Sniktitt

Dead Island: Riptide

Det er klart for en ny, slitsom sydenferie i april.

LONDON (Gamer.no): Zombier har figurert oftere og oftere i både spill og filmer de siste årene. Ofte tar jeg meg selv i å tenke på hva jeg selv ville gjort om zombier begynte å overta den virkelige verden.

Dead Island fra i fjor er nære den opplevelsen. En stor åpen verden med zombier over alt, jernrør og kosteskaft som våpen og mye som må fikses før man kan komme seg vekk fra øya og i sikkerhet. I mine øyne en relativt realistisk tolkning av en såpass urealistisk hendelse som et zombieutbrudd.

Forrige uke inviterte den tyske utgiveren Deep Silver journalister til London for å se en demonstrasjon av deres neste stortittel, Dead Island: Riptide. Demoen viste flere nye elementer som vil gjøre spillopplevelsen enda større. Båtturer og skiftende vær er blant tingene som står på plakaten.

De overlevende fra seriens første spill har dessverre (heldigvis for oss) havnet på øya Palanai. Øya har blitt oversvømt etter monsunregnet, noe som åpner for at spillerne kan bruke båt for å komme seg rundt i området. I tillegg sier værmeldingene at det vil komme mer regn.

– Det kommer ikke til å bli så mange forskjeller, men heller tilføyelser til det første spillet. Det dynamiske værsystemet kommer til å bringe mer variasjon til atmosfæren, så man ikke bare vandrer rundt i det samme sollyset hele tiden. Det kommer til å forandre seg og forandre følelsen man får mens man utforsker øya, forteller kreativ produsent i Deep Silver, Anthony Cadhardi til Gamer.no.

Hils på John Morgan

Til de som synes det er irriterende å måtte starte på nytt etter å ha fått figuren sin opp på et høyt nivå i det første spillet har Deep Silver gode nyheter: Det blir mulig å importere figuren sin fra Dead Island til Riptide, slik at man kan fortsette fra nivå 50 og utvikle figuren videre. Den øvre nivågrensen heves og nye ferdigheter tilføres.

For de som ikke har noe imot å starte på først nivå igjen, dukker det opp en ny spillbar figur. Han heter John Morgan og er ekspert på nærkamp og slåssing med staver, og kommer til å få sitt eget ferdighetstre med nye egenskaper han kan lære seg. Jeg håper herr Morgans nærkampferdigheter fører med seg noen taktiske fordeler, som muligheten til å snike seg innpå de levende døde og ta de ut en og en uten å varsle alle de andre zombiene i nærheten.

Man vil også få mulighet til å starte på nivå én med de fire opprinnelige figurene fra det første spillet, Sam B, Xian Mei, Logan Carter og Purna hvis man ikke har en figur å importere fra det første spillet.

Nye elementer i historien

Historiemessig vil Riptide ligne på orginalen. I likhet med Banoi renner Palanai også over av zombier. Men der man i Dead Island stadig måtte være på farten, må man i Riptide søke tilflukt i bygninger. Disse bygningene må så forsvares mot de glupske zombiene som vil inn.

I demoen viste Deep Silver fram et segment fra historien hvor de overlevende slår seg til ro i en gammel kirkeruin. Under ruinene finner de oversvømte tuneller som må utforskes. For å fjerne vannet bruker de vannpumper for å tømme tunellene, men lyden av vannpumpene tiltrekker seg mengder av zombier som spillerne blir nødt til å holde unna mens vannet pumpes vekk. Det hele minnet veldig om modusen «Horde» fra Gears of War, eller «Zombies» fra Call of Duty. Får man med seg noen venner er det er ingen grunn til at dette segmentet ikke skal bli like morsomt som de to nevnte modiene vi kjenner fra før.

– Hovedinnflytelsen for den delen er et typisk innslag i zombiefilmer. I filmen Dawn of the Dead har de barrikadert seg i et kjøpesenter, i noen litt eldre filmer er de i et hus midt i ingenmannsland. Det har alltid vært et fast innslag i historiene, og vi fant ut at vi ikke hadde noe sånn i det første Dead Island-spillet. Man flyttet på seg hele tiden, så vi ville gjerne ha det med i Riptide for å endre tempoet litt, men det er fremdeles ganske hektisk fordi det kommer bølge på bølge med zombier mot deg, forteller Cardahi til Gamer.no.

I det første spillet var det mye fokus på å lage sine egne våpen. I demoen til Riptide viste Deep Silver fram blant annet hjemmelagde miner. Utover i spillet vil spilleren få mulighet til å sette sammen sine egne miner som kan brukes som et ekstra forsvar når man skal holde unna zombier fra for eksempel den nevnte kirkeruinen. Spillet vil også inneholde nye oppskrifter på håndvåpen, og utvikleren lover enda sprøere våpen enn i eneren.

Nytes i samarbeid

Systemet hvor hvem som helst kan dukke opp når som helst og bli med deg på zombieslaktingen vil også prege Riptide.

– Dropp-inn-dropp-ut-samarbeidsmodusen var et av kjerneelementene i Dead Islands suksess, så det kommer vi definitivt til å beholde. Den beste måten å nyte Dead Island på er definitivt i samarbeid med andre spillere, sier Cardahi.

Historien i Dead Island fikk fra enkelte hold kritikk for å ikke være særlig sterk. Ifølge Anthony Cardahi har ikke Deep Silver gjort noen innsats for å forsteke handlingen i Riptide.

– I Riptide er det nok enda mindre fokus på historie. Vi har heller sentrert opplevelsen på følelsen av action. Selvsagt har vi en fortelling som dytter historien framover, men ikke forvent mer fokus på historien enn i det første spillet. Dead Island handler mer om følelsen av stress og spenning, Jeg tror det er de opplevelsene spillerne har likt i Dead Island, og som de kommer til å like med Riptide, forklarer Cadhardi oss.

Et par nye zombietyper dukker også opp på Palanai. To av de ble vist fram på demonstrasjonen, og så ut til å bli riktig så skremmende. Den ene typen blir kalt «drowner» og dukker opp fra vannet for å forsøke å dra deg og vennene dine med seg ned. Den andre var vesentlig større og ikled noe som så ut som en gammeldags dykkerdrakt, mens den kastet granater etter spillerne.

Konklusjon

Likte du det første Dead Island-spillet vil du sannsynligvis like Riptide også. Inntrykket jeg sitter igjen med er at det mer eller mindre er det samme spillet, men med noen få tilføyelser. Jeg liker godt at man alltid kan gjøre hva man vil i en åpen verden, og det skal bli spennende å se mer av omgivelsene på Palanai.

Jeg forstår Deep Silvers hensikt med å legge handlingen til et så vakkert sted som en tropeøy, men jeg hadde satt pris på om de la mer vekt på å prøve å lage spillet noe skumlere enn det de gjorde i eneren. Ikke nødvendigvis så man blir skremt hele tiden, men i hvert fall så man tar seg et sekund for å forberede seg på det verste før man kikker rundt et hjørne. Litt mer fokus på skummel stemning framfor action hadde ikke vært å forakte.

Nå som de har fått inn et dynamisk værsystem skulle jeg også ønske at de fikk en dag- og nattsyklus. Oppdrag etter sengetid kunne vært et spennende element i spillet.

Segmentet med å forsvare en bygning ser spennende ut. Jeg er en stor tilhenger av «Horde» i Gears of War, og nå som det samme opplegget er innført som en del av historien tror jeg det kan bli svært underholdende. Får man med seg noen kamerater kan dette bli en favoritt hos mange neste år.

Les også: Anmeldelse av ZombiU
Les også: Sniktitt på Dead Space 3

Dead Island: Riptide kommer i salg 26. april, for Xbox 360, PlayStation 3 og PC. Vi så spillet og intervjuet produsenten på et pressearrangement i London. Turen og oppholdet ditt ble betalt av utgiver Deep Silver.

Kommentarer (10)

Forsiden akkurat nå

Til toppen