Sniktitt Champions Online

Superhelt-MMO fra City of Heroes-skaperne

Av med brillene og på med maska. Nå er det på tide å være en superhelt.

STOCKHOLM (Gamer.no): Av de mange MMORPG-titlene som kommer ut årlig er det veldig få som virkelig makter å etablere seg i markedet. Bill Roper – legenden kjent for sitt arbeid med blant annet Warcraft- og Diablo-franchisene hos Blizzard – har nå atter en gang kastet seg på et nytt prosjekt. I samråd med gutta hos Cryptic Studios (som blant annet utviklet City of Heroes og City of Villains) håper han nå på å skyte gullfuglen med et nytt superhelt-MMO basert på penn-og-papir-rollespillet Champions.

Det trenger ikke å være en dum idé, for Champions Online er riktig lovende.

Solid fundament

Det tok ikke mer enn et par øyeblikk fra Bill Roper entret presentasjonsrommet til det var åpenbart hvor mye han brenner for prosjektene sine. Den røslige karen, for anledningen ikledd fargerike bowlingsko og finskjorte, pratet i ett sett om ulike aspekter av spillet med en genuin glød og entusiasme. Han fortalte også hvorfor Champions Online er en tittel han virkelig klør etter å få vist til offentligheten:

– Helt siden jeg var liten har jeg elsket superhelter og rollespill, og det originale Champions er et spill jeg brukte mye tid på i ungdommen. Resten av utviklingsteamet består også for det meste av tegneserie- og rollespillnerder, noe som bekreftes av at vi har firmarabatt hos det lokale utsalgsstedet for bøker og rollespill. Vi er en gjeng forvokste barn som har vært heldige nok til å få jobbe med en av våre favorittkonsepter, og vi elsker det. Nå har vi sjansen til å digitalisere en rollespillklassiker, og det er definitivt noe vi tar seriøst, forteller Roper til forsamlingen.

Videre kan han fortelle at et av varemerkene til det originale rollespillet var de åpne figurrollene og fraværet av tradisjonelle «klasser». Dette har de videreført i spillet, og verktøyet man skaper figuren sin med er blant de aller mest omfattende og dyptgående jeg har sett. Det er ikke ulikt skaperverktøyet i City of Heroes, men en god del større.

Muligheten til å lage akkurat den figuren du ser for deg har vært svært viktig for Cryptic Studios, og her kan du skreddersy din superhelt ned til hver minste detalj. Djevelhorn? Den minste sak i verden. Vil du velge hvilken kroppsdel som skal skyte illsinte laserstråler? Null problem, selv fargen kan endres. Dette verktøyet er mildt sagt svært imponerende, og de som har en tendens til å sitte i timesvis for å finpusse figuren sin kommer nok til å bli ekstatiske.

– Du har vært involvert i en drøss prosjekter av varierende størrelse, og har følgelig en del erfaring med å basere spill på ulike utgangspunkter. Hvordan har det vært å ha en konkret franchise å forholde seg til? Følte dere på noe punkt at dere ble begrenset av lisensen?

– Egentlig føler jeg at franchisen har gitt oss det beste fra to verdener. Vi har trukket svært mye inspirasjon fra rollespillet, og resultatet er en god blanding av nye og gamle elementer. Figurene fra det originale Champions vil fungere som historiefortellere og bikarakterer i MMO-et, selv om vi har pusset de opp noe utseendemessig for å stå i stil med tiden. De er jo tross alt over 25 år gamle nå.

Han fortsetter:

– En annen morsom ting er at vi samarbeider med utviklerne av det originale spillet om videreutviklingen. Forandringer i vårt spill vil gjenspeiles i brettspillet og vice versa. Begge spillene utvikles synkront, og de som følger med begge to vil nok merke at vi stadig vekk ønsker å låne av hverandre, forklarer Roper.

Spennende verden

Selv om spillverdenen ikke var helt ferdig da vi prøvde spillet, fikk vi tilgang til en rekke spennende spillområder. Her har man fire radikalt forskjellige spillområder som alle er delt inn i ulike småområder. Hovedområdet er byen Millenium City, som er modellert etter de tenkte ruinene av Detroit.

Et interessant aspekt ved denne byen er hvordan det er meningen at du kan påvirke miljøet. Hvis du tar deg en økt på den dårligere siden av byen og mørbanker en gjeng kriminelle vil nabolaget bli penere. Grafitti forsvinner og det blir ryddet opp i omgivelsene. Blandet med en rekke åpne oppdrag som er knyttet til ulike områder skal dette gjøre at du alltid ser en mening med det du gjør og unngår såkalt «grinding», altså repetitive gjøremål man utfører for å hamstre gjenstander, erfaringspoeng eller penger.

Av de andre spillområdene har man en gedigen ørken, en undervannsverden, Canada og Monster Island – en tropisk sydhavsøy med en diger vulkan i sentrum. Det hele skisseres med leken tegneseriegrafikk som er tenkt å imitere den grafiske stilen fra tradisjonelle tegneserier i fire farger. Utseendemessig er det ingen blytung pikseleksplosjon som får alt annet enn de seneste datamaskinene til å knele, men det ser definitivt lekkert ut.

Med en rekke flotte spillmiljøer er det en fryd å navigere rundt omkring i Champions-universet, og det fyldige utvalget kreative reiseferdigheter gjør det ikke kjedeligere. Her kan du farte omkring med jetsko, fly på vanlig vis, slenge deg rundt i liner som tilsynelatende er festet i himmelen, stå på svevebrett, bevege deg usynlig gjennom en annen dimensjon, frese under jorda og mye mer. Disse ferdighetene kan man bytte ut når man føler for det, og de tradisjonelle fremkomstmidlene fra andre MMO-spill føles plutselig en anelse utdaterte. Mye tyder på at apostlenes hester er klare for slaktebenken, og jeg feller ingen tårer av den grunn.

Forsiden akkurat nå

Til toppen