Sniktitt Call of Duty: Modern Warfare 2

Mer moderne krigføring

Samarbeid er nøkkelen til suksess i spesialstyrken.

KÖLN (Gamer.no): Det første Modern Warfare ble en dundrende suksess, både hos kritikere og i butikkene. Spillet brøt med den sedvanlige andre verdenskrig-setttingen i Call of Duty-serien, og var med sine moderne konflikter et svært friskt pust. Nå får ånden til Infinity Ward snart testet seg ut på spillpublikummet igjen, 10. november er det nemlig klart for Modern Warfare 2 – nøyaktig to år etter forgjengeren.

Det totale kaos i Gulag.
Det totale kaos i Gulag.

Liten smakebit

Vi satte oss ned sammen med produsent Vince Fennel for å teste en av nyhetene i oppfølgeren, Special Ops. Dette er en selvstendig modus som fokuserer på samarbeid mellom to spillere, enten lokalt eller over nett – selv om det er mulig å spille alene også. Inspirasjonen er hentet fra det hemmelige brettet Mile High Club i det forrige spillet. Det ble svært populært og godt likt av spillere.

– Mile High Club var kort men intenst, og vi gir spillere mye mer av det samme i Modern Warfare 2. Vi kan love flust av innhold og masse variasjon, selv om brettene selvsagt ikke blir like dype som i enspiller, forteller Fennel til Gamer.no.

Det vi fikk se av menyene viste fem episoder med fem brett hver. Disse er delt opp i tre vanskelighetsgrader, der den letteste gir deg én stjerne og den vanskeligste tre. Disse stjernene bruker du til å låse opp nye brett.

Vi fikk spille et fengselsbrett fra russiske Gulag, og dette er uhyre intenst! Det første som skjer er at du sprenger en vegg og med ett er inne på «arenaen». De første sekundene går alt i sakte film, slik at du skal skaffe deg maksimal oversikt. Ikke før har støvet lagt seg begynner laserstripene å danse rundt fra oven. Du befinner deg i et dusjanlegg, og folka i andreetasje vil gjerne kvitte seg med deg pronto.

Et godt sikte er ingen ulempe.
Et godt sikte er ingen ulempe.

Selv på den nest øverste vanskelighetsgraden var trykket mot oss helt enormt, fiendene er mange og aggressive. Alt du skal gjøre er å komme deg til et punkt i andre enden av rommet, men man må kjempe med livet som innsats for hver eneste meter. Kampene blir ikke mindre kaotiske av at miljøene rundt deg kan ødelegges, tenk deg maskingeværild mot veggene i et flislagt rom – resultatet blir ikke pent!

Totalt kaos

Det var ikke bare mange fiender på dette brettet, de angriper fra ulike posisjoner og høyder også. Noen står oppe i etasjen over deg, med fri utsikt til omtrent hele området du kan bevege deg på. Andre angriper forfra, med granater, kuler og opprørskjold.

Det er ganske vanskelig å ta gutta med skjold når det regner bly som verst, de må nemlig settes ut av balanse før du kan fyre av på kroppen deres. Et godt tips her er en håndgranat, forsøk på å komme rundt på flanken blir nemlig vanskelig når det er fiender hvor enn du snur deg. Du kan også selv bruke disse skjoldene, men da kun defensivt. I motsetning til fienden kan du nemlig ikke bruke våpen når dette er hevet.

– Det er bare en demonstrasjon på at livet ikke er rettferdig, gliser Fennel.

Bilde fra enspillerdelen.
Bilde fra enspillerdelen.

Fiendene er mange og utspekulerte, og selv om de kommer i bølger er det ikke slik at nye dukker opp i løse lufta etter hvert som du dreper.

– Nei, det er ingen «respawning», du kan renske brett fritt for fiender om du vil det, fremfor å bare løpe til utpunktet når du har muligheten til det, sier produsenten.

For i det hele tatt å overleve er det særs viktig å hele tiden sjonglere mellom våpen og hele tiden tilpasse seg situasjonen man befinner seg i. På ganske trange brett blir håndgranaten raskt din aller beste venn. Den er rask og effektivt, samt at den ofte sender flere fiender i lufta samtidig.

Når man skal spille sammen er det ikke veldig mye snakk om taktikk. Klart, det er en fordel å samarbeide tett, og bruk gjerne flankene. Likevel er Special Ops først og fremst et skikkelig adrenalinrush. En rus utviklerne i Infinity Ward tar på det største alvor.

– Vi tar denne delen av spillet like seriøst som både enspiller og vanlig flerspiller, forsikrer Fennel.

Det er godt å høre. Noe som ikke var like hyggelig, og blir en liten digresjon, var noen kommentarer fra tysk journalist jeg spilte sammen med. Det er jo gjerne slik i skytespill at man viser at man blir skutt på, og er skadet, ved at det kommer blod på skjermen. Et greit designvalg, som gir umiddelbar tilbakemelding til deg som spiller.

Skjoldet kan være forskjell på liv og død.
Skjoldet kan være forskjell på liv og død.

Tyskeren var imidlertid svært oppgitt, og spurte utviklerne om de faktisk hadde fått blod i øynene – det så i hvert fall ikke slik ut! Dessuten var det urealistisk at man fikk blod på skjermen hvis man blir skutt i beinet. Så hvordan i huleste skal vi vite at vi blir skutt på da, min tyske venn? Heldigvis tok Fennel tullemaset med fatning og svarte ganske enkelt:

– Jeg har blitt skutt i beinet mange ganger, og får alltid masse blod i øynene.

Konklusjon

Det var ikke veldig mye som ble vist fra Call of Duty: Modern Warfare 2 under Gamescom. Kun modusen Special Ops var tilgjengelig for testing, men denne virker til gjengjeld ganske så interessant. Øyner vi en ny flerspillerklassiker?

Samarbeidsmodusen virker nemlig å være omfattende og utrolig actiontung. Det er som nevnt nærmest som en rus å regne å klare seg gjennom et av disse brettene, en rus som blir doblet om man er to sammen om oppgaven. Så gjenstår det å se om enspillerdelen og den mer tradisjonelle flerspilleren holder samme, høye standard.

Call of Duty: Modern Warfare 2 kommer altså 10. november, til Xbox 360, PlayStation 3 og PC.

Kommentarer (27)

Forsiden akkurat nå

Til toppen