Sniktitt

FIFA 13

Fotballkongen har gjort flere forbedringer, men den siste finpussen gjenstår.

LOS ANGELES (Gamer.no): Det finnes en haug av spillserier der nye innslag slippes meget hyppig. Særlig sportspillene har klart å etablere en standard for årlige utgivelser, men ikke alle med like stort hell. En av de seriene som de siste årene har høstet mest ros for innsatsen som legges i hver nye utgave er FIFA. Det ser ikke ut til at EA har ligget på latsiden denne gangen heller.

FIFA 13 søker å bygge på fjorårets store nyvinningssuksess, som forøvrig ble godt mottatt av de mange fotballelskerne her i Gamer.no. Der innførte man et nytt forsvarssystem som gjorde at de fleste måtte endre sin tilnærming til spillet. Årets utgave kommer kanskje ikke med en like stor endring, men like fullt kan du regne med at spillopplevelsen vil føles annerledes.

Ballmottak

Flere har hevdet at det er den første berøringen du gjør på ballen som avgjør om du er en ypperlig fotballspiller eller ikke. I ligaer med høyt tempo er det alfa og omega at spillerne ikke bare kan få kontroll på ballen så raskt som mulig, men også at den første berøringen blir det som leder an angrepet. I tidligere FIFA-spill har alle spillerne hatt de samme evnene hva gjelder ballmottak. Det sier seg selv at Titus Bramble ikke egentlig er like god på dette som Lionel Messi. Dette gjør utviklerne nå noe med, og av alle endringene i spillet var det dette som i størst grad påvirket spillestilen min.

Kanskje blir det enklere å mestre driblekunstene til Kun Agüero.

Ikke bare er mottakene avhengige av de ulike spillernes ferdigheter. Hvordan pasningen blir slått, og farten på mottakeren spiller også inn. Selv med teknisk dyktige spillere er det vanskelig å få raskt kontroll på ballen. Det er en betydelig større utfordring for en enslig spiss å få kontroll over lange baller. Samtidig kan man oftere satse på at forsvarsspilleren kløner det til, og er du usikker på dine midtstopperes tekniske evner bør du satse på å lempe ballen unna ved første anledning.

Fokuset på ballmottak ønsker jeg hjertelig velkommen, selv om det ikke gagner min personlige spillestil som preges av mange pasninger og høy ballkontroll. Det ser ut til å skape større variasjon og dynamikk i spillet.

Samtidig opplever jeg at et tilbakevendende problem nå har blitt enda mer markant. Jeg sliter ofte med at jeg gir spillere en ordre, og av og til får spilleren ikke utført denne ordren før et sekund eller to senere fordi han strever med å få kontroll på ballen. Innen da har spillsituasjonen endret seg, og det som kunne vært en genial gjennombruddspasning idet jeg trykket på knappen blir i stedet å sende ballen trillene slapt inn til målmannen.

Disse forsinkede kommandoene blir mer markante når man forsøker å spille ballen videre på en spillers første berøring. Noen ganger klarer spilleren det bare ikke, og gjør i tillegg et ganske dårlig mottak som gjør at han må løpe langt for å nå ballen. Når han så først får kontroll på ballen igjen, utfører han min kommando, og da kan det ha gått opptil flere sekunder siden jeg trykket på knappen. Jeg håper de klarer å finne en løsning på dette, for det var tidvis ganske slitsomt.

Bedre bevegelser og større forskjeller

EA arbeider alltid med å utbedre den kunstige intelligensen til spillerne i FIFA, og et av fokusene i årets utgave har vært de løpene spillerne gjør uten ball. I stedet for å bare gampe avgårde, rett frem, søker de nå i større grad åpne rom for å skape plass til en eventuell pasning. De gjør også en større innsats for å unngå å havne i offside, og man kan se hvordan spissene krummer løpene sine mens de venter på at du skal slå den perfekte gjennombruddspasningen.

Zlatan blir neppe å se i Milan-drakta i FIFA 13

Du vil også oppleve at spillerne virker mer ulike, ikke bare på evner, men også i høyde og styrke. Det å krige om ballen blir nå en viktigere del, og når to spillere løper etter samme ball vil de kunne rive og slite i hverandre for å komme i den beste posisjonen. Du kan også i større grad fysisk presse en motstander slik at han gjør et dårlig mottak, eller slår en dårlig pasning. Så gjenstår det å se om dette vil føre til at mindre spillere som Lionel Messi vil bli hemmet av dette fokuset.

Dette er et ledd i oppussingen av spillets såkalte «impact engine», men da jeg testet spillet var det fortsatt noen justeringer som måtte gjøres. Kroppene beveget seg ganske rart i enkelte dueller, og spesielt i hodedueller oppstod det rare situasjoner den kunstige intelligensen til dommeren ikke maktet å tolke på en god måte. Flere ganger ble det blåst frispark til feil lag, og noen ganger burde det ikke være frispark i det hele tatt. Håper dette utbedres før spillet kommer i salg.

Les også
Anmeldelse: FIFA 13

Mange mindre justeringer

Spillet gjør visst nok også en rekke endringer jeg ikke merket så alt for mye til i de tre kampene jeg rakk å spille. Måten man dribler på endrer seg, nok en gang. Mange har slitt med at dribling er en del av spillet hvor du ikke bare kan hoppe inn og få til det du ønsker. Det har vært noe du må trene deg opp til. Det virker som om utviklernes mål er at kontrollene skal bli så intuitive som mulig. Jeg opplevde ikke så mye av denne endringen selv, men det hadde vært greit å kunne variere litt mer da kameratene mine begynner å bli godt forberedt på overstegsfinten som er den eneste driblingen jeg lærte meg i FIFA 12.

Dommerne må bli flinkere til å se at Chiellini takler på ball.

Du får også mer frihet når det gjelder å kontrollere spilleren med ballen. Det er enklere å bruke kroppen til å skjerme ballen fra motstanderen, og det skal være enklere å kontrollere spillerens bevegelser uten nødvendigvis å påvirke ballen. En annen nyvinning jeg ikke fikk testet ut var innøvde frispark. Du skal nå kunne prøve deg på smarte frisparkløsninger noe som er en fordel, da frisparkene er noe av det jeg liker minst med hele spillet. Det blir spennende å teste det ut grundig.

Det er fortsatt litt småplukk med spillet. Kroppskontakt fører ofte til frispark, og også ofte til straffespark. I min første kamp ble det intet mindre enn tre straffespark. Dommerne lar deg ikke få fordel i offsidesituasjoner og stykker dermed opp spillet unødvendig ved å fløyte så ofte. Overgangene til dødballsituasjoner er fortsatt ikke spesielt flytende, og det er litt kjedelig at alle spillerne på plass i nøyaktig de samme posisjonene ved nesten hver eneste dødball. De kjappe frisparkene burde de jobbe mer med. Det burde bli tillatt oftere, også ved innkast og hjørnespark.

Konklusjon

FIFA 13 ser ut til å føye seg inn i rekken av svært gode utgivelser for FIFA-serien. Flere gode forbedringer er gjort, og enkelte av dem er betydelige nok til å tvinge deg til å endre måten du spiller på. Spesielt fokuset på den første berøringen fremstår som en stor forbedring som gir spillet en helt ny dybde i form av dynamikk og uforutsigbarhet.

Innøvde frispark skal bli spennende å eksperimentere med.

De ulike spillerne skal føles mer unike. Dette både på grunn av sine ferdigheter, men også på bakgrunn av høyde og styrke. Generelt har det fysiske elementet av sporten blitt satt mer i fokus da utviklerne har jobbet mye med fysikkmotoren. Hvordan spillerne kolliderer, dunker borti, og skjermer hverandre har også potensial til å ta spillet enda et skritt nærmere den faktiske sporten.

Det var også noe å utsette på denne tidlige versjonen av spillet. Forsinkelser på kommandoene dine, rare utfall av dueller og dommernes problemer med å tolke utfallet av enkelte kollisjoner er noe som EA bør se nærmere på før spillet sendes ut. Like fullt virker det som om utviklerne har god kontroll på serien, og jeg har tro på at FIFA 13 kommer til å levere minst like bra som sin forgjenger.

FIFA 13 kommer i salg den 27. september.

Siste fra forsiden