Sniktitt

Deadfall Adventures

Kan veteraner fra Painkiller-serien skape det neste store eventyrskytespillet?

KÖLN (Gamer.no): Overraskende nok er det ikke mange klassiske eventyrere innenfor dataspillenes verden. Typer som Indiana Jones virker relativt sjeldne, og bortsett fra Lara Croft og Nathan Drake er Pitfall Harry den eneste jeg kommer på som passer til erketypen. Ganske rart egentlig, i og med at utforskning av eldgamle grotter og gravkamre er noe vi ofte gjør i spill.

Dette forsøker The Farm 51 å gjøre noe med i det kommende Deadfall Adventures, som ble vist fram under årets Gamescom-messe. Utviklerne har hentet inspirasjon fra forfatter H. Rider Haggard sine bøker om jeger og eventyrer Allan Quatermain, og setter Quatermains oldebarn James i hovedrollen for eventyret.

Innpakningen er et skytespill i førstepersonsperspektiv, et valg som overrasket meg da spillet ble demonstrert i Köln. I og med at eventyr allerede ligger i navnet, for ikke å snakke om at utgiveren Nordic Games har opparbeidet seg en stor portefølje med pek-og-klikk-eventyr, var et skytespill litt uventet for min del. Valget ble derimot litt lettere å forstå da jeg fant ut at The Farm 51 består av gamle People Can Fly-veteraner og blant annet har jobbet med Painkiller-serien.

James' kompass kan peke deg i retning av skjulte skatter.
James' kompass kan peke deg i retning av skjulte skatter.

Lite, men ambisiøst

Utvikleren beskriver Deadfall Adventures som et av deres mest ambisiøse prosjekter, men i løpet av min halvtimes sniktitt så jeg ikke stort mer enn en Uncharted-klone med en ny kameravinkel. La oss ta hovedpunktene: vår helt er etterkommer av en velkjent eventyrer og utforsker som søker etter lykke og berømmelse ved å finne eldgamle artefakter, han er kjapp i replikken når faren truer, han ledsages av to gamle venner, han må forsere en rekke gåter og andre hindringer for å finne skattene han leter etter og før eller siden vil han ta seg vann over hodet og må bekjempe mystiske og uvirkelige vesener.

Vår helt må også skyte utallige mennesker i fleisen for å komme fram til målet sitt. Handlingen er satt til 1930-tallet, et par år før utbruddet av andre verdenskrig, så hovedfiendene er naturligvis nazistsoldater, men det dukker også opp fiendtlig innstilte russere som vil ha en bit av kaka. James vil også møte på overnaturlige vesener utover i spillets gang, deriblant mumiene som var i fokus på Gamescom-demonstrasjonen.

Mumier må brennes før de kan skades.
Mumier må brennes før de kan skades.

Levende mumier er tydeligvis ganske seige motstandere, men takket være James' trofaste lommelykt kan han sette fyr på dem. Dermed er det bare å plaffe løs med det du har av håndvåpen. Alle pistoler, rifler og geværer er historisk korrekte, både i utseende og lademekanisme, og jeg synes det er stilig at en såpass liten utvikler vier tid og ressurser til dette.

Reis verden rundt

Letingen etter skattejakter bringer James innom flere eksotiske steder rundt om i verden. På nivåoversikten ser jeg referanser til blant annet Egypt, Arktis og Guatemala, så det ser ut til at nivåene i det minste varieres i utseende. Det første nivået vi blir vist er et istempel i Arktis, og selv om konteksten for hvorfor James er der ikke blir avslørt kan man tenkes at det er for å finne en skatt.

Ut fra det vi blir vist på messeområdet er nivåene relativt omfattende og vidstrakte, med flere avstikkere for de som ønsker utforskning. Representanten fra Nordic Games kunne fortelle under demonstrasjonen at utforskning av nivåer og løsing av gåter må til for å gi spilleren følelsen av å være en eventyrer. Fokuset ligger likevel på action framfor gåter og oppgaver, men det er fint at slikt blir ivaretatt.

Pass på!
Pass på!

En interessant funksjon i Deadfall Adventures er muligheten til å stille vanskelighetsgraden for både skytesekvensene og gåtene man skal løse. Dermed kan spilleren få en mer skreddersydd opplevelse ut fra hva de foretrekker å gjøre. Om gåtene fortsatt blir for vanskelige er notatboken til James' bestefar proppfull av hint til hvordan du skal gå fram for å finne løsningen. Dine to kumpaner hjelper deg selvsagt også, både med å skyte folk i fleisen og å løse gåter.

Ved å stadig utforske de ulike nivåene finner du bestemte skatter som lar deg oppgradere egen helse, utholdenhet og lignende egenskaper. Utviklerne ønsker likevel å skape en opplevelse som er så tilgjengelig som overhodet mulig, og selv om du oppfordres til å finne skatter og relikvier må du ikke dette. Ønsker du en helt vanlig skyteopplevelse kan du få akkurat det.

Senere hopper vi til et jungelnivå, og kontrasten mellom det iskalde tempelet og den fuktige jungelen er slående. Det som tidligere var kaldt og blått har blitt varmt og grønt, med sprakende og fremtredende bruk av sterke farger. Jungelen virker enda mer åpen enn tempelet, med mange små kroker du kan undersøke. Her blir vi også vist hvordan du kan bruke eldgamle feller mot dine fiender. En flammekaster eller et hull fylt med staker er en effektiv måte å knerte et par dusin nazisoldater.

Han virker jo bestemt.
Han virker jo bestemt.

Konklusjon

Til tross for ambisjonen og talentet bak er jeg usikker på om Deadfall Adventures kan slå skikkelig an. Ikke bare fremstår det som en ganske reinhekla Uncharted-kopi, men det ser ut til å mangle det lille ekstra som vil skille det fra andre skytespill. Det eneste som kommer i nærheten å gi det en viss identitet er det lille ekstra fokuset på gåteløsning og utforskning, samt de historisk korrekte våpnene.

Jeg forventer mer fra en gjeng som tidligere har jobbet på Painkiller-serien. Basert på min korte sniktitt kan jeg ikke tenke meg at Deadfall Adventures blir mer enn et kort blaff i vinden.

Deadfall Adventures-trailer.

Kommentarer (3)

Forsiden akkurat nå

Til toppen