Sniktitt

Call of Duty: Black Ops II

Her er alle detaljene om den nye flerspillerdelen.

KÖLN (Gamer.no): Det er ingen tvil om hva den store, dedikerte menigheten hovedsakelig sikler på når det nye medlemmet i den evig ekspanderende Call of Duty-familien annonseres. Få andre konsollskytere våger å lene seg så helhjertet på sin flerspillerdel som det Call of Duty-serien gjør, og Black Ops II blir ikke unntaket, tvert imot. Med det nye fremtidstemaet i baklomma satser nemlig serien igjen på en sterk, tilgjengelig onlinedel.

Høye hastigheter.
Høye hastigheter.

Treyarch og Infinity Ward har mer eller mindre broderlig delt foreldreretten til blockbuster-serien seg imellom, og i år er det førstnevnte som tar på seg ansvaret for å levere adrenalindrevet høyhastighetsaction for de skyteglade masser. Dette skal helst også gjøres med et godt utvalg nye ingredienser i den velkjente oppskriften. For oppskriften ser nemlig ut til å være meislet inn i veggene på Treyarch-kontoret, mens ingrediensene både blir flere og mer varierte som årene går.

Når flerspillerdelen i den nyeste Call of Duty-modellen skal avsløres, slår naturlig nok Activision på stortromma, og arrangerer en real flerspillerbonanza i en hip mursteinsbygning et sted i Kölns omegn, for å vise oss hvilke ingredienser de har putrende i spillkjelen. Her er hva vi fikk se.

Plukk ti

Alle som har spilt Call of Duty over nett, har på et eller annet punkt sittet og konfigurert klassen sin i vente på en runde, kun for å bli kontant avbrutt av rundens start før man rekker å velge akkurat den eller den effekten man vil ha. Nå er hele klassesystemet, det såkalte «Create-a-class», bygget opp fra grunnen, og resultatet er kjappere å bruke, samtidig som det legger til rette for flere konfigurasjonsmuligheter.

Systemet baserer seg på at spilleren har ti poeng å velge sitt utstyr med. Hver ting koster ett poeng, og derfra kan du sette sammen utstyrspakken din mer eller mindre akkurat som du vil. Dette gjør at du kan skreddersy blinget ditt til akkurat din spillestil. Du kan til å med velge å ikke ta med deg et hovedvåpen ut i kampen i det hele tatt, om det skulle være ønskelig å ha for eksempel en ekstra granat i stedet. Både granaten og hovedvåpnet koster nemlig ett av dine ti poeng, og prioriteringen er helt opp til deg.

Skjold i action.
Skjold i action.

I tillegg har Treyarch lagt til såkalte «wildcards». Disse gir deg muligheten til å konfigurere klassene på litt andre måter, og dermed få andre fordeler. For eksempel kan du ved hjelp av «wildcards» ta med deg to hovedvåpen, en ekstra granat, sette en ekstra dings på våpenet ditt, eller liknende. Dette legger til rette for enda flere alternativer.

Lagspiller, gled deg

Borte er også et annet kjent Call of Duty-element. I Black Ops II er det nemlig ikke lenger noe som heter «killstreaks». Det vil si at du ikke lenger får tilgang på ting som overvåkningsfly eller artilleri ved å drepe flest mulig motstandere på rad uten selv å dø; disse er nemlig omdøpt «pointstreaks», noe som betyr at det er poengene du får som avgjør hvorvidt du kan sette deg bak stikkene på angrepshelikopteret eller slippe løs hundene. Systemet er det samme, bare at det nå er poeng, ikke drap som teller.

Dermed blir det mer attraktivt å faktisk jobbe for å nå ditt lags mål, i stedet for bare å spille enhver spillmodus som om det kun gjelder å bødle flest mulig. Spillere som ikke lar seg engasjere av spillmodusens faktiske mål, som for eksempel å ta fiendens flagg eller sprenge fiendens base, har vært et iherdig problem siden seriens reinkarnasjon i 2007. Nå ser det ut til at Treyarch har funnet motgiften.

Leketøy.
Leketøy.

Flere nye leketøy

I tillegg serverer selvfølgelig også Black Ops II en hel del nytt utstyr. Fremtidstemaet gjør seg hovedsakelig gjeldene på akkurat den fronten. Noe Treyarch liker å skryte av er den nye mikrobølgesenderen man kan plassere for å sinke motstanderen. Undertegnede selv plasserte en slik sender strategisk rettet mot mitt eget lags flagg, og kunne påfølgende se desorienterte, kokende motstandere fånyttes prøve å nå dette flagget uten videre hell.

Det finnes selvfølgelig også mye annet snacks, som for eksempel et angrepsskjold du kan sette ned i bakken for å danne flyttbar dekning for deg og dine nærmeste, en ikke-dødelig kastekniv med elektrosjokk-funksjon, og sist men ikke minst – lasersikte. Med dette kan du nå gjøre hofteskytingen din dødelig presis.

En hel haug nye våpen er selvfølgelig også introdusert, og siden Call of Duty nå har beveget seg inn i fremtiden, har jeg på følelsen at brorparten av disse våpnene enten er prototyper, eller ren oppdikting. Jeg fant hvertfall ikke AK-en.

Havna i Singapore.
Havna i Singapore.

Verden rundt

God banedesign har alltid vært et viktig fundament for en solid flerspilleropplevelse, og etter å ha fått god tid med de banene vi hadde tilgjengelig, kan jeg meddele om at den fronten absolutt ser lys ut. Vi slo oss løs på fire rykende ferske baner, blant annet et Los Angeles totalskadd av droneangrep og en lastekai et sted i Singapore. Vi tok oss også til rette i et Yemen, som induserte visse Counter-Strike-assosiasjoner, og på et stort vindturbinfelt som også virket godt og møysommelig nedbombet.

I det hele tatt var det ikke mye dødtid på noen av disse banene, selv om alle var varierte i både størrelse og omgivelser. Det var med andre ord ingen tvil om hvilket spill dette var, ettersom den veldig gjenkjennelige Call of Duty-auraen hang over alt hvor man gikk.

Vinn, ikke bare delta

Det som derimot var det mest spennende nye elementet vi ble presentert for, var Treyarchs fokus på å gjøre Black Ops II kirurgisk tilrettelagt e-sport. Med seg på laget hadde de en tidligere profesjonell e-sportsutøver som sørget for et gjennomført e-sportsdesign på det aller meste av gameplayet.

CTF.
CTF.

«CodCasting» heter den nye tjenesten som skal ta e-sporten ut til de tusen hjem. Du kan nå både sende videostrøm direkte og laste opp opptak av ferdigspilte Call of Duty-runder til nettet. Den som «CodCaster» er selv kommentator, og sitter med all mulig lett tilgjengelig informasjon på hvordan både lagene og de individuelle spillerne ligger an. «CodCasteren» har en rekke forskjellige verktøy tilgjengelig for å formidle det som skjer så oversiktelig som mulig, og av det vi fikk se virket det hele overraskende brukervennlig, både for den som ser på, og den som strømmer.

Treyarchs intensjon er å skape Internett-fødte Call of Duty-helter på både spiller og kommentatorsiden, og du får mulighet til å følge dine favorittspillere og favorittkommentatorer på for eksempel iPad. Der kan du også se kamper direkte når du måtte ønske.

I tillegg til denne muligheten for e-sportsendinger fra din egen stue, er det også introdusert et ligasystem. «League Play» spleiser spillere med hverandre etter nivå, og gir deg muligheten til å klatre på ligastigene for til slutt å – om du er god nok – spille med Call of Duty-menighetens fremste utøvere.

Oppsummert

Call of Duty: Black Ops IIs flerspillerdel ser ikke ut til å bli den helt store revolusjonen, men en stor revolusjon var det vel uansett få som så for seg. En evolusjon ser det derimot ut til å kunne bli, uten at Treayarch av den grunn gambler på å flikke for mye på den beviselig storselgende actionmiksturen serien er beryktet for.

Ingen tvil om hvilket spill dette er.
Ingen tvil om hvilket spill dette er.

Gjennom hele seansen krøp det en umiskjennelig Call of Duty-følelse opp og ned ryggmargen, og en stor prosentandel av forventningene vi hadde ble innfridd, uten at det nødvendigvis er noe ensidig positivt. Det var nemlig en relativt forutseelig, men likevel fornøyelig affære å spille Black Ops II, og hele pakka fremsto som mer eller mindre forventet.

Den største faren Treyarch står overfor, er muligheten for at vi får et sedvanlig gammelt Call of Duty med nye baner og nytt utstyr. Den store, spennende nyheten er det voldsomme e-sportfokuset, og de tilhørende, nye verktøyene for livestrømming og ligaspill. Det er nok på den fronten innovasjonen ligger, og disse nye tjenestene kan godt være med på å gjøre Black Ops II til den definitive Call of Duty-flerspilleropplevelsen. I det minste får vi håpe det, ettersom resten av pakka er relativt gjenkjennelig.

Les også: Nytt Call of Duty-spill fra Tony Hawk-studioet
Les også: Black Ops 2 kommer til Wii U

Call of Duty: Black Ops II kommer i salg 13. november, til Xbox 360, PlayStation 3 og PC.

Kommentarer (20)

Forsiden akkurat nå

Til toppen