Sniktitt Demigod

Strategi for guds skyld

Morsom og taktisk kamp mellom halvguder.

En av gudene har blitt fjernet fra sin trone, og det er nå opptil hans halvt dødelige avkom å kjempe om hans plass blant de andre gudene. Slik begynner den episke historien bak det kommende spillet Demigod, som vi har fått prøve en betaversjon av.

Utviklerne av Demigod har snakket om at spillet vil inneholde sjangerblanding av både sanntidsstrategi, action og rollespillelementer. Etter at jeg har testet Demigod i sin betaform, virker spillet i større grad som en blanding av ulike typer spill innen sanntidsstrategisjangeren, selv om det også i blant inneholder sider du finner igjen i actionrollespill.

I sniktittversjonen har jeg prøvd meg på kamper på fire forskjellige brett, med mellom en og fem halvguder på hvert lag. Demigods kampanjedel er ikke inkludert i spillet enda, men etter å ha sett introduksjonsfilmen, virker det sannsynlig at den vil gå ut på å velge en halvgud for å eliminere dine motstandere en etter en, slik at du endelig kan bli 100% guddommelig.

Hvem har vel ikke lyst til å bli guddommelig?

Alt i Demigod dreier seg rundt den halvguden du styrer. Det er to typer halvguder som skiller seg ganske klart fra hverandre. Disse to typene består av fire generaler og fire snikmordere. De har alle unike magiske evner, og alle er forskjellige på hver sin måte, men det som skiller de to gruppene klarest fra hverandre er kontroll over medhjelpere.

Alle generalene kan utvikle evner som gjør at de får flere medhjelpere og evner som gjør medhjelperne sterkere. Klassen med halvguder som kalles snikmordere har ingen slike medhjelpere, men har evner for å gjøre dem selv sterkere i stedet. Alle halvgudene har i tillegg unike evner som magiske skjold, helbredelse eller teleportering, som gjør dem forskjellige selv om de tilhører samme klasse.

I tillegg til å styre en halvgud med eller uten medhjelpere, har din side hærer med vanlige soldater som med jevne mellomrom strømmer ut av portaler og ut på slagmarken. Vinnerkriteriet på hvert brett kan velges blant flere kategorier, som for eksempel å ødelegge fiendens hovedkvarter eller drepe din motstanders halvgud flest ganger, og det er dine strategiske og taktiske valg på veien som avgjør om du lykkes eller ikke.

Din halvguds progresjon fungerer på stort sett samme måte som i flere andre sanntidsstrategispill som for eksempel Warcraft 3 eller Warhammer 40,000: Dawn of War II, hvor helter er sentrale. Ved hjelp av erfaringspoeng velger du ut nye evner ettersom du når nye nivåer, og ved hjelp av penger kjøper du utstyr eller trylledrikker som helbreder.

Mye automatikk

Det er likevel kun din egen halvgud, og de medhjelpere han muligens har, du styrer selv. Resten av din hær går automatisk i krigen etter eget initiativ, og du har ingen mulighet til å kontrollere dem. En kan si at hver side i konflikten rir på hver sin bølge som igjen og igjen kaster seg mot hverandre, og den bølgerideren som først klarer å skylle over sin motstanders sandslott er vinneren.

Hver side har sterke forsvarsverker med tårn og fort. Disse er i stand til å knuse det meste du har av konvensjonelle styrker i timevis, så det er opptil din halvgud å tippe vekten i din favør. Det er kun når halvguden står inntil ditt hovedkvarter at du kan oppgradere din hær eller ditt rike med pengene som automatisk tikker inn.

Samtidig er det viktig å ha din halvgud ved frontlinjene så mye som mulig for å samle opp erfaringspoeng, og stoppe din motstanders halvgud fra å slakte dine vanlige tropper. På den måten blir det mye løping frem og tilbake mellom hovedkvarter og frontlinjer, for det finnes ingen måte å gi ordre på. Med et slik spillsystem har Demigod også litt av Majesty-seriens kampsimulering ved seg, hvor du i ganske stor grad er tilskuer, og kun indirekte kan styre deler av spillets gang.

Rundt om på kartet finnes det forskjellige flagg. Disse flaggene kan kontrolleres, og de gir sin eier kontroll over viktige bygninger som gullgruver, eller gir hans halvgud hendige bonuser. Det er kun en halvgud som kan ta kontroll over slike flagg, så det foregår en evinnelig dragkamp om dem.

Mer taktikk enn strategi

Siden så mye av spillet er fokusert rundt halvgudene er det utrolig viktig at du hele tiden passer på å gjøre den du styrer så mektig som mulig så fort som mulig. Hvis din motstanders halvgud plutselig blir mye sterkere enn din egen er det vanskelig å ta igjen forspranget. Du får nemlig mye erfaringspoeng hver gang du dreper en annen halvgud, og hvis din egen dør blir den gjort om til en ånd og dukker ikke opp igjen på spillebrettet før rundt et halvt minutt er gått. Under dette halve minuttet tjener du ingen penger og din motstander kan herje fritt med dine undersåtter og forsvarsverker.

De viktigste strategiske elementene i Demigod kommer fra de valgene du tar med halvguden din. Skal du for eksempel bruke mye penger på utstyr eller skal du i stedet forsøke å styrke din konvensjonelle hær? De taktiske valgene du tar når du avgjør hvor din halvgud til en hver tid skal befinne seg på slagmarken er også svært viktige. Turen tilbake til hovedkvarteret kan være lang, og å ta den betyr at du går glipp av potensielle erfaringspoeng og kanskje mister et par flagg, men kan lønne seg i lengden hvis du er i stand til å kjøpe en oppgradering til hovedkvarteret som kan snu krigslykken.

Det er i høy grad hvordan du klarer deg i gjentatte kamper med din motstanders halvgud som avgjør hvordan slaget til slutt ender, og her er det viktig å være i stand til å balansere bruk av evner og kontroll av medhjelpere for å vinne. Alle halvgudene har spesielle styrker og svakheter og det er viktig å utnytte disse.

Demigod både ser og høres svært bra ut, med kjempefin grafikk og god lyd. Selv om spillet ikke har spesielt mange brett å by på enda i sin nåværende utgave, er disse likevel svært godt laget og de er interessante.

I betaversjonen er flerspillerdelen av Demigod sentral. Her kan du enten spille over LAN, være vert for spill over internett eller bli med i kamper andre spillere er vert for. Du kan også kaste deg inn i den kontinuerlige kampen mellom den lyse og den mørke siden.

Denne kampen er det utgiver Stardock som legger til rette for gjennom sitt digitale distribusjonsverktøy Impulse. Gjennom Impulse kan du i Demigods flerspillerdel spille igjen og igjen, og forbedre din egen rangering. Dette foregår i kontinuerlige turneringer hvor spillere fra hele verden kan delta. Disse kampene blir gjort forskjellige ved at de inneholder forskjellige måter å vinne på og forskjellig antall halvguder på hvert lag.

Konklusjon

Selv om det er mye som mangler i Demigods betaversjon, er jeg positiv til hva jeg har sett. Dette sanntidsstrategispillet er morsomt og det byr på en god del variasjon gjennom valg av halvguder og spillebrett. Hvis Gas Powered Games klarer å servere en god kampanje med en interessant historie og mangfoldige kamper i spillets ferdigutgave, tror jeg Demigod kan bli et svært så solid produkt.

Spillet er nok ikke så nyskapende som jeg hadde kunnet ønske, men det har likevel flere særegne kvaliteter som er bunnsolide. Selv om jeg håper at spillets kampanje blir god og lang, vil det nok være Demigods flerspillerdel som gjør det levedyktig over lengre perioder. For å gjøre denne enda mer interessant håper jeg utviklerne gjør flere spillebrett tilgjengelige og lager flere typer spennende utstyr.

Hvis vi får mer dybde og mangfold, tror jeg Demigod kan glede mange spillere i lange perioder.

Demigod kommer i salg i løpet av våren, kun for PC.

Diskuter artikkelen i forumet

Forsiden akkurat nå

Til toppen