Sniktitt

Expeditions: Conquistador

Den nye verden ligger for dine føtter.

2012 var året der folkefinansiering tok av for fullt og Kickstarter ble et navn alle ble kjent med. Spillere punget ut millioner av kroner for å sikre utviklingen av spill vi ville se. Noen ganger ble pengepungene åpnet i nostalgiens navn, ofte for å støtte skaperne av eldre klassikere. Andre ganger fikk nye og spennende prosjekter fra ferske utviklere den finansielle støtten de trengte for å komme i gang.

Folkefinansieringen har allerede begynt å bære frukter, men det er fortsatt lenge til de store prosjektene dukker opp. Først da får vi et klarere bilde av hvor klok pengebruken vår har vært – og kanskje også av hvor relevant Kickstarter og andre folkefinansieringssystemer faktisk kommer til å være for spillerne og spillindustrien i årene som kommer.

Inntil studioer som Double Fine, Obsidian, Roberts Space Industries og inXile Entertainment avduker hva de har brukt sine folkefinansierte millioner på, har vi imidlertid prosjekter som Expeditions: Conquistador. Dette danske spillprosjektet, fra den ferske utvikleren Logic Artists, fikk samlet inn i overkant av 400 000 kroner i fjor høst, og begynner nå å nærme seg lansering. Spillet dukker opp i de virtuelle butikkhyllene allerede 28. februar, og vi har tittet på en betaversjon.

Velkommen til Amerika.
Velkommen til Amerika.

Erobringen av Amerika

Expeditions: Conquistador sender oss tilbake til årene etter Colombus' gjenoppdagelse av Amerika. Spanjolene har etablert en liten koloni i den nye verden, og nå trenger de modige menn og kvinner som kan reise ut i den mørke jungelen for å utforske kontinentet. Det går rykter om alt fra byer av gull til mystiske fabeldyr, og du er en av dem som har tatt turen over Atlanterhavet på jakt etter eventyr, skatter og status.

Du skal imidlertid ikke legge ut på tur for deg selv. I starten velger du en stor gruppe eventyrere som blir med på din ferd. Du kan velge mellom soldater, jegere, speidere, doktorer og lærde, og alle er nyttige på sin måte. Alle de potensielle ekspedisjonsmedlemmene har dessuten egne personlighetstrekk, og det lønner seg å finne en gruppe folk som fungerer godt sammen.

Expeditions: Conquistador er i bunn og grunn et rollespill med taktisk kamp og visse strategiske elementer. Du kan snakke med ulike mennesker i kolonien for å få oppdrag, eller du kan stikke ut i verden på egenhånd for å lete etter eventyr. For å overleve trenger gruppen din mat, medisiner og annet nødvendig utstyr. Mat kan kjøpes, og du kan også jakte underveis. Urter og andre ting kan også plukkes opp underveis, og brukes til å lage medisiner, blant annet.

Valgmuligheter.
Valgmuligheter.

Gruppen din styres rundt på oversiktskartet omtrent på samme måte som i Mount & Blade. Steder av interesse markeres med tydelige ikoner. Det kan være ulike typer ressurser, skatter, villdyr eller helt andre ting. Du vil også komme over indianerbyer, ruiner og spanske bosetninger. Du står fritt til å utforske verden som du vil, men med tanke på at ressursene dine er begrensede kan det være lurt å være effektiv. Spillet har en delvis dynamisk økonomi hvor prisen du må ut med for å skaffe ulike ressurser avhenger av tilgangen på dem der du handler.

Det er begrenset hvor langt ekspedisjonen din kan gå hver dag. Når det er på tide å slå leir må du bestemme arbeidsoppgavene til ekspedisjonsmedlemmene dine. Noen kan settes til vakthold, andre kan drive jakt, andre igjen kan for eksempel jobbe med å tørke kjøttet fra dagens jakttur slik at det holder lenger (kjøtt må enten spises samme dag, eller tørkes). Dette er også en god tid å ta seg av skadde ekspedisjonsmedlemmer, om du har en ledig doktor og de nødvendige medisinene. Skader er langt fra trivielle i dette spillet, og hvis en skadd person ikke får behandling kan det gå riktig ille.

Taktisk kamp

På et eller annet tidspunkt vil du utvilsomt havne i kamp. All kamp er turbasert, og foregår på avgrensede, separate spillmiljøer oppdelt i et nett av heksagoner. Spillets kampsystem minner litt om det vi finner i XCOM: Enemy Unknown. Du kan flytte soldatene dine i den rekkefølgen du vil, og de kan flyttes flere ganger hver tur. Det er imidlertid begrenset hvor langt de kan flytte om de også har tenkt å angripe samme tur.

Turbasert kamp.
Turbasert kamp.

Posisjonering spiller en stor rolle; styrkene dine kan søke dekning bak gjenstander i spillmiljøene, og ved å for eksempel flanke fiendesoldater vil du kunne påføre mer skade. En viktig ting å huske på er at hvis en av soldatene dine står ved en fiende, og du velger å flytte ham bort, får fienden inn et gratis angrep.

I begynnelsen er de taktiske mulighetene dine begrenset, men når figurene dine får litt erfaring og dermed kan oppgraderes får de stadig nye egenskaper som kan være med å avgjøre kampsituasjonene til din fordel. Dette trenger du, for min erfaring med spillet er at kampene er temmelig utfordrende. Du er sjeldent i overtall, og fiendens styrker er langt fra noen pingler. Heldigvis er det ikke slik at du taper spillet om du taper en kamp. I stedet er meningen at du skal leve med konsekvensene, og gjøre det beste ut av vanskelige situasjoner. Men for all del: Dette er ikke FTL, og du får frie lagre- og lastemuligheter.

Velg din egen historie

Underveis i spillet vil du ved flere anledninger havne i situasjoner hvor spillet bruker større tekstbolker til å forklare handlingen, og gir deg flere valgmuligheter. Noen av disse kan være ganske omfattende, og nesten teksteventyrspill-aktige. Enkelte inkluderer moralske valg; tidlig i spillet får du for eksempel lov til å «rekruttere» en gruppe slaver. Du kan imidlertid nekte, og heller be om lønnede arbeidere. Det blir dyrere, men kanskje det hjelper deg å sove bedre om natten? Spillet holder øye med valgene dine, og konsekvensene kan være både umiddelbart merkbare eller mer subtile. Siden dette er et rollespill er det også flere situasjoner hvor utfallet avhenger av egenskapene dine.

Når du slår leir kan folkene dine gjøre ulike oppgaver.
Når du slår leir kan folkene dine gjøre ulike oppgaver.

Folkene i gruppen din har ulike personligheter, som kan påvirke hendelsene i spillet. En godhjertet person vil for eksempel reagere hvis du gjør noe han ser på som ondsinnet. Ikke alle personlighetstrekkene er like hyggelige. Som man kanskje forventer av et spill som omhandler erobringen av Amerika vil for eksempel mange av de potensielle kandidatene være grådige skattejegere eller rett og slett rasister. Om det blir et problem eller ikke avhenger for eksempel av hvordan du har tenkt å forholde deg til indianerne du treffer.

Hvor dypt spillet går inn i moralske spørsmål gjenstår å se. Settingen legger i alle fall alt til rette for en interessant opplevelse, for det er vel få historiske hendelser som er like kontroversielle som den europeiske erobringen og plyndringen av det amerikanske kontinentet. Jeg er uansett svært glad for å se utviklere hente inspirasjon fra slike «ubrukte» historiske epoker, og settingen i seg selv er med på å gjøre Expeditions: Conquistador til en frisk opplevelse. Spillutviklere virker generelt litt for dårlige til å hente inspirasjon framenneskehetens rike historie, og historiske rollespill som dette er sjelden kost.

Konklusjon

Expeditions: Conquistador virker så langt som en spennende utgivelse. Spillet tar for seg en hendelsesrik del av verdenshistorien, som vi ikke har sett alt for ofte i spillmediet. Dessuten byr det på en interessant kombinasjon av åpen verden-utforskning og krevende, turbasert taktikk.

Utforskning.
Utforskning.

Det blir interessant å se hvor mye dybde og variasjon den fullstendige opplevelsen byr på. Vi loves to forskjellige kampanjer og 70 tilfeldige hendelser som kan finne sted underveis, så varigheten blir det forhåpentligvis ikke noe å si på. Men det gjenstår å se hvor interessant de danske utviklerne har klart å gjøre spillets verden, og om kampene byr på nok varierte utfordringer til å holde på interessen hele veien gjennom kampanjene.

Presentasjonen bærer preg av at spillet ikke har et kjempehøyt utviklingsbudsjett, men utviklerne ser ut til å ha brukt midlene de har hatt til rådighet på en effektiv måte. Jeg liker spesielt godt tekstsegmentene som kommer opp når det skjer noe interessant. De er velskrevne, og ser ut til å by på mange gode valg. Denne delen av spillet fungerer selvfølgelig best om du liker å lese og mestrer engelsk – her kan du ikke forvente filmatiske historiesekvenser ala Mass Effect.

Les også: Får vi en ny spillrevolusjon?
Les også: Dynamisk kamp i nytt rollespill

Kommentarer (8)

Forsiden akkurat nå

Til toppen