du vil neppe kunne jevne bygg med jorda på egenhånd, med dine våpen, DICE har funnet en balanse mellom total ødeleggelse og miljøer som ikke får en skramme av kuler og krutt.

Etter heftige kampscener i Abkhazi fikk vi se en litt mer standarisert biljakt. Her sitter man bakpå en lastebil mens man fyrer av på absolutt alt av forfølgere. Fartsfølelsen her var det i hvert fall svært lite å si på, dette var vilt!

Mens lastebilen raser rundt i vinterlandet må du kvitte deg med alt fra småbiler til angrepshelikoptre med granater fra din angrepsrifle. Det hele ble avsluttet med at et helikopter fulgte etter deg inn i en tunnel(!), og at man sprenger trusselen i tusen biter i absolutt siste liten.

Les også
Anmeldelse: Battlefield: Bad Company 2

Konklusjon

Etter å ha sett ett enspillerbrett fra Battlefield: Bad Company 2 var vi nesten slitne og småsvette der vi satt. Selv om mye er skriptet, ser dette spillet fantastisk ut. Alt fra små snødriv til enorme eksplosjoner gjør at dette spillet engasjerer og drar deg inn i det som øyensynlig er en total krigsopplevelse.

Når man også tenker på at spillet kommer med en omfattende flerspillerdel, der man blant annet skal bruke kjøretøy aktiv, er det ikke annet å gjøre enn å glede seg til å se mer av Bad Company 2.

Battlefield: Bad Company 2 kommer som forgjengeren til Playstation 3 og Xbox 360. I tillegg kommer spillet til PC. Slippdato er uviss, men blir trolig satt til sent 2009/tidlig 2010.

Diskuter artikkelen i forumet

Siste fra forsiden