Sniktitt FIFA 10

Endelig fotballfrihet

Lionel Messi og hans likemenn kommer til sin rett i neste FIFA.

LONDON (Gamer.no): I det meste av Europa er fotballsesongen over, med Barcelona som konger av kontinentet. Det betyr ikke at vi ikke kan skrive om fotball, for denne idretten tar aldri pause – heldigvis. Siden 1993 har nemlig EA Sports utviklet en viss FIFA-serie, og om ikke veldig lenge er det klart for 2010-utgaven. Jeg trosset trusler fra mine Spurs-venner, og dro til Emirates Stadium for å kikke nærmere på FIFA 10.

Finale fra 2008

Versjonen jeg fikk teste hadde kun to lag å by på, Chelsea og Manchester United, og var langt i fra ferdig. Likevel ga kampene jeg spilte et godt inntrykk av hvordan det neste FIFA vil bli. Endringene er mange. Ikke alle er like store, men sammen bærer de bud om en ganske så annerledes spillopplevelse satt opp mot populære og kritikerroste FIFA 09.

En av de største nyvinningene er at spillerne til en hver tid kan bevege seg i 360 graders retning på banen. I tidligere versjoner har man vært begrenset til bevegelse i åtte retninger, men nå er friheten total. Det gir større nyanser i løp med ball, og selvsagt mer spenstige driblemuligheter.

– 360 graders bevegelsesmuligheter, driblingen og fysikksystemet finner opp måten man spiller FIFA på nytt, for å si det slik. Du kan også bytte mellom hvilken fot du fører eller skyter med på et øyeblikk, noe som er en viktig nyhet, sier FIFA-produsent David Rutter.

Driblingene er ganske riktig mer fysikkbasert i år, takket være en teknologi der man har «warp»-baserte animasjoner, altså animasjoner som flyter over i hverandre. Slik sett er det lett for angriper å kjøre finter med kroppsbevegelser som gjør at forsvareren rett og slett selger seg. Han blir satt ut av spill dersom han ikke er kald nok som førsteforsvarer.

Som Rutter nevner er det også enkelt å skifte mellom hvilken fot man har ball på, og hvilken man bruker til å skyte. En veldig velkommen nyhet som gjør ballbehandling og taktiske valg langt mer realistisk.

«Warp»-animasjonene gjelder også målvakten, også han oppfører seg mer naturlig. Han har også blitt smartere når det gjelder å oppfatte hvor han kan snappe/klarere ballen, og er mer aggressiv og responsiv når det kommer til å rykke ut.

Bedre balanse

Rutter mener at forsvarsspillere var litt for mektige i det FIFA 09, og det er derfor man har konsentrert seg mest om det offensive. Det betyr ikke at forsvarere har havnet helt i skyggen.

– Vi var veldig bekymret for å bruke ny dribling som skulle bli for mektig, men man må balansere. Man kan drible bedre, og da må forsvarerne bli bedre. I fjor var forsvarere for mektige, i år føler vi at balansen er mye bedre mellom lagdelene. Timing er mye viktigere i år, og du kan takle på et større område. Likevel er det lettere å selge seg, slik at man må tenke litt mer igjennom forsvarsarbeidet, forteller produsenten.

Ny kunstig intelligens gjør at spillere plasserer seg mer naturlig på banen når de ikke er i spill, da spesielt defensivt. Spillere vil også ta over nærmeste posisjon om noen er borte i den. En defensiv midtbanespiller vil eksempelvis fylle rollen som midtstopper om denne har forsvunnet opp på corner, eller blitt med på en kontring.

Forsvarere er også mer på hugget, og vil blant annet forsøke å avskjære pasninger i større grad. Videre har det fysiske i løpsdueller og ved dødballer blitt viktigere, du kan bruke kroppen til din fordel i større grad.

Jeg ser også med glede på at ballen kan ta langt flere retninger etter en hodeduell for eksempel, alt som øker tilfeldighetene i spillet er et voldsomt gode. Hvem har vel ikke skreket ut «typisk!» når ballen alltid havner hos motstanderen etter en retur på offensiv dødball. Slikt blir det forhåpentligvis slutt på.

Spillerne kommer i år til å bue løpene sine i langt større grad. Det betyr at vi slipper alle situasjonene der man løper hodeløst inn i offside, og brøyter seg vei rett frem. Bedre gjennombruddspasninger skal gi enda større rom for å prøve ulike angrepsvariasjoner, og samtidig gi angripere muligheten til å rive seg vekk fra en eventuell markering.

FIFA 10 vil også bli enda kjappere og mer dynamisk takket være at det når tar mye kortere tid å dempe og få kontroll over ballen, samt at langpasningene er mye kjappere.

Ingen Øvrebø

Gamer.no var nysgjerrige på dommeren. Hans feil er en viktig del av fotballen, enten man vil det eller ikke. Er det slik også i FIFA 10?

– Når det gjelder dommeren representerer han de virkelige reglene i fotball. Vi vil gjerne at han skal kunne gjøre de feilene vi ser i virkeligheten, men det er litt komplisert. Personlig ser jeg ikke på dette som kontroversielt, men vi har FIFA-lisensen og de er ikke veldig lystne på at dommeren skal gjøre åpenbare feil, innrømmer Rutter.

Og han fortsetter:

– Filming kunne vi for eksempel hatt med, men vi føler det er helt feil. Det er en stygg del av spillet.

– Hva med hands, får vi endelig den delen av spillet tilbake nå?

– Vi kommer ikke til å ha hands i år heller, men det er noe vi strekker oss etter å vil forsøke å få til en gang i fremtiden.

Til gjengjeld skal mannen i sort bli enda bedre i å se an spillet når det oppstår stygge situasjoner.

– Vi har forbedret fordelsparagrafen. Hvis det skjer noe ureglementert på banen vil fløyten gå raskere, hvis det da ikke er slik at man har en angrepsfordel av at spillet går videre. Da vil man vente lengre slik at situasjonen spilles helt ut, sier Rutter.

Dødballene er kanskje noe av det svakeste med FIFA-spillene, og Rutter legger ikke skjul på at man ikke er fornøyd med hvordan dette er løst per i dag.

– Frisparkene skal muligens endres. For meg er frispark og cornere noe av det mest skuffende i spillet. Jeg sliter selv med å få dette til skikkelig. Vi skal definitivt se på dette i fremtiden, avslutter Leicester-supporteren.

Grafisk er ikke nyhetene veldig mange, i hvert fall ikke i versjonen vi fikk se. Stjernene beveger seg naturtro, men man har fortsatt en vei å gå når det gjelder ansiktslikhet. Det mest gledelig er egentlig at man har fått på plass nye animasjoner for nettet, slik at det blir enda deiligere å sette ballen kontant i nota.

Konklusjon

Ved første øyekast er kanskje de fleste endringene i FIFA 10 kosmetiske, men etter hvert som man blir varm i trøya er det mye å trekke på smilebåndet for her. Jeg liker hvordan offensive spillere har fått en enda større frihet i sine bevegelser, både ved hjelp av 360 graders bevegelsesmønster, muligheten til å bytte fot og nye finter. Balansen mellom forsvar og angrep virker mer solid.

Fysikkens rolle er også mer sentral, enten man kjemper om ballen i en løpsduell eller forsøker å lure en forsvarsspiller med kroppsfinter. Dessuten blir keeperen en mer aktiv og fornuftig brikke i spillet. Da får det ikke hjelpe at dommeren skal bli nærmest perfekt, og kommer til å dømme offside med pikselpresisjon.

FIFA 10 kommer på alt som kan krype og gå av formater denne høsten.

Diskuter artikkelen i forumet

Forsiden akkurat nå

Til toppen